Europejski sektor transportu ciężarowego musi dokonać wyboru między dziesięcioprocentowym wzrostem emisji w ciągu najbliższej dekady a drogą prowadzącą ku redukcji emisji CO2.
Chodzi o bardziej dynamiczny wzrost gospodarczy Europy i większe bezpieczeństwo energetyczne.
Zobacz także:
Strategia ukierunkowana na zeroemisyjny transport drogowy pozwoliłaby ograniczyć import ropy naftowej o miliard baryłek ekwiwalentu ropy do 2030 roku, wzmocnić PKB i stworzyć około 120 000 dodatkowych miejsc pracy netto w całej gospodarce.
Sektor samochodów ciężarowych odpowiada za aż 22 proc. emisji pochodzących z transportu drogowego w UE, jednocześnie stanowi niecałe 5 proc. pojazdów. Według szacunków Komisji Europejskiej – jeżeli po 2021 roku nie zostaną wprowadzone normy wydajności paliw – poziom CO 2emitowanego przez pojazdy ciężarowe o dużej ładowności wzrośnie o 10 proc. do 2030 roku i o 14 proc. do 2040 roku w porównaniu do poziomu z 2015 roku.
Sektor transportu ciężarowego to jeden z podsektorów branży transportowej z najszybciej rosnącymi emisjami CO2 i zużyciem paliwa. Jeżeli Europa chce wypełnić swoje zobowiązania w ramach porozumienia paryskiego, to sektor ten ma do odegrania istotną rolę w dekarbonizacji europejskiej gospodarki.
Obecnie unijne instytucje debatują nad propozycją ustanowienia pierwszych w historii norm zużycia paliwa dla nowych ciężarówek. Decydenci polityczni na szczeblu krajowym i europejskim powinni zacząć wspierać zorientowane na przyszłość strategie, by zmniejszyć ryzyko inwestycyjne przewoźników i wesprzeć sprawną transformację w kierunku technologii zeroemisyjnych.
– Normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych są potrzebne zarówno z perspektywy zwykłego obywatela, jak i z punktu widzenia przewoźników. Średnia cena nowych ciężarówek trochę wzrośnie, ale spadnie zużycie paliwa, a co się z tym wiąże koszt eksploatacji pojazdów. Zmniejszy się też poziom emisji innych zanieczyszczeń szkodliwych dla naszego zdrowia. Większość potrzebnych rozwiązań jest już dostępna. Nakłaniając producentów do ich wdrożenia, a także do wprowadzenia na rynek pojazdów zeroemisyjnych, możemy tylko zyskać – podkreśla Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.
Z opublikowanego raportu pt. „Trucking into a greener future”, autorstwa Europejskiej Fundacji Klimatycznej, wynika, że obniżenie zawartości węgla w paliwie dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności przyniesie nie tylko korzyści środowiskowe, ale zwiększy konkurencyjność europejskiej gospodarki. Eksperci podkreślają, że przyszłością sektora transportu ciężarowego jest jego elektryfikacja.
– Przeprowadzone badanie wskazuje, że pojazdy ciężarowe o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym są zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem. Na przestrzeni najbliższych 30 lat koszt infrastruktury nie przekroczy kwoty, jaką UE wydaje na infrastrukturę transportową w ciągu zaledwie jednego roku. Nie ulega wątpliwości, że dyskutowane obecnie cele dotyczące emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych stanowią szansę na wypromowanie zeroemisyjności w sektorze transportu ciężarowego poprzez wprowadzenie obowiązkowych celów sprzedaży ciężarówek bezemisyjnych. Opóźnianie elektryfikacji poprzez koncentrowanie się na przyrostowych wzrostach efektywności sprawi tylko, że transformacja będzie bardziej uciążliwa i pracochłonna – dodaje Lucien Mathieu z organizacji Transport & Environment.
GŁÓWNE WNIOSKI RAPORTU „TRUCKING INTO A GREENER FUTURE”
– Zależność energetyczna: do 2050 roku Europa mogłaby zmniejszyć wydatki na przywóz ropy naftowej o około 11 mld baryłek ekwiwalentu ropy w porównaniu do 2015 roku.
Obecnie 89 proc. ropy naftowej w Unii Europejskiej pochodzi z importu, a zdecydowania jej większość jest zużywana jako paliwo transportowe. Dzięki bardziej paliwooszczędnym ciężarówkom zasilanym olejem napędowym oraz stopniowemu włączaniu nowych pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem wraz z towarzyszącą im infrastrukturą możliwe byłoby ograniczenie importu ropy naftowej i produktów ropopochodnych o w sumie miliard baryłek ekwiwalentu ropy do 2030 roku.
