VOLKSWAGEN: POLSKA PREMIERA PASSATA ALLTRACKA

Podczas targów Motor Show w Poznaniu miała miejsce premiera nowego Volkswagena. Passat Alltrack to szybki, oszczędny, wszechstronny i jednocześnie uterenowiony samochód. Wypełnia lukę między autem osobowym a SUV-em.

W porównaniu ze znanym już Passatem Variantem, nowy model charakteryzuje się między innymi specjalnymi zderzakami oraz poszerzonymi nadkolami i progami. Udoskonalone zostały także cechy niezbędne do jazdy w terenie: duży kąt rampowy, kąty natarcia i zejścia, znacznie zwiększony prześwit poprzeczny oraz osłona przodu i tyłu podłogi. Czyni to z Passata Alltrack alternatywę dla SUV-a. Modyfikacje zewnętrzne dodatkowo nadały mu wyraźnie terenowy charakter.

Wnętrze

We środku pojazdu uwagę przyciągają między innymi listwy na progach ze stali nierdzewnej z napisem ALLTRACK, komfortowe siedzenia z bocznymi częściami pokrytymi Alcantarą, tytanowo-srebrne aplikacje, pedały z aluminiowymi nakładkami oraz automatyczna klimatyzacja. Ponadto Alltrack dysponuje doskonałym wyposażeniem poprawiającym bezpieczeństwo wraz z nowym systemem rozpoznającym zmęczenie kierowcy.

Duże momenty obrotowe

Passat Alltrack, którego można już zamawiać w niektórych krajach Europy, będzie oferowany z napędem na przednią oś i napędem na wszystkie koła 4MOTION. Niezależnie od wersji napędu jest on przystosowany do holowania dużej przyczepy (nawet do 2 200 kg) oraz poruszania się poza utwardzonymi drogami.

 

 

Z tego powodu w najnowszym Volkswagenie montowane są wyłącznie mocne silniki z turbodoładowaniem – 2 silniki benzynowe (TSI) i 2 wysokoprężne (TDI). Maksymalny moment obrotowy wynosi od 250 do 350 Nm. Żaden z silników nie potrzebuje do rozwinięcia maksymalnego momentu większej prędkości obrotowej, niż 1 750 obr./min.

Oszczędne silniki czterocylindrowe

Silniki benzynowe mają moc 118 kW/160 KM i 155 kW/210 KM, silniki wysokoprężne – 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. Oba TDI oferowane są zawsze jako wersje z BlueMotion Technology (BMT), zatem z systemami Start-Stop i odzyskiwania energii hamowania. Najmocniejsze wersje Passata Alltrack – TDI 170 KM i TSI 210 KM są wyposażone seryjnie w stały napęd na wszystkie koła 4MOTION, elektroniczną poprzeczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS i dwusprzęgłową przekładnię DSG.

Dla Passata Alltrack TDI 140 KM Volkswagen oferuje napęd na wszystkie koła jako opcję. O efektywności silników Passata Alltrack, także z inteligentnie sterowanym napędem na wszystkie koła 4MOTION, świadczą wartości spalania jednostek TDI: wersja 140 KM zużywa średnio 5,7 l/100 km paliwa (emisja CO2 150 g/km), wariant o mocy 170 KM – 5,9 l/100 km (155 g/km CO2).

Zabezpieczony układ napędowy

Silniki są zabezpieczone od spodu masywną osłoną układu napędowego wykonaną z blachy stalowej. Chroni ona silnik, przekładnię, miskę olejową, układ wydechowy (przednią część) oraz przewody przed uszkodzeniem podczas jazdy w terenie.

 

 

Passat z trybem jazdy terenowej

O tym, że Passat Alltrack porusza się na granicy między samochodem osobowym a SUV-em, świadczy seryjny tryb jazdy terenowej. Po wciśnięciu przycisku najważniejsze systemy jazdy i systemy wspierające kierowcę zostają dostosowane do warunków panujących w terenie. Należą do nich ABS (zmiana progu częstotliwości ingerencji – na kamieniach i żwirze tworzy się hamujący klin przed oponami), asystent ruszania pod górę, sposób działania mechanizmów różnicowych (EDS), charakterystyka pedału gazu (bardziej płaska, przez co precyzyjniejsze dozowanie) oraz DSG (podwyższenie punktów zmiany przełożenia i brak automatycznej zmiany na wyższy bieg w trybie manualnym).

Dotychczas tryby jazdy Offroad były stosowane przez Volkswagena tylko w samochodach terenowych, takich jak Tiguan i Touareg. W Passacie Alltrack system ten debiutuje w klasycznym samochodzie osobowym.

Parametry umożliwiające poruszanie się w terenie. Wymiary nie uległy zmianie – Passat Alltrack ma długość 4 771 mm, czyli dokładnie tyle samo, co Passat Variant. Również szerokość, mimo poszerzonych nadkoli, jest identyczna: 1 820 mm. Inne są jednak parametry wpływające na jazdę w terenie: w porównaniu z Passatem Variantem prześwit poprzeczny został zwiększony z 135 mm do 165 mm. Kąt natarcia zwiększył się z 13,5 stopnia do 16 stopni, kąt zejścia wynosi 13,6 stopni (Passat Variant: 11,9 stopni).

