TOYOTA: GR SUPRA TERAZ W DWÓCH LIMITOWANYCH WERSJACH SPECJALNYCH

Toyota GR Supra przesuwa granice osiągów. Limitowane wersje specjalne A90 Final Edition oraz Lightweight EVO

W gamie kultowej Toyoty GR Supra na wybranych europejskich rynkach debiutują dwie limitowane wersje specjalne – A90 Final Edition oraz Lightweight EVO. Samochody nie będą oferowane na polskim rynku.


Zobacz także:

FORD: MAX VERSTAPPEN TESTOWAŁ MUSTANGA DARK HORSE W MONAKO
 

ROZMAITOŚCI


 

Toyota GR Supra była pierwszym globalnym modelem opracowanym z inżynierami TOYOTA GAZOO Racing (TGR). To synonim niesamowitej zwinności i precyzji prowadzenia. Rasowy samochód sportowy z silnikiem zamontowanym z przodu i napędem na tylną oś ma szeroki rozstaw kół i krótki rozstaw osi, które przekładają się na wzorowy rozkład masy i optymalne właściwości jezdne. Doskonała kontrola nad autem w zakrętach wynika z nisko położonego środka ciężkości, adaptacyjnego zawieszenia o zmiennej charakterystyce tłumienia oraz sztywnej konstrukcji nadwozia. Wszystkie te cechy zostały dopracowywane na torze Nürburgring, gdzie możliwości sportowego coupe testował sam prezes zarządu Toyota Motor Corporation Akio Toyoda, który w rajdach i wyścigach startuje pod pseudonimem Morizo.

Toyota GR Supra zadebiutowała na rynku z rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem 3.0 pod maską, który zapewniał ekscytujące przyspieszenie dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu w całym zakresie prędkości obrotowej silnika, współpracując z błyskawicznie działającą 8-biegową skrzynią automatyczną. W 2020 roku gamę poszerzono o samochody z silnikiem 2.0, które miały niższą masę i korzystniejszy jej rozkład. W 2022 roku, wsłuchując się w głos fanów tego auta, do oferty dołączyła GR Supra z 6-biegową manualną skrzynię biegów, która została zaprojektowana od podstaw przez inżynierów Toyoty.

Bezkompromisowe podejście TOYOTA GAZOO Racing do osiągów i dbałość o każdy szczegół są widoczne w każdym aspekcie GR Supry. Dwuosobowa kabina została zaprojektowana z myślą o precyzyjnym prowadzeniu i niezapomnianych wrażeniach z jazdy. Pomagają w tym fotele inspirowane sportami motorowymi specjalne wstawki w drzwiach i konsoli środkowej. Charakterystyczny dach z dwoma przetłoczeniami nie tylko nawiązuje do legendarnych samochodów sportowych Toyoty, ale przyczynia się do znakomitych właściwości aerodynamicznych, zmniejszając opór powietrza. Dopracowane podwozie zwiększa stabilność przy wysokich prędkościach, a spojler zintegrowany z klapą bagażnika generuje większy docisk.

Toyota GR Supra błyskawicznie zyskała uznanie fanów oraz zdobyła prestiżowe nagrody. To także ważny model w sportowej historii Toyoty. GR Supra GT4 to auto stworzone z myślą o kierowcach wyścigowych rywalizujących w prestiżowych seriach na najsłynniejszych torach świata. GR Supra odnosi także sukcesy w japońskiej serii Super GT, zawodach driftingowych, a także w amerykańskiej serii NASCAR.

GR Supra A90 Final Edition

– 441 KM mocy, 571 Nm momentu obrotowego i prędkość maksymalna 275 km/h
– Przegroda w misce olejowej dla jazdy z wysokimi przeciążeniami
– Nowa chłodnica pomocnicza, lepsze chłodzenie dyferencjału
– Przednie tarcze hamulcowe Brembo o średnicy 19 cali, przewody hamulcowe w oplocie stalowym
– Zawieszenie KW z 16-stopniową regulacją odbicia i 12-stopniową regulacją kompresji
– Wzmocnione tuleje wahaczy, drążek stabilizatora, rozpórka podwozia
– Szersze o 10 mm opony Michelin Pilot Sport Cup 2, zmodyfikowane kąty pochylenia kół
– Spoiler tylny z włókna węglowego, nowe elementy aerodynamiczne
– Fotele RECARO Podium CF obite Alcantarą, czerwone pasy bezpieczeństwa
– Tytanowy układ wydechowy Akrapovič wzmacniający brzmienie silnika

W związku z planowanym zakończeniem produkcji GR Supry inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing stworzyli limitowaną wersję specjalną A90 Final Edition. Samochód imponuje osiągami. Moc zwiększono aż o 101 KM, a moment obrotowy jest wyższy o 71 Nm. Lista udoskonaleń obejmuje także m.in. elementy aerodynamiczne, nowe zawieszenie KW i szersze tylne opony. To najbardziej nacechowana motorsportem odmiana w historii modelu. W pracach nad autem bazowano na doświadczeniach GR Supry GT4, co pozwoliło na poprawę osiągów silnika i aerodynamiki oraz zwiększenie sztywności nadwozia i zawieszenia.

Ulepszenia w zakresie chłodzenia i przepływu powietrza gwarantują optymalne osiągi nawet przy ekstremalnej jeździe torowej. Silnik o zwiększonej mocy 441 KM i manualna skrzynia biegów pracują niesamowicie szybko, a tytanowy wydech Akrapovič gwarantuje doskonałe wrażenia akustyczne. Zmiany w zawieszeniu, geometrii kół i układzie kierowniczym zwiększają z kolei precyzję prowadzenia i poprawiają odczucia kierowcy.

Aerodynamiczne modyfikacje obejmują nowy spojler przedni wykonany z włókna węglowego, dokładki boczne, centralną lotkę i tylne skrzydło inspirowane wyczynową GR Suprą GT4. Wnętrze natomiast wzbogacono o fotele kubełkowe RECARO z czerwonymi wstawkami oraz czerwonymi pasami bezpieczeństwa, nakładki progów wykonano z włókna węglowego, a pozostałe elementy wykończone zostały Alcantarą.

Dzięki zmodyfikowanemu układowi dolotowemu, katalizatorowi o niskim oporze przepływu zmniejszającym straty ciśnienia oraz zoptymalizowanemu sterowaniu silnika stworzono najmocniejszą i najszybszą GR Suprę. Modyfikacje te przyczyniły się do wzrostu mocy z 340 KM do 441 KM oraz momentu obrotowego z 500 Nm do 571 Nm, co przełożyło się na podniesienie prędkości maksymalnej do 275 km/h.

Udoskonalenia nie ograniczyły się do silnika. GR Supra A90 Final Edition ma przeprojektowany układ jezdny. Regulowane zawieszenie KW, czyli tej samej marki co wyścigowa GR Supra GT4, oferuje 16-stopniową regulację odbicia oraz 12-stopniową regulację kompresji, zapewniając zwinność i stabilność w różnych warunkach drogowych. Dodatkowo, wzmocniono przednie stabilizatory, zmodyfikowano kąt pochylenia kół przedniej osi oraz zoptymalizowano sterowanie aktywnym dyferencjałem, by zmniejszyć podsterowność.

Praca elektrycznego wspomagania kierownicy Toyoty GR Supra A90 Edition została dostrojona, by samochód szybciej i jeszcze bardziej bezpośrednio reagował na ruchy kierownicą, co jest szczególnie odczuwalne podczas jazdy w zakrętach. Pewność prowadzenia potęgują wzmocnienia nadwozia, w tym usztywniona rozpórka tylna, zastosowanie tej samej sztywnej aluminiowej podstawy tylnej ramy pomocniczej co w GR Suprze GT4 oraz wzmocnione stabilizatory z przodu i z tyłu.

