WRC: ZESPÓŁ HYUNDAI MOTORSPORT GOTOWY NA TEGOROCZNE WYZWANIA

Hyundai Motorsport wkracza w zupełnie nową erę Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) z Hyundaiem i20 N Rally1 i zespołem składającym się z czterech załóg.

Jako dwukrotny mistrz producentów, Hyundai potwierdził swój udział w WRC, w pełni stosując się do nowego regulaminu technicznego hybrydowych samochodów klasy Rally1, który wejdzie w życie podczas Rajdu Monte Carlo (20-23 stycznia 2022 roku).


Zobacz także:

RAJDY


 

Zespół pracował niestrudzenie nad rozwojem nowego samochodu, przed swoim dziewiątym już sezonem na szczycie międzynarodowych rajdów, przeprowadzając intensywny program testów i prac rozwojowych. Oparta na samochodzie drogowym Hyundai i20 N wersja Rally1 jeszcze bardziej umacnia związek między sportem, a technologią modeli produkcyjnych Hyundaia. Zespół dąży do jeszcze większej liczby zwycięstw i tytułów mistrzowskich w 2022 roku.

Prezes Hyundai Motorsport Scott Noh powiedział: Cieszymy się, że możemy być częścią nowej hybrydowej ery rajdów WRC i pokazać silne zaangażowanie Hyundaia w międzynarodowych sportach motorowych. WRC oznacza najbardziej zaawansowane technicznie samochody, prowadzone i pilotowane przez najlepsze załogi, na najtrudniejszych odcinkach świata; sezon 2022 przeniesie to wszystko na wyższy poziom. Co więcej, z punktu widzenia firmy ważne jest, aby Hyundai był kojarzony z technologią związaną z autami drogowymi; przestawienie mistrzostw WRC na technologię hybrydową połączy zaangażowanie marki w sport z samochodami drogowymi. Jesteśmy pewni, że mamy wszystko co pozwoli nam zawalczyć o trzeci tytuł wśród zespołów – i wspierać nasze załogi w walce o tytuły kierowców i pilotów.

Za sterami samochodów Hyundai i20 N Rally1 we wszystkich rundach mistrzostw 2022 roku zasiądą zwycięskie załogi: Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe oraz Ott Tänak i Martin Järveoja. Obie ekipy będą chciały zrobić wrażenie w pogoni o tytuł, po nierównych startach w 2021 roku.

Neuville będzie dążył do jeszcze większej liczby zwycięstw w 2022 roku. Belg, który może pochwalić się 15 zwycięstwami w WRC, rozpoczyna już dziewiąty rok w ekipie Hyundai Motorsport. W swoim pierwszym sezonie z pilotem Wydaeghe para szybko nawiązała silną współpracę, która zaowocowała dwoma zwycięstwami i łącznie siedmioma miejscami na podium. Natomiast Estończycy, w ich trzecim sezonie z ekipą z Alzenau, będą jedynymi zawodnikami z tytułem mistrza świata, którzy wystartują we wszystkich rundach sezonu 2022. Załoga osiągała dobre wyniki w pierwszych dwóch latach z zespołem, odnosząc dwa zwycięstwa i zapewniając sobie osiem miejsc na podium w sezonach 2020 i 2021 roku.

Trzeci Hyundai i20 N Rally1 będzie wykorzystywany przez cały sezon wspólnie przez szwedzką wschodzącą gwiazdę Olivera Solberga, który po zademonstrowaniu ekscytującego tempa w wybranych rundach w zeszłym sezonie dołącza do zespołu producenta oraz doświadczonego Hiszpana Daniego Sordo. Solberg będzie pilotowany przez Elliotta Edmondsona, a Sordo rozpocznie swój dziewiąty sezon jako kierowca Hyundai Motorsport, w 2022 roku rywalizując u boku Cándido Carrery.

Załogi zmierzą się z 13-rundowym kalendarzem obejmującym typową dla WRC mieszankę nawierzchni – żwir, asfalt, śnieg i lód – z powracającymi ulubieńcami kibiców i całkiem nowymi rundami. Rajd Nowej Zelandii i Rajd Japonii mają zadebiutować z opóźnieniem, ponieważ przez ostatnie dwa sezony były zmuszone do rezygnacji z organizacji zawodów z powodu pandemii Covid-19.

Menedżer Zespołu Hyundai Motorsport, Pablo Marcos, powiedział: To szczęście, że mamy jeden z najbardziej wszechstronnych składów w WRC, który może stawić czoła jednemu z najbardziej elektryzujących kalendarzy mistrzostw, jakie widzieliśmy w ostatnich latach. Mamy nadzieję, że wyjątkowe połączenie Thierry’ego, Otta, Olivera i Daniego przyniesie nam odpowiednią mieszankę doświadczenia, młodości i pasji, aby osiągnąć wyniki, na które tak ciężko pracowaliśmy. Do trzech razy sztuka – na rajdy w Nowej Zelandii i Japonii czekaliśmy już od jakiegoś czasu. Jest wiele znaków zapytania i niewiadomych w sezonie 2022, które sprawią, że fani sportów motorowych na całym świecie będą pamiętać o WRC.

Nowe rundy będą mile widziane przez załogi, a całe mistrzostwa będą odważnym krokiem w nieznane, dzięki wprowadzeniu technologii hybrydowej. Hyundai Motorsport testuje swój nowy samochód klasy Rally1 od maja zeszłego roku, sprawdzając go na różnych nawierzchniach w całej Europie.

