VOLKSWAGEN GOLF CUP 2015: NOWY SEZON – NOWE EMOCJE

vwcc_op_1

Kolejny sezon innowacyjnego pucharu wyścigowego Volkswagen Golf Cup rozpocznie się 24 kwietnia na niemieckim torze Oschersleben. W kalendarzu znajduje się 6 rund, podczas których rozegranych zostanie 12 punktowanych wyścigów.

Za kierownicą wyścigowych Golfów GTI rywalizować będzie 24 kierowców z aż 10 krajów. Wśród nich drugi pełny sezon w roli kierowcy wyścigowego rozpocznie jeden z najbardziej utytułowanych polskich piłkarzy – Jerzy Dudek.


Zobacz relacje:

SPORT

VOLKSWAGEN GOLF CUP 2015


Markowy puchar Volkswagena jest przygotowany w oparciu o motto – „Wyścigi to nasze życie”, dla wielu zawodników, którzy stawiają pierwsze kroki w sporcie samochodowym jest przepustką do dalszej kariery. Dzięki systemowi szkoleń oraz szczegółowej analizie telemetrii zawodnicy z rundy na rundę, a nawet z wyścigu na wyścig mogą poprawiać technikę jazdy. Analiza danych z systemu telemetrycznego zamontowanego w każdym aucie, dzięki programowi komputerowemu, pozwala zawodnikom porównywać swoje przejazdy z przejazdem najlepszego zawodnika i dowiedzieć się, w którym momencie okrążenia tracą cenne ułamki sekund.

System ten jest bardzo dokładny i potrafi pokazać, że przed danym zakrętem zawodnik rozpoczął hamowanie np. o 0,5 sekundy wcześniej. Jeśli prędkość wyścigowego Golfa GTI wynosi w danym momencie np. 200 km/h (a taka jest osiągana na końcu prostej startowej na Torze Poznań) to strata wynikająca ze zbyt wczesnego hamowania wynosi aż 28 metrów.

vwcc_po_2

Kolejnym elementem VWGC, który wyróżnia go pośród innych serii wyścigowych w Polsce jest przygotowanie aut. Cała logistyka, opieka i serwis samochodów – zarówno podczas rund, jak i w czasie między nimi – należą do organizatora. Zawodnik, przyjeżdża na rundę jedynie z osobistą odzieżą (bielizna, kombinezon, obuwie, kask itp.) oraz z licencją wyścigową i nie musi przejmować się przygotowaniem samochodu. Dzięki temu zawodnicy mogą skupić się wyłącznie na sportowej rywalizacji.

Kierowcy, którzy będą rywalizować w pucharze mają za sobą pierwsze oficjalne dni testowe. Na torze Slovakiaring zawodnicy przeszli 2-dniową sesję treningową, a debiutanci szkolenia z zakresu techniki jazdy, odczytu danych telemetrii czy zachowania się na torze. Na zakończenie sesji treningowej kierowcy zasiedli za kierownicą wyścigowych Golfów.

Zmagania zawodników podczas większości rund będzie można śledzić na żywo w Internecie. Każdy z dwóch wyścigów głównych, które będą rozgrywane podczas danej rundy będzie można bezpłatnie obejrzeć na stronie internetowej pucharu www.vwgolfcup.pl.

Sprawdzona formuła i cenne nagrody

Formuła rozgrywania poszczególnych rund jest identyczna, jak w minionym sezonie. 3-dniowy program każdej z nich będzie obejmował dwa treningi (każdy po 30 minut), sesję kwalifikacyjną (30 minut) oraz dwa wyścigi główne (każdy potrwa co najmniej 25 minut, podczas których najszybsi zawodnicy muszą pokonać dystans minimum 50 km). O kolejności ustawienia zna starcie wyścigów zdecydują najlepsze czasy okrążeń uzyskanych podczas sesji kwalifikacyjnej.

W każdym wyścigu punktowanych będzie dwadzieścia miejsc, przy czym za pierwszą rundę punkty będą o połowę mniejsze. Podczas weekendu wyścigowego zawodnik wraz ze swoim inżynierem mogą zmieniać i regulować parametry samochodu. Zmiany są jednak ograniczone tylko i wyłącznie do ingerencji w ciśnienie opon oraz ustawienie twardości przedniego stabilizatora. Dzięki temu na torze liczą się umiejętności kierowcy i sportowa rywalizacja.

vwcc_op_3

W ciągu wyścigu zawodnicy kilkanaście razy mogą użyć systemu Push-to-Pass, który jest aktywowany naciśnięciem przycisku na kierownicy. System ten na 10 sekund zwiększa moc silnika z 260 KM do 310 KM. Odpowiednia taktyka wykorzystywania dodatkowych „zastrzyków” mocy może zdecydować o końcowym wyniku.

