VOLVO: POLAK W FINALE KONKURSU FUEL TRUCKS

Drivers’ Fuel Challenge to organizowany przez Volvo Trucks międzynarodowy konkurs, w którym profesjonaliści rywalizują o tytuł najoszczędniej jeżdżącego kierowcy samochodu ciężarowego. Odpowiedni styl jazdy kierowców pozwala firmie transportowej osiągnąć znaczne oszczędności, zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i oddziaływania na środowisko naturalne.

Najlepsi na świecie specjaliści od ekonomicznej jazdy spotkają się w finale, który zostanie rozegrany 22 października w Volvo Demo Center w Göteborgu, w Szwecji.

– Dostrzegliśmy spory entuzjazm na rynkach, które przystąpiły do konkursu, co potwierdza, że istnieje duże zainteresowanie ekonomicznym stylem jazdy, a także, że styl ten przekłada się na realne korzyści w postaci mniejszej emisji spalin i niższych rachunków za paliwo – mówi Staffan Jufors, Prezes i Dyrektor Generalny Volvo Trucks.

Udział w rundach kwalifikacyjnych wzięło ponad 3600 kierowców z 15 rynków europejskich i 5 azjatyckich. Zwycięzcy poszczególnych kwalifikacji regionalnych zmierzą się ze sobą w wielkim finale w Geteborgu.

Volvo Trucks od zawsze przykłada dużą wagę do aspektów proekologicznych – troska o środowisko to przecież jedna z kluczowych wartości firmy. Zatem rozwój technologii i usług przyczyniających się do redukcji emisji spalin i poprawy ekonomiki paliwowej zajmuje stałe miejsce na szczycie listy priorytetów Volvo. Opracowując produkty takie jak skrzynia biegów I-Shift i usługi takie jak Dynafleet, system zarządzania flotą oparty na technologii internetowej, Volvo Trucks udowadnia, że stanowi doskonały wybór jeżeli chodzi o korzyści proekologiczne i optymalizację zużycia paliwa. Niezależnie jednak od stopnia zawansowania technologicznego pojazdu, kluczowym czynnikiem w kształtowaniu ekonomiki transportu wciąż pozostaje kierowca.

– Kierowca sam w sobie ma największy wpływ na ograniczanie emisji spalin i dlatego pragniemy zachęcać kierowców zawodowych do stosowania ekonomicznego stylu jazdy. Wprawny kierowca potrafi zredukować zużycie paliwa o 5 do 10 procent, co przynosi zysk w postaci zmniejszenia nie tylko emisji CO2, ale także kosztów transportu – wyjaśnia Staffan Jufors.

Nagrodą dla zwycięzcy Drivers’ Fuel Challenge będzie Volvo Lifetime Experience – podróż dla dwojga do jednego z miejsc, w których działa Volvo. Wartość nagrody to około 15 000 dolarów USA. Tegoroczny konkurs ma po raz pierwszy w historii rangę wydarzenia międzynarodowego. Planowane są kolejne jego edycje.

Zasady konkursu:

– Uczestnicy jadą ciągnikiem siodłowym FH 4x2T 460 KM z kierownicą po lewej stronie, wyposażonym w skrzynię biegów I-Shift, holującym naczepę.
– Kierowca wg własnego uznania korzysta z hamulca silnikowego i operuje dźwignią wybieraka zakresów I-Shift. Kierowca nie może używać pozostałego oprzyrządowania, np. elementów sterujących klimatyzacji.
– Ewentualne użycie włączników wycieraczek, podgrzewania lusterek itp. będzie uzależnione od warunków atmosferycznych.
– Przejazd konkursowy musi być wykonany przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa. O możliwości użycia wymienionego wyżej oprzyrządowania zadecyduje nadzorujący konkursem w dniu zawodów.
– Na czas przejazdu konkursowego zabrania się wnoszenia do kabiny pojazdu telefonów komórkowych.
– Podczas jazdy każdy kierowca musi mieć zapięty pas bezpieczeństwa. Przed rozpoczęciem jazdy każdy z uczestników musi przejść z wynikiem pozytywnym test na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu.
– Pomiary zużycia paliwa będą prowadzone za pomocą systemu Dynafleet.

W celu podkreślenia ogromnego wpływu, jaki posiada kierowca na ekonomiczne zużycie paliwa, Volvo Trucks realizuje w chwili obecnej projekt pod nazwą The Drivers’ Fuel Challenge – Mistrzostwa Kierowców w Jeździe Ekonomicznej. Zwycięzca polskiego finału konkursu – Marek Jastrzębski, reprezentujący Zakłady Produkcji Kruszyw Rupińscy S.J. w Szumowie będzie reprezentował polskich kierowców w Wielkim Finale w Göteborgu w dn. 21-22 października.

POLSKA ELIMINACJA W MŁOCHOWIE

Polskie eliminacje do tego finału, odbywające się w pięciu lokalizacjach, reprezentujących poszczególne regiony sprzedaży na jakie podzielony jest rynek polski, rozpoczęły się z początkiem września. W trakcie polskiego finału konkursu, który odbył się w Volvo Truck Center w Młochowie, spośród pięciu zwycięzców pięciu rund regionalnych, wyłoniony został zwycięski kierowca. Będzie on reprezentował polski rynek w finale konkursu w Göteborgu.

Zarówno w przypadku eliminacji regionalnych, jak i polskiego finału, kierowcy pokonywali trasy konkursowe przy wykorzystaniu pojazdu Szkoły Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks – zestawu Volvo FH 460 ze skrzynią biegów I-Shift oraz w pełni załadowaną naczepą.

W zależności od lokalizacji, uczestnicy konkursu mieli do pokonania od 20 do 30 km, przy czym w danej lokalizacji trasa konkursowa była jednakowa dla wszystkich uczestników. Celem konkursu było przejechanie danej trasy z jak najniższym zużyciem paliwa i w określonym limicie czasu. Pomiaru zużycia paliwa dokonywano każdorazowo przy pomocy opracowanego przez Volvo systemu informacji transportowej Dynafleet, będącego na wyposażeniu pojazdu konkursowego.

Podczas polskiego finału konkursu bezkonkurencyjnym kierowcą okazał się Marek Jastrzębski z ZPK Szumowo, który z wynikiem zużycia paliwa na poziomie 24,5 l/100 km zwyciężył w eliminacjach regionalnych w Karpinie.

Wyniki finału
1. Marek Jastrzębski, ZPK Szumowo; 26,5 l/100 km;
2. Zbigniew Matanina, Firma Transportowo-Spedycyjna Andrzej i Tomasz Piwowarczyk; 26,6 l/100 km;
3. Michał Chłanda, S.T.L. Lugras Lucjan Igras; 27,6 l/100 km;
4. Grzegorz Sobański, Usługi Transportowe Ryszard Sobański 28,3 l/100 km;
5. Mateusz Kiełb, Międzynarodowy Transport Inwentarza Leszek Kiełb; 30,5 l/100 km.