Podczas jazdy w terenie nie mniej ważny jest kąt rampowy, pozwalający na pokonywanie pagórków. W tym przypadku wartość poprawiła się z 9,5 stopnia do 12,8.

 

 

Ładowność

Maksymalna ładowność wynosi do 656 kilogramów (Alltrack 103 kW/140 KM), wysokość otworu bagażnika – 0,72 m, wysokość wnętrza bagażnika – 0,83 m, szerokość między nadkolami – 1,0 m, maksymalna szerokość przestrzeni bagażowej – 1,3 m. Powierzchnia na ładunek w Passacie Alltrack przy złożonej tylnej kanapie wynosi aż 1,94 metra. Pojemność do wysokości dolnej krawędzi okien to 603 litry.

Przy pełnym wykorzystaniu bagażnika wraz z wnęką koła zapasowego o pojemności 90 litrów, pojemność Passata Alltrack przy załadunku po dach i do oparć przednich siedzeń wynosi 1 731 litrów. Za przednimi fotelami oraz za drugim rzędem siedzeń można zamontować siatkę oddzielającą.


Wyposażenie

Obok trybu jazdy Offroad, asystenta ruszania pod górę i zjazdu ze wzniesień, zawieszenia zmodyfikowanego specjalnie dla nowego modelu i elementów stylistycznych podkreślających jego terenowy charakter, Passat Alltrack posiada także cały szereg specjalnych elementów wyposażenia. Należą do nich 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Valley i wskaźnik ciśnienia w oponach. Obramowania okien oraz obudowy lusterek zewnętrznych, a także listwy na osłonie chłodnicy utrzymane są w kolorystyce matowego chromu. Seryjny, anodowany reling dachowy ma srebrny kolor. Ponadto do wyposażenia seryjnego na zewnątrz należy przednia i tylna osłona podwozia w kolorze stali nierdzewnej oraz reflektory przeciwmgielne. Końcówki rur wydechowych są chromowane (do 160 KM – podwójna rura z lewej strony, od 170 KM – po jednej rurze z prawej i lewej strony).

 

 

Systemy wspierające kierowcę

System rozpoznający zmęczenie kierowcy rejestruje spadek koncentracji kierowcy i ostrzega go sygnałem akustycznym oraz optycznym o konieczności przerwania jazdy. Jeżeli w ciągu kolejnych 15 minut kierowca nie zrobi przerwy, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Jest oferowany jako wyposażenie seryjne.

Side Assist Plus z Lane Assist (opcjonalny) to połączenie Side Assist (system ułatwiający zmianę pasa ruchu) i Lane Assist (system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu). Pierwszy migającymi diodami w lusterkach zewnętrznych zwraca kierowcy uwagę na pojazdy znajdujące się w martwym polu widzenia lub zbliżające się od tyłu. Drugi korzysta z sygnałów kamery – gdy tylko okaże się, że kierowca bez włączenia kierunkowskazu opuszcza swój pas ruchu, Lane Assist skieruje kierownicę w przeciwną stronę naprowadzając samochód na właściwy tor jazdy.

ACC plus Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Przy prędkości do 30 km/h w przypadku stwierdzenia niebezpieczeństwa kolizji system samoczynnie inicjuje hamowanie do pełnego zatrzymania.
Powyżej 30 km/h pomaga uniknąć najechania na tył innego pojazdu.

 

 

System rozpoznający znaki drogowe za pomocą kamery rejestruje znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, wyświetli je na ekranie komputera pokładowego przed kierowcą i na wyświetlaczu systemu nawigacji (maksymalnie 3 znaki jednocześnie).

Dynamiczna regulacja świateł drogowych Dynamic Light Assist polega na tym,, że przy prędkościach powyżej 65 km/h światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają aktywne przez cały czas.

Park Assist II generacji wspomaga kierowcę także przy parkowaniu prostopadle do osi jezdni. System można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej przy prędkości poniżej 40 km/h. Kierowca wskazuje kierunkowskazem stronę, po której chce zaparkować. Gdy czujniki ultradźwiękowe systemu Park Assist (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony i 2 z lewej strony, zasięg 4,5 m) stwierdzą wystarczająco dużo miejsca by zaparkować, kierowca może rozpocząć wspierane przez system parkowanie: włącza bieg wsteczny i wystarczy, aby tylko dodawał gazu lub hamował. Manewrowanie przejmuje na siebie Passat.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC. Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC oferuje trzy programy: Normal, Sport i Comfort.

Nowego Volkswagena można było obejrzeć w targach motoryzacyjnych w Poznaniu. Teraz trzeba poczekać, aż pojawi się w salonach samochodowych marki. Wtedy poznamy jego ceny.