Nowe przepisy techniczne Rally1 zostały opracowane tak, aby pokazać zaangażowanie WRC w zrównoważoną przyszłość, a także poprawę bezpieczeństwa i równości między konkurentami. Technologia hybrydowa została wprowadzona do WRC po raz pierwszy, co wymaga nowego podejścia do rozwoju samochodów rajdowych, wraz z wykorzystaniem 100% zrównoważonego paliwa.

Hyundai i20 N Rally1 jest efektem nowych wymogów – stanowiąc połączenie tradycyjnego 1,6-litrowego silnika spalinowego z układem hybrydowym typu plug-in oraz szerokiego doświadczenia zdobytego przez zespół w ciągu ośmiu sezonów w WRC.

Julien Moncet, Zastępca Dyrektora Zespołu Hyundai Motorsport, powiedział: Z zadowoleniem przyjęliśmy techniczne wyzwanie nowej ery hybryd WRC. Zapowiada się krok w nieznane dla każdego zespołu, ale jesteśmy pewni, że wykonaliśmy najlepszą możliwą pracę z naszym Hyundaiem i20 N Rally1. Głównym celem było połączenie silnika spalinowego i jednostki hybrydowej typu plug-in tak, aby wszystkie komponenty współpracowały harmonijnie. Przeprowadziliśmy testy samochodu w różnych ustawieniach, na różnym terenie, aby zebrać jak najwięcej danych w czasie rzeczywistym. Nasz test w symulatorze w październiku poddał samochód reprezentatywnemu doświadczeniu prawdziwego weekendu rajdowego, dzięki czemu byliśmy w stanie dobrze dostroić Hyundaia i20 N Rally1 jeszcze przed jego debiutem. Poziom osiągów samochodu będzie jednak znany dopiero, gdy staniemy naprzeciw naszych rywali na odcinkach specjalnych.

Cztery załogi Hyundai Motorsport są zachwycone nowym hybrydowym wyzwaniem, a każdy kierowca jest gotowy uwolnić pełen potencjał Hyundaia i20 N Rally1 na najbardziej wymagających odcinkach świata.

Thierry Neuville powiedział: Uwielbiam rozpoczynać nowe przygody i wyzwania, więc to najbardziej ekscytująca część nowych przepisów dotyczących hybryd. Nasz cel pozostaje niezmieniony od poprzednich sezonów. Jako zespół chcemy ponownie walczyć o mistrzostwo producentów, ale tytuł kierowcy jest zawsze jednym z moich osobistych celów, do których dążę. W tej nowej erze wszyscy będą chcieli pokazać swoje osiągi, a także niezawodność, która w tym roku będzie kluczowa. Z naszym nowym Hyundaiem i20 N Rally1 poczyniliśmy dobre kroki. Z każdym testem mogliśmy czuć się bardziej komfortowo w samochodzie, ale początek sezonu to okres nauki dla wszystkich załóg i zespołów. Naprawdę widzę ekscytujący sezon, ale prawdopodobnie z wieloma wzlotami i upadkami w przypadku wszystkich zespołów.

Ott Tänak stwierdził: Cel na ten sezon jest prosty: wygrać. Przed nami wielkie wyzwanie, ale jest ekscytujące i z pewnością nie mogę się doczekać startu. Wszyscy w zespole ciężko pracowali, bo przy zmieniających się przepisach nie było zbyt wiele czasu na relaks. Na pewno był to duży wysiłek. W tym sezonie kluczem jest niezawodność. Musimy przeprowadzić samochody przez rajdy, zapewnić im maksymalny przebieg i zdobyć jak najwięcej doświadczenia. Ważne będzie również uzyskanie jak najlepszych osiągów nowych napędów hybrydowych i zastosowanie właściwej strategii mapowania. Mamy wiele do nauczenia się, ale chcemy zdobyć kolejne mistrzostwo i będziemy o to ciężko walczyć w tym roku. Jestem podekscytowany.

Oliver Solberg dodał: Dołączenie po raz pierwszy do zespołu fabrycznego to dla mnie spełnienie marzeń. Jestem bardzo podekscytowany; po prostu fantastycznie jest zacząć nowy sezon. Trochę mi pomaga fakt, że samochody są dla wszystkich zupełnie nowe. Czuję się dobrze przygotowany i pewny siebie, a to po prostu świetna okazja, aby być w tej nowej erze od samego początku. Te samochody są niesamowite. Brzmią lepiej niż kiedykolwiek i są bardzo szybkie. Z pewnością dobrze się czuję w Hyundaiu i20 N Rally, a prowadzenie go to czysta przyjemność, dzięki dodatkowej mocy. Najważniejsze dla mnie jest to, żeby rok był spójny. To krzywa uczenia się. Jestem jeszcze bardzo młody, więc dobrze, że współpracuję z innymi kierowcami, którzy mają bogate doświadczenie. Czuję się gotowy, by wkroczyć do akcji.

Dani Sordo powiedział: Dla mnie będzie to wyjątkowy rok ze względu na nową erę hybryd. Do rozważenia jest wiele nowych elementów, więc będzie to duże wyzwanie dla wszystkich. Samochody będą naprawdę niesamowite w kwestii osiągów – i szybkie, co już widzieliśmy podczas testów. Fani mogą zobaczyć i usłyszeć z niektórych filmów testowych, że dźwięk samochodu również jest niesamowity. Myślę, że będzie to „właściwy” rok dla WRC. Jestem szczególnie podekscytowany możliwością dzielenia trzeciego samochodu z Oliverem i pracy ze wszystkimi kolegami z zespołu. Są dla mnie jak rodzina i naprawdę chcę dążyć do uzyskania jak najlepszych wyników, aby odzyskać mistrzostwo producentów.