VOLVO: HYBRYDOWY MEAN GREEN POBIJE REKORD?

Na lotnisku w Wendover, w amerykańskim stanie Utah, Mean Green, najszybszy na świecie samochód ciężarowy z napędem hybrydowym, podejmie próbę osiągnięcia prędkości przekraczającej 260 km/h (165 mph) i tym samym pobicia dotychczasowego, własnego światowego rekordu prędkości.

Zbudowany przez Volvo pojazd hybrydowy jest aktualnym posiadaczem rekordów prędkości ze startu zatrzymanego na dystansie 500 i 1000 metrów oraz na dystansie jednego kilometra ze startu lotnego – ustanowionych zgodnie z międzynarodowymi przepisami.

– Technika i innowacyjność są jądrem naszej działalności – mówi Ron Huibers, prezes ds. sprzedaży i marketingu w Volvo Trucks North America. Mean Green jest doskonałym przykładem możliwości technicznych Volvo i naszego nieustającego zainteresowania nowymi technologiami. Nasi inżynierowi zaprojektowali najszybszy na świecie hybrydowy samochód ciężarowy, wykorzystujący ten sam hybrydowy układ napędowy Volvo, jaki wprawia w ruch setki autobusów Volvo na całym świecie, w tym londyńskie „piętrusy”.

Na potrzeby Mean Green, zaprezentowanego przez Volvo Trucks wczoraj podczas trwającej właśnie wystawy Mid-America Trucking Show, zespół ekspertów Volvo zaadaptował hybrydowy układ napędowy Volvo, dostosowując go do wymagań podwozia zbudowanego z myślą o biciu rekordów prędkości. Inżynierowie wyposażyli Mean Green w mocno podrasowany silnik Volvo D16 i zmodyfikowaną wersję zautomatyzowanej skrzyni biegów Volvo I-Shift, przystosowaną do współdziałania z trakcyjnym silnikiem elektrycznym.

– Rezultatem jest zawrotne przyspieszenie od chwili startu, bez zwłoki czasowej charakterystycznej dla silników wysokoprężnych – mówi Boije Ovebrink, właściciel i kierowca Mean Green. Można to porównać do strzelającego korka od szampana, z tym że wystrzał ten jest niesłyszalny. Przez pierwszych kilka sekund samochód ciężarowy wydaje jedynie cichy świst. Trwa to do chwili, w której silnik wysokoprężny, zasilany odnawialnym, ciekłym żywicznym olejem napędowym zacznie rozwijać swoją potężną moc.

Łączna moc napędu Mean Green wynosi 2100 KM, przy maksymalnym momencie obrotowym około 6800 Nm – z czego 200 KM i około 1200 Nm pochodzi z silnika elektrycznego. Możliwość rozwijania dużych prędkości zależy w znacznej mierze od własności aerodynamicznych pojazdu. Dlatego też inżynierowie Volvo bazowali na kabinie pochodzącej z północno – amerykańskiego modelu Volvo VN, nadając jej optymalny pod względem aerodynamicznym kształt.

W Mean Green zastosowano zmodyfikowane wersje następujących seryjnych podzespołów Volvo:
• trakcyjny silnik elektryczny;
• akumulator trakcyjny;
• silnik wysokoprężny Volvo D16;
• zautomatyzowana, mechaniczna skrzynia biegów Volvo I-Shift;
• kabina i rama Volvo VN;
• tylna oś o przełożeniu 1,85:1.