WYGRANE DUNLOP, BMW I AUDI NA TORZE SEBRING

Dunlop i BMW rozpoczęły sezon 2012 od mocnego uderzenia – zwycięstwa w trzech klasach amerykańskiej serii Le Mans. Inauguracji tegorocznych Mistrzostw ALMS towarzyszył dwunastogodzinny wyścig w jeździe długodystansowej FIA na torze Sebring, wygrany przez Audi.

Dunlop i BMW Team RLL zaczęły sezon od spektakularnej obrony mistrzowskiego tytułu z ubiegłego roku. Joey Hand, prowadzący BMW M3 GT, pewnie wyprzedził konkurentów na ostatnim zakręcie finalnego okrążenia, po dwunastu godzinach ostrej jazdy, zyskując dla zespołu drugie z rzędu zwycięstwo na torze Sebring.

Druga połowa wyścigu była bardzo widowiskowa, a o prowadzenie walczyło sześć samochodów. BMW na oponach Dunlop, prowadzone przez Dirka Muellera i Jonathona Summertona, utrzymywało dobre tempo i konsekwentnie pracowało na wysoką pozycję po karnym postoju za przekroczenie prędkości na pasie serwisowym.

– Klasa GT jest jedną z najbardziej wymagających dla producentów opon. Dowiedliśmy skuteczności naszego intensywnego programu badawczego, pokonując wszystkich pozostałych producentów opon w amerykańskiej serii, a BMW na oponach Dunlopa wygrało z bardzo mocnymi konkurentami w Mistrzostwach Świata FIA – powiedział Jean-Felix Bazelin, Dyrektor generalny działu sportów motorowych Dunlop.

– Jestem pod wrażeniem opon Dunlop. Pojechaliśmy na jednym komplecie opon znacznie dłużej, niż kiedykolwiek wcześniej. To było naprawdę piękne zwycięstwo – podkreślił Bobby Rahal, szef zespołu BMW Team RLL.

Kolejnym sukcesem Dunlopa było zajęcie piątego miejsca przez Bryce’a Millera, Saschę Maassena i Roba Bella za kierownicą samochodu teamu Chopard Racing Porsche, należącego do Paul Miller Racing. To najwyżej notowane miejsce wśród Porsche startujących w tym wyścigu po niedawnym przejściu zespołu na opony Dunlop.

LMP1

W najszybszej kategorii amerykańskiej serii Le Mans (ALMS) zespół Dyson Racing wywalczył zwycięstwo nowym Lola – Mazda. Samochód kierowany przez byłego triumfatora Le Mans – Guya Smitha i byłego kierowcę Dunlopa kategorii British Touring Car – Stevena Kane’a wygrał na najnowszych oponach Dunlop dla klasy LMP1, mimo że jego pierwsze testy odbyły się zaledwie tydzień temu.

– Naszym celem jest drugi z rzędu tytuł na ALMS. Lola i Dunlop ciężko pracowały poza sezonem, aby przygotować samochód, który ma się okazać najszybszy – powiedział Chris Dyson.

LMP2

Bardzo konkurencyjna kategoria LMP2 dla prototypów to kolejny obszar, w którym Dunlop uzyskał doskonałe rezultaty w 2011 roku. Opony marki Dunlop były wybierane przez mistrzów – wszystkie zespoły kategorii LMP2 wybrały opony Dunlop do dwunastogodzinnego wyścigu Sebring.

Level 5 Motorsport okazał się najlepszym wśród amerykańskich zespołów, lecz sensacją w klasie był fakt, że po raz pierwszy w historii mistrzowie klasy LMP2 FIA (Stephane Sarrazin, Vicente Potolicchio i Ryan Dalziel na HPD – Honