WEBASTO: ELEKTRYCZNA KLIMATYZACJA POSTOJOWA

W kwietniu Webasto – do bogatej oferty systemów klimatyzacyjnych – wprowadziło Cool Top Vario: klimatyzację postojową zasilaną z instalacji elektrycznej pojazdu napięciem 24V. Nawet w czasie postoju i przerw na wypoczynek system zapewnia przyjemny klimat w kabinie aut ciężarowych.

W urządzeniu Cool Top Vario są stosowane wyłącznie sprawdzone części wysokiej jakości, które swoją niezawodność udowodniły już w produkcji seryjnej systemu. Ze względu na to, że klimatyzacja postojowa działa niezależnie od silnika, znika konieczność korzystania z biegu jałowego. Pozwala to chronić środowisko, oszczędzać paliwo, a w konsekwencji pieniądze. W zależności od pojemności silnika system pozwala zaoszczędzić około 3 litrów paliwa na godzinę.

Klimatyzacja zapewnia najwyższą w swojej klasie moc chłodniczą rzędu 1000 W, to o 10% więcej niż porównywalne produkty dostępne na rynku. Moc chłodnicza zależy od warunków panujących na zewnątrz pojazdu, ekspozycji na promieniowanie słoneczne i temperatury w kabinie. Jeżeli pojazd nie stoi w pełnym słońcu, powietrze w kabinie może zostać schłodzone z 30°C do 22°C w ciągu zaledwie 10 minut.

Cool Top Vario zużywa maksymalnie 20 A, natomiast w trybie ECO nie przekracza 13 A. Wydatek chłodzonego powietrza w ciągu godziny wynosi do 500 m³.

System ma kompaktowe wymiary (860 x 700 x 315 mm, dł. x szer. x wys.) i waży 31 kg. Wymagana powierzchnia wycięcia w dachu wynosi 400 x 402 mm (dł. x szer.). W zależności od typu kabiny, Cool Top Vario zwiększa całkowitą wysokość pojazdu o 19,7 – 20 centymetrów.

Wypoczynek kierowcy zwiększa bezpieczeństwo

Badania potwierdzają, że koncentracja i stopień wypoczęcia zawodowego kierowcy mają duży wpływ
na sposób prowadzenia pojazdu. Zmęczenie kierowcy, jak pokazują wyniki badań, przyczynia się nie tylko do wzrostu zużycia paliwa, lecz również do zwiększenia ryzyka wypadku, bowiem około połowy wszystkich ciężkich wypadków na autostradach było spowodowanych przemęczeniem prowadzącego pojazd. Przyczyną przemęczenia jest w szczególności przegrzanie kabiny w lecie, przy wysokich temperaturach panujących
na zewnątrz. W takiej kabinie kierowca nie może odpowiednio wypocząć podczas przerw przewidzianych przepisami. Klimatyzacja postojowa Cool Top Vario firmy Webasto pozwala uzyskać optymalny dla snu klimat, który sprzyja wypoczynkowi kierowcy, zwiększa jego zdolność koncentracji i tym samym znacznie zmniejsza ryzyko wypadku.

Czujnik napięcia akumulatora

Choć klimatyzacja postojowa jest zasilana z akumulatora pojazdu, kierowca nie musi się obawiać o uruchomienie silnika po dłuższym okresie postoju. Produkt Cool Top Vario jest wyposażony w system automatycznie odcinający zasilanie przy zbyt niskim napięciu, co oznacza, że układ wyłącza się samoczynnie, gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej ustalonego poziomu. W zależności od pojemności akumulatora, temperatury zewnętrznej i promieniowania słonecznego, Cool Top Vario może chłodzić kabinę do 10 godzin, zanim zadziała ochrona przed zbyt niskim napięciem.

Wygodna i intuicyjna obsługa

Elektryczną klimatyzację postojową można obsługiwać ręcznie za pomocą panelu LCD umieszczonego
w kabinie kierowcy lub opcjonalnie za pośrednictwem pilota zdalnego sterowania dołączonego do zestawu. Różnorodne możliwości indywidualnej regulacji temperatury i prędkości pracy wentylatora (tryby: ręczny, automatyczny i ECO) oraz dodatkowo funkcja timera pozwalają na intuicyjną obsługę klimatyzacji. Duży
i czytelny wyświetlacz ułatwia odczyt ustawionych parametrów oraz obsługę urządzenia.

– Klimatyzacja wykorzystuje potrójny system wentylacji. Prawdziwym atutem jest opatentowana wentylacja Comfort, która równomiernie i bez zbędnego przewiewu rozprowadza schłodzone powietrze w kabinie – wyjaśnia Robert Lang, Director Product Market Management Heavy Duty z firmy Webasto.

Do wszystkich samochodów ciężarowych

Klimatyzacja Cool Top Vario jest oferowana przez Webasto z myślą o rynku wtórnym. Dzięki różnym zestawom montażowym dostosowanym do określonych pojazdów jest dostępna dla niemal wszystkich znanych powszechnie modeli samochodów ciężarowych. Nowa klimatyzacja elektryczna Webasto, dzięki zatwierdzeniu E1 i dopuszczeniu ADR, może zostać zamontowana również w ciężarówkach przewożących materiały niebezpiecznie. Instalację, która zajmuje 2-3 godziny, wykonuje się wykorzystując już istniejący luk dachowy pojazdu, co redukuje koszty montażu.

Co więcej, inwestycja w elektryczny schładzacz postojowy zwiększa wartość pojazdu. Wysokiej jakości sprawdzone komponenty pochodzące od uznanych producentów zapewniają dodatkowe zabezpieczenie inwestycji. Cool Top Vario objęty jest trzy letnią gwarancją.

Partnerstwo strategiczne

Kompaktowy system dachowy został zaprojektowany razem z firmą Behr ze Stuttgartu, specjalizującą się
w dziedzinie klimatyzacji samochodowej i chłodzenia silnika, specjalnie na potrzeby ciężarowych aut używanych.

– W ramach strategicznej współpracy z firmą Behr rozbudowaliśmy portfolio naszych produktów w dziedzinie systemów klimatyzacyjnych. Dzięki temu możemy – jako jeden dostawca – zaoferować naszym klientom doskonale dostosowane do ich potrzeb rozwiązania w dziedzinie ogrzewania i chłodzenia wnętrza aut ciężarowych. Specjalne zestawy montażowe zapewniają idealne dopasowanie do określonych pojazdów.
W ramach długoletnich, wspólnych doświadczeń obie firmy, Webasto i Behr, nauczyły się spełniać wysokie wymagania jakościowe, i to nie tylko w dziedzinie części oryginalnych, ale i przeznaczonych na rynek wtórny. Jest to dla nas ważny strategiczny krok w rozwoju firmy – powiedział Joachim Damasky, członek zarządu Webasto odpowiedzialny za dział systemów ogrzewania i klimatyzacji.

Ceny i dostępność

Klimatyzacja Cool Top Vario firmy Webasto jest dostępna od początku kwietnia 2012 roku za pośrednictwem sieci dystrybucyjnej. Zalecana cena sprzedaży wynosi 1619 euro netto. Należy również dodatkowo uwzględnić koszt zestawu montażowego potrzebnego dla określonego pojazdu wynoszący 135 euro.