TOYOTA: PROTOTYPOWY HYDROGEN HIACE Z WODOROWYM SILNIKIEM SPALINOWYM

Australijscy inżynierowie Toyoty opracowali prototyp auta dostawczego z wodorowym silnikiem spalinowym.

Benzynowa jednostka V6 z Land Cruisera została przystosowana do zasilania sprężonym wodorem, wykorzystując nowatorski system bezpośredniego wtrysku. Toyota Hydrogen HIACE jest kolejnym autem koncernu z innowacyjnym napędem wodorowym.


Zobacz także:

INTENSYWNE TESTY PROTOTYPOWEGO MERCEDESA UNIMOG Z SILNIKIEM WODOROWYM
 

ECO


 

Toyota jest liderem rozwoju technologii wodorowych, które w przyszłości będą miały szerokie zastosowanie w różnych sektorach motoryzacji i gospodarki. Marka od dekad rozwija napędy na wodorowe ogniwa paliwowe, dążąc do bezemisyjnej, zrównoważonej mobilności. Koncern seryjnie produkuje już limuzynę Mirai, przystosowuje też tę technologię do aut użytkowych, czego przykładem jest prototypowa Toyota Hilux z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe drugiej generacji.

Równolegle marka pracuje nad adaptacją silników spalinowych do korzystania z wodoru jako paliwa. Od 2017 roku inżynierowie rozwijają technologie, a od 2021 roku intensywnie je testują, wykorzystując do tego motorsport oraz przygotowaną do wyścigów GR Corollę H2 Concept. Marka stworzyła też prototypy innych wodorowych aut z silnikiem spalinowym, w tym rajdowego GR Yarisa H2 Concept oraz rodzinną Corollę Cross H2 Concept.

Wodorowy HIACE z silnikiem z Land Cruisera

W Australii inżynierowie Toyoty opracowali prototyp Toyoty Hydrogen HIACE, która jest napędzana silnikiem spalinowym V6 zasilanym wodorem, a moment obrotowy jest przenoszony na tylne koła za pośrednictwem dziesięciobiegowej przekładni automatycznej. To jednostka napędowa, która pochodzi z Land Cruisera 300, a w wodorowej wersji ma moc 163 KM (120 kW) i 354 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

W prototypowym HIACE silnik został zmodyfikowany do zasilania sprężonym wodorem, wykorzystując nowatorski system bezpośredniego wtrysku. Wodorowy układ napędowy zapewnia niemal zerową emisję CO2, a proces zapłonu wodoru w silniku wytwarza niewielkie ilości tlenków azotu (NOx), co umożliwiło spełnienie norm emisji Euro 6.

Podobnie jak w Toyocie Mirai drugiej generacji, wodór w modelu HIACE jest magazynowany w trzech zbiornikach umieszczonych pod podłogą pojazdu, dzięki czemu zastosowanie tego napędu nie wpływa w żaden sposób na jego właściwości przewozowe i transportowe. Toyota HIACE występuje w 12-miejscowej wersji osobowej oraz jako auto dostawcze.

Wodorowy HIACE testowany na australijskich drogach

Wodorowa Toyota HIACE to australijski prototyp, a jego możliwości już niebawem przetestują lokalni przedsiębiorcy w normalnym ruchu drogowym w okolicach Melbourne. Uczestnicy pilotażowego programu będą mogli przekonać się o tym, że nowe technologie wodorowe, zmniejszające emisję dwutlenku węgla, nie wpływają na praktyczne walory aut użytkowych.

Australia dysponuje szeroką gamą środowisk i warunków klimatycznych, dlatego przeprowadzone testy pozwolą nam w pełni ocenić technologie wodorowego układu napędowego oraz upewnić się, że spełnia ona wysokie standardy Toyoty. – powiedział Matthew Callachor, prezes i dyrektor generalny Toyota Australia.

Wśród firm biorących udział w pilotażu jest CPB Contractors, jedna z wiodących spółek projektowych i budowlanych, która wykorzysta wodorowe HIACE w wersji osobowej do transportu pracowników.