Przedstawione w opracowaniu scenariusze zakładające bezemisyjność pojazdów ciężarowych pozwoliłyby na zaoszczędzenie znacznie większych ilości ropy – łącznie około 11 mld baryłek ekwiwalentu ropy do 2050 roku. Jako punkt odniesienia, w 2015 roku zużycie energii z produktów ropopochodnych w 28 krajach Unii Europejskiej wyniosło 1,98 mld baryłek ekwiwalentu ropy (według danych Eurostatu). Zastąpienie importowanej ropy naftowej energią wytwarzaną w kraju polepszy europejski bilans handlu energią, jednocześnie zmniejszając podatność kontynentu na wahania cen ropy.
– Umocnienie gospodarki unijnej:. Większa paliwo- oszczędność silników wysokoprężnych doprowadzi wprawdzie do niewielkiego wzrostu PKB, jednak trend ten zatrzyma się, gdy tylko technologie w tym zakresie wykorzystają cały swój potencjał, a redukcje importu ropy się ustabilizują. Jedynie wybór technologii związanych z pojazdami bezemisyjnymi (ZEV – zero emission vehicles) pozwoli na stały wzrost PKB w badanym okresie. We wszystkich scenariuszach ZEV PKB wzrośnie o około 52-58 mld euro do 2050 roku w stosunku do scenariusza referencyjnego.
– Więcej miejsc pracy w Europie – postawienie na ciężarówki niskoemisyjne umożliwiłoby utworzenie ponad 120 000 dodatkowych miejsc pracy netto w Europie do 2030 roku.
W analizie widoczne jest ograniczenie przychodów w sektorach ropy i gazu, jednak intensywność zatrudnienia tych branż będzie niewielka, co przełoży się na stosunkowo nieznaczną utratę miejsc pracy, rozłożoną w dodatku na kilka dziesięcioleci. Ze względu na większą złożoność bardziej paliwooszczędnych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym we flocie sektor motoryzacyjny odnotuje wzrost liczby miejsc pracy do 2030 roku. Jednocześnie rozbudowa infrastruktury pozwoli utworzyć nowe miejsca pracy w sektorach sprzętu elektrycznego, budowlanym i usług.
– Transformacja pomoże walczyć ze zmianami klimatu i zanieczyszczeniem powietrza. Spodziewana poprawa wydajności silników wysokoprężnych przyniosłaby pewne redukcje na przestrzeni najbliższych 5-10 lat, co przełoży się na trzydziestoprocentowy spadek poziomu emisji CO2na przejechany kilometr pod koniec lat 20. XXI wieku. Po 2030 roku tylko pojazdy elektryczne i wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe pozwolą w istotnym stopniu dalej ograniczać emisje, co będzie wynikiem spodziewanych zmian w sposobie wytwarzania energii i rosnącego znaczenia odnawialnych i bezwęglowych źródeł energii.
– Obniżenie całościowego kosztu usług drogowych. Stopniowe wprowadzanie nowych technologii dotyczących efektywności paliwowej oraz elektrycznych i wodorowych systemów napędu zwiększy wstępne koszty kapitałowe przewoźników, co jednak zostanie szybko zrównoważone przez mniejsze wydatki na olej napędowy, za sprawą czego całościowy koszt usług transportowych się obniży.
Nawet w przypadku zaawansowanych systemów, takich jak pojazdy elektryczne wyposażone w akumulatory (BEVs – battery electric vehicles) czy pojazdy elektryczne napędzane ogniwami paliwowymi (FCEVs – fuel-cell electric vehicles), całkowity koszt posiadania (TCO – total cost of ownership) na przestrzeni pięciu lat może być niezwykle konkurencyjny w porównaniu do pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.
– Zanim wszystkie korzyści staną się w pełni widoczne, trzeba będzie zmierzyć się z szeregiem wyzwań. W analizie zaznaczono potrzebę poniesienia wydatków na nową infrastrukturę energetyczną – o łącznej sumie rzędu 80-140 mld euro i 140 mld euro do 2050 roku, w zależności od przyjętego scenariusza. Nastąpi również zmiana w zakresie umiejętności wymaganych od pracowników zatrudnionych przy produkcji ciężarówek ZEV oraz przy wytwarzaniu energii koniecznej, by je napędzać. To ukazuje potrzebę inwestycji w kształcenie lub dokształcanie personelu w sektorach paliw i motoryzacyjnym.
Zobacz więcej na stronie Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Mazowiecki.
Źródło: Polski Klub Ekologiczny Oddział Mazowiecki





![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