– Jest to system, który nie tylko ułatwia wyprzedzanie, lecz także ubarwia rywalizację dodając do niej element taktyczny. Umiejętne wykorzystanie tego systemu często decyduje o wynikach wyścigu. Push-to-Pass uczy zawodników sprytu na torze, trenuje zmysł taktyczny i umiejętność zachowania zimnej krwi. O tym, ile razy kierowca może jeszcze użyć tego „dopalacza”, informuje liczba widoczna za bocznymi szybami wyścigowego Golfa GTI. Oprócz tego za przednią szybą samochodu znajduje się niebieska lampka. Jej zapalenie sygnalizuje, że system Push-to-Pass jest aktywny – wyjaśnia Adam Gładysz, koordynator sportowy pucharu.

Jak zwykle, na najlepszych zawodników czekają nagrody. Podczas każdej z rund do zdobycia jest 8000 euro, do podziału dla najlepszej ósemki w poszczególnych wyścigach. Zwycięzca pucharu otrzyma czek na 30 000 euro oraz nowego Volkswagena Golfa. Zdobywca drugiego miejsca wzbogaci się o 20 000 euro, a drugi wicemistrz – o 10 000 euro. Pieniądze te zawodnicy muszą zainwestować w rozwój dalszej kariery sportowej.

Międzynarodowa stawka

W kolejnym sezonie Volkswagen Golf Cup za kierownicą wyścigowych Golfów zmagania rozpocznie 24 kierowców z 10 krajów i z aż 4 kontynentów. Wśród 14 “zagraniczniaków” są to reprezentanci Gwatemali, Kazachstanu, Rosji, Niemiec, Szwecji, Austrii, Finlandii, Luxemburga i Republiki Południowej Afryki. W stawce zobaczymy również jedną kobietę – Gosię Rdest.

Pełna lista kierowców Volkswagen Golf Cup 2015 przedstawia się następująco: Arriola Sebastian, Artemyev Aleksandr, Dudek Jerzy, Egorov Artur, Fahnauer Manuel, Fluch Marcus, Gadomski Michał, Gies Andre, Hoffman Pascal, Ibragimov IIshat, Jaros Marcin, Kotarba- Majkutewicz Dominik, Kramer Alfred, Kruger Jeffrey, Larsson Simon, Metzner Kevin, Muhonen Simo, Palusko Bartosz, Parys Piotr, Pereira Dylan, Rdest Gosia, Rzepecki Adam, Strzesak Patryk, Szcześniak Jędrzej.

vwcc_po_4

Kolejny sezon Dudka

Wielokrotny reprezentant Polski i zdobywca pucharu Ligi Mistrzów z FC Liverpool z 2005 roku, ponownie zasiądzie za kierownicą wyścigowego Golfa. Jego najlepszym wynikiem w zeszłym sezonie było 11. miejsce, które zajął podczas pierwszego wyścigu 3 rundy rozgrywanej w Poznaniu. Sezon 2014 Jerzy Dudek ukończył na 18. pozycji w klasyfikacji generalnej.

Jerzy Dudek: Bardzo się cieszę, że w tym roku również będę mógł rywalizować w pucharze Volkswagen Golf Cup. Długo trwały moje przymiarki do nowego sezonu, ale dzięki firmom Volkswagen Racing Polska i STS Logistic w końcu udało się zapiąć wszystko na ostatni guzik. Mam nadzieję, że będzie to jeszcze lepszy sezon niż poprzedni, kiedy to jako debiutant miałem szansę na zebranie wielu doświadczeń. Wiem, że łatwo nie będzie, ponieważ w pucharze startuje kilku nowych, dobrych zawodników mających za sobą starty choćby w Scirocco R-Cup.

Zawodnicy już trzeci sezon będą rywalizować w wyścigowych Golfach GTI. Samochody te zostały zbudowane w Tarnowie, w siedzibie Volkswagen Racing Polska. Ich specyfikację opracowano we współpracy z Volkswagen Motorsport. Auta są wyposażone w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 260 KM współpracujący z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Posiadają m.in. system Push-to-Pass (dodatkowo zwiększa moc auta do 310 KM na krótki okres), telemetrię (odczyt danych z przejazdów), mechanizm różnicowy z mechaniczną blokadą oraz wyczynowe zawieszenie typu Uni-balls. Na 18-calowe obręcze kół wyścigowych Golfów są nałożone wyczynowe opony typu slick firmy Hankook (lub „wet” na mokry tor).

Kalendarz sześciu rund pucharu jest następujący:
* 24-26 kwietnia – Niemcy, Oschersleben;
* 19-21 czerwca – Słowacja, Slovakiaring;
* 3-5 lipca – Niemcy, Lausitzring;
* 28-30 sierpnia – Niemcy, Sachsenring;
* 18-20 września – Czechy, Automotodrom Brno;
* 2-3 października – Polska, Tor Poznań.