Większą przyczepność i stabilność na zakrętach zapewniają również szersze o 10 mm opony. Lekkie felgi – 19-calowe z przodu i 20-calowe z tyłu – z wygrawerowanym logo TGR połączono z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 o wysokiej przyczepności, umożliwiają dynamiczną jazdę na granicy możliwości.

Usprawniony został również układ hamulcowy. Większe przednie hamulce Brembo z klockami o wysokim współczynniku tarcia, a także wentylowane tarcze hamulcowe z otworami (395 mm z przodu i 345 mm z tyłu) zapewniają doskonałą siłę hamowania nawet podczas sportowej jazdy. Dodatkowo, stalowe przewody hamulcowe w oplocie zmniejszają straty ciśnienia wynikające z rozszerzania się przewodów podczas hamowania, maksymalizując efektywność udoskonalonego układu hamulcowego.

Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing zadbali także o maksymalną wydajność przy zwiększonej mocy silnika. Ulepszono układ chłodzenia poprzez zastosowanie mocniejszego wentylatora chłodnicy, nowej pomocniczej chłodnicy oraz większych żeberek chłodzących na pokrywie mechanizmu różnicowego. Dodatkowa przegroda w misce olejowej silnika zapobiega obniżeniu wydajności układu smarowania przy wyższych przeciążeniach.

Toyota GR Supra A90 Final Edition powstanie w limitowanej liczbie 300 egzemplarzy. Wyjątkowość wersji specjalnej podkreślają nie tylko modyfikacje mechaniczne, ale także elementy aerodynamiczne, które dopracowano podczas intensywnych testów w tunelu aerodynamicznym należącym do TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E). Ten ośrodek to centrum rozwojowe GR Supry GT4. Dlatego do GR Supry A90 Final Edition trafiły inspirowane motorsportem elementy z włókna węglowego, takie jak przedni spoiler, dokładki oraz centralny element zderzaka. Wraz z tylnym spojlerem w stylu GR Supry GT4 poprawiają dynamikę jazdy poprzez optymalizację balansu aerodynamicznego, siłę docisku i oporu powietrza. Nowy kanał chłodzący z włókna węglowego na masce wyposażono w demontowany wewnętrzny element zapewniający dodatkowe chłodzenie w razie potrzeby.

We wnętrzu GR Supra A90 Final Edition wyróżnia się kubełkowymi, czerwonymi fotelami RECARO Podium CF z siedziskami wykończonymi Alcantarą, które zapewniają optymalną pozycję za kierownicą i komfort nawet przy dużych przeciążeniach. Czerwone pasy bezpieczeństwa, ekskluzywne nakładki progowe z włókna węglowego oraz szerokie zastosowanie Alcantary, w tym na kierownicy, podkreślają wyjątkowy charakter tej limitowanej edycji.

GR Supra Lightweight EVO

– Nowe ustawienia elektronicznie sterowanych amortyzatorów
– Zoptymalizowana praca aktywnego dyferencjału
– Sztywniejsze przednie stabilizatory i wzmocnione podwozie
– Większe tarcze hamulcowe z przodu (374 mm) z czerwonymi zaciskami z logo GR
– Ulepszona aerodynamika i tylny spojler z włókna węglowego
– Sportowe fotele z Alcantary i logo GR z czerwonymi akcentami wnętrza

GR Supra Lightweight EVO to druga wersja specjalna kultowego samochodu sportowego Toyoty, która odzwierciedla filozofię TOYOTA GAZOO Racing. Samochód napędzany jest trzylitrowym silnikiem współpracującym z manualną skrzynią biegów, ma udoskonalony układ jezdny o jeszcze bardziej sportowym charakterze, specjalne elementy aerodynamiczne oraz detale charakterystyczne dla samochodów z linii GR.

