WORTHERSEE TOUR 2013: DESIGN VISION GTI

Vol 0_zl

Zlot GTI Wörthersee, który odbył się w austriackim Reifnitz to kultowa impreza dla pasjonatów motoryzacji. W 2013 roku odwiedziło go około 150 000 fanów modelu GTI. Atrakcją była prezentacja studyjnego modelu Volkswagena specjalnie na tę okazję.

To wizjonerski Golf GTI przeznaczony do sportów motorowych – Design Vision GTI, który dysponuje potężną mocą 503 KM. Model studyjny Design Vision GTI opiera się na wprowadzonej niedawno w Europie siódmej generacji GTI i przenosi stylistykę i możliwości tego kultowego auta do świata wyścigów samochodowych.


Zobacz także:

SPORT

WORTHERSEE TOUR 2013: SUPERAUTA AUDI QUATRRO


Zespół stylistów pod kierownictwem Klausa Bischoffa (szefa designu marki Volkswagen) wysunął na zewnątrz słupki C i progi jako samodzielne elementy karoserii, aby stworzyć miejsce na wyraźnie zwiększony rozstaw kół i zaprojektowane specjalnie dla tego modelu 20-calowe obręcze (z przodu opony 235, z tyłu 275).

Rozwijający prędkość 300 km/h Design Vision GTI, mimo ekstremalnych modyfikacji, dzięki precyzyjnemu projektowi w oparciu o DNA designu Volkswagena, wygląda tak, jakby już jutro miał wystartować w serii wyścigów samochodowych.

 

 

Napęd – technika i osiągi

W studyjnym Design Vision GTI Volkswagen zwiększył moc do 503 KM (przy 6500 obr./min), dlatego pod maską nie pracuje rzędowy silnik czterocylindrowy TSI, lecz 6-cylindrowy silnik w układzie V. Za doładowanie odpowiedzialne są dwie turbosprężarki. Dwa trójdrożne katalizatory umieszczone w pobliżu silnika optymalizują emisję spalin. Silnik V6 TSI już przy niskich prędkościach obrotowych (od 2000 obr./min) rozwija moment obrotowy 500 Nm.

Maksymalny moment obrotowy to 560 Nm (od 4000 do 6000 obr./min), a siła przenoszona jest na przednią i tylną oś przez przekładnię dwusprzęgłową (DSG) i napęd na wszystkie koła. Studyjne auto przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy.

Aby odpowiednio skutecznie hamować tego rozpędzającego się do 300 km/h GTI, Volkswagen zastosował na wszystkich kołach ceramiczne tarcze hamulcowe. Z przodu tarcze mają średnicę 380 mm, z tyłu 356 mm. Patrząc z boku, przez 5-ramienne, 20-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich wyraźnie widać ceramiczne tarcze i czerwone zaciski. Na przednich kołach (8,5J x 20, ET32) nałożone są opony w rozmiarze 235/35, na tylnych (9,5J x 20, ET25) – opony 275/30.

Stylistyka nowych felg opiera się na koncepcji kół GTI Austin, które z kolei nawiązują do klasycznych dla GTI obręczy Denver. Ramiona obręczy Design Vision GTI mają kształt łopatek, optymalnie odprowadzających gorące powietrze z hamulców. Śruby kół zostały tak przykryte, że wyglądają jak jedna centralna śruba.

 

 

Wymiary zewnętrzne

Widać korzyści, które niesie ze sobą modułowa platforma podłogowa (MQB), która pozwoliła między innymi na przesunięcie do przodu przedniej osi. Rezultatem są dłuższy rozstaw osi i krótszy przedni zwis. Z długością 4253 mm Design Vision GTI jest o 15 mm krótszy, niż seryjny GTI. Wynika to przede wszystkim z bardziej zwartego tylnego zderzaka. Wysokość nowego GTI to zaledwie 1442 mm. W przypadku Design Vision GTI wymiar ten zmniejszył się o kolejne 57 mm do 1385 mm. Studyjne auto jest także szersze – mierzy 1870 mm (seryjny GTI: 1799 mm).

Całość uzupełniają rozstawy kół – w przypadku prezentowanego nad Wörthersee GTI jest to 1595 mm z przodu i 1579 mm z tyłu. W modelu seryjnym rozstaw przednich kół wynosi 1538 mm, a tylnych 1516 mm. Design Vision GTI ma zatem jeszcze bardziej ekstremalne proporcje, niż seryjny GTI.

