VOLVO: UKŁAD OSTRZEGAJĄCY Z HAMOWANIEM

Volvo Trucks opracowało Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji, wyposażony w funkcję Hamowanie Awaryjne – zaawansowany technicznie system hamowania awaryjnego z funkcją wczesnego ostrzegania o niebezpieczeństwie zderzenia.

Układ ma zapobiegać poważnym wypadkom powodowanym przez nieuwagę kierowcy.

Zderzenia polegające na uderzeniu jednego pojazdu w tył drugiego stanowią duży odsetek wypadków drogowych. Aby poprawić tę statystykę, Volvo Trucks opracowało Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne – zaawansowany technicznie system hamowania awaryjnego, który także ostrzega o niebezpieczeństwie zderzenia. Układ wspomaga pracę kierowcy i jest dostępny w nowej serii FH. Dzięki niemu można uniknąć lub złagodzić skutki większości kolizji przebiegających według opisanego wyżej scenariusza.

– Na początku postawiliśmy pytanie: co tak naprawdę jest przyczyną? Odpowiedź brzmi: nieuwaga. Gdyby kierowca nieprzerwanie obserwował drogę, nie potrzebowałby systemów, takich jak ten – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Nowy układ zawiera radar sprzężony z kamerą, identyfikujący i monitorujący pojazdy znajdujące się z przodu. Zaprojektowano go tak, by rozpoznawał pojazdy zarówno nieruchome, jak i poruszające się, oraz by zapobiegał zderzeniu z ruchomym obiektem przy prędkości względnej wynoszącej do 70 km/h. Gdy układ wykryje pojazd, w który samochód ciężarowy uderzy, o ile będzie nadal poruszał się z aktualną prędkością, na przednią szybę samochodu ciężarowego jest rzutowane czerwone światło ostrzegawcze, które ma na celu skierowanie uwagi kierowcy na drogę.

Zobacz w originale: yuotube.com

– Nie chcemy wyręczać kierowców, ponieważ sądzimy, że to właśnie oni są w stanie reagować w najwłaściwszy sposób, np. poprzez bezpieczne ominięcie lub wyprzedzenie pojazdu poprzedzającego – mówi Almqvist.

Niemniej jednak, jeżeli systemy samochodu ciężarowego nie wykryją żadnej reakcji kierowcy, takiej jak ruch kierownicą, czy hamowanie, układ aktywuje sygnalizację świetlną błyskową i sygnały dźwiękowe. Jeżeli kierowca nadal nie reaguje, układ uruchamia hamulce w celu łagodnego zmniejszenia prędkości. Jeżeli i to nie wystarczy, aktywowana jest funkcja hamowania awaryjnego, co oznacza, że układ za pomocą wszelkich dostępnych środków dąży do całkowitego wyhamowania samochodu ciężarowego – do zatrzymania.

– W znakomitej większości przypadków już pierwsze sygnały ostrzegawcze przywrócą koncentrację u kierowcy. Gdyby jednak się to nie udało, poważnemu wypadkowi zapobiegnie system hamowania awaryjnego – mówi Carl Johan Almqvist.

Najpóźniej do listopada 2015 r. systemy hamowania awaryjnego staną się elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów ciężarowych w Europie.