Pewność i precyzja prowadzenia zostały poprawione dzięki modyfikacji wahacza przedniego ze sztywniejszym przednim stabilizatorem, wzmocnionym drążkiem stabilizacyjnym oraz na nowo zestrojonym, amortyzatorom z elektronicznym sterowaniem. Zoptymalizowanie ustawień aktywnego dyferencjału poprawia trakcję, ograniczając podsterowność w zakrętach. Przyczepność w zakrętach udało się zwiększyć również dzięki zmianie kąta pochylenia przednich kół, a większe tarcze hamulcowe Brembo przełożyły się na większą siłę hamowania i lepsze wyczucie.

Modyfikacje podwozia oraz udoskonalony elektryczny układ wspomagania kierownicy potęgują precyzję prowadzenia. Dodatkowo zastosowano aluminiowe mocowania stabilizatora oraz wzmocnione gumowe tuleje tylnej ramy pomocniczej, a solidniejszy dolny wspornik nadwozia poprawia przyczepność i kontrolę nad autem. Poprawiono też balans aerodynamiczny między przednią i tylną osią oraz siłę docisku poprzez dodatkowy tylny spojler wykonany z włókna węglowego oraz przeprojektowane przednie nadkola.

Charakterystyczne linie sportowego coupe podkreślają teraz matowo-czarne 19-calowe felgi aluminiowe oraz większe przednie zaciski hamulcowe (tarcze o średnicy 374 mm) w czerwonym kolorze z logo GR. We wnętrzu uwagę zwracają sportowe fotele obite Alcantarą z wyszywanym logo GR na zagłówkach, czerwone akcenty wokół gałki zmiany biegów i czerwone pasy bezpieczeństwa.

Historia Toyoty Supry

Supra to pochodzące z łaciny słowo, które oznacza „ponad” lub „wyżej”. Nazwa w gamie Toyoty zadebiutowała w 1978 roku i na początku była dłuższą i mocniejszą wersją modelu Celica. Pierwsze odsłony auta o oznaczeniach A40 i A50 oferowały zdecydowanie lepsze osiągi dzięki rzędowym sześciocylindrowym silnikom – konfiguracji, która stała się znakiem rozpoznawczym wszystkich kolejnych generacji.

Druga generacja (A60) zadebiutowała w Japonii w 1981 roku jako Celica XX, a w Europie pojawiła się rok później wciąż jako Celica Supra. Znakiem rozpoznawczym były dynamiczne linie nadwozia, nowy silnik 2.8 DOHC i reflektory chowane w nadwoziu – element, który był tak charakterystyczny dla Supry w latach 80.

W 1986 roku, wraz z nadejściem trzeciej generacji, Supra została wydzielona jako odrębny model (A70). Zawieszenie z podwójnymi wahaczami i jeszcze mocniejsze silniki, w tym pierwsze z turbodoładowaniem, zapewniały niesamowite wrażenia z jazdy. Samochód był też świetną bazą dla wyczynowych odmian, które rywalizowały w rajdowych mistrzostwach świata czy w wyścigach.

Na debiut Supry czwartej generacji (A80) trzeba było poczekać do 1993 roku. Auto otrzymało lżejsze nadwozie, jeszcze mocniejsze silniki 2JZ, które zyskały status kultowych, oraz charakterystyczne tylne skrzydło. Auto stało się ikoną driftingu oraz wyścigów GT w Japonii.

W 2019 roku w Detroit zaprezentowano piątą generację modelu. Sportowy samochód powrócił do gamy Toyoty po 17-letniej przerwie z inicjatywy Akio Toyody. „Choć Supra nie była już produkowana, ja nadal jeździłem nią po Nürburgringu. Chciałem, aby powróciła. I tak się stało” – mówił po premierze samochodu. Podczas europejskiej premiery pokazano po raz pierwszy prototyp wyścigowej GR Supry GT4, potwierdzający zaangażowanie TOYOTA GAZOO Racing w motorsport.