Sylwetka

Z pewnością najciekawszym rozwiązaniem, jest słupek C, zaprojektowany jako oddzielny element. Tylny słupek dachowy, od samego początku charakterystyczny dla Golfa, a tym samym dla Golfa GTI, został wysunięty na zewnątrz jako niezależny element sięgający aż do nadkoli, natomiast bryła nadwozia jest mocno cofnięta. Proces ten rozpoczyna się pionowym wylotem powietrza tuż za przednim kołem, na wysokości przednich drzwi. Równocześnie próg stopniowo rozszerza się, jego górna krawędź przechodzi w słupek C, który dochodząc do dachu pochyla się do przodu.

Przestrzeń między rozszerzonym progiem i słupkiem a karoserią zamyka kratka w formie plastra miodu, wypracowana z typowym dla Volkswagena zamiłowaniem do detali.

 

 

Równie efektowna jest stylistyka przodu nadwozia. Osłona chłodnicy, dolny wlot powietrza i boczne otwory chłodzenia hamulców zostały połączone w jedną całość z reflektorami i otoczone wyraźnie zaznaczoną krawędzią. Osłona chłodnicy i otwory wlotowe powietrza zaznaczają pokrewieństwo z seryjnym GTI. Zachowana została struktura plastra miodu w kratownicy. Rzucającym się w oczy elementem są tak zwane „blades”, podkreślające jako dolna krawędź spojlera trójwymiarowość przodu nadwozia.

Model studyjny pokazuje, jak mogłyby w przyszłości wyglądać reflektory i osłona chłodnicy: typowa dla przodu GTI czerwona linia dzieli poziomo reflektory Design Vision GTI, a elementy optyczne w dolnej połowie zostały cofnięte, co nadało im „zdecydowanego spojrzenia”. Podkreśla to także długa i szeroka maska silnika.

Podobnie jak z przodu, także z tyłu precyzyjna krawędź podkreśla zdecydowany charakter tego modelu. Połączenie tylnego spojlera jest podobne jak w seryjnym GTI. Podczas gdy w dolnej części dominują aerodynamiczne żebra dyfuzora, zakończonego po bokach tłumikami, grafika tylnych świateł to typowy element świateł Golfa. Nowością są umieszczone pod światłami, poziome linie, które łączą tył i wysunięte boczne części nadwozia.

Stylistyka wnętrza

W przypadku Design Vision GTI główne hasło stylistów – „zredukowany design” – zostało konsekwentnie zrealizowane. Oznacza to tylko tyle przycisków, ile jest koniecznych i tak zgrupowanych, aby można je było obsługiwać intuicyjnie przy bardzo sportowym sposobie jazdy. Dlatego kierownica wyposażona jest w zoptymalizowane pod względem ergonomii przyciski DSG, a na jej ramionach umieszczono z lewej strony przełączniki trybu jazdy (Street, Sport i Track), natomiast z prawej strony przycisk uruchamiania silnika.

 

 

W górnej części konsoli środkowej projektanci wbudowali przyciski i duże pokrętło klimatyzacji, przycisk świateł awaryjnych oraz aktywacji kamer. Pod nimi znajdują się typowe dla samochodu wyścigowego elementy: główny wyłącznik samochodu, przycisk gaśnicy i dezaktywacji systemu ESP. W dolnej części konsoli środkowej znajduje się dźwignia DSG – poziomy uchwyt o dynamicznym kształcie, jak w samochodach wyścigowych.

Forma tablicy rozdzielczej i konsoli środkowej pod względem konfiguracji są jeszcze bardziej zorientowane na kierowcę. Techniczny styl wzmacniają aplikacje z karbonu. Tapicerka wykonana jest z Alcantary w kolorze antracytowym i czarnym Titan oraz ze skóry Nappa w kolorze czarnym i czerwonym Flash. Detalem jest klamka w formie czerwonej pętli, która nawiązuje do modeli Porsche Cup. Miejsce tylnych siedzeń zajmuje belka w kształcie litery X, stanowiąca dodatkowe usztywnienie nadwozia. W belkę wbudowany jest mechanizm czerwonych, szelkowych pasów bezpieczeństwa.

Styliści pokazali również, jak wyobrażają sobie połączenie Design Vision GTI z Social Community: duży ekran z prawej strony głównych wskaźników wyświetla między innymi aktualne informacje o okrążeniu i czasach, a co najważniejsze – komputer komunikuje się z innymi pojazdami na torze i oblicza w czasie rzeczywistym szczegóły dotyczące aktualnego przebiegu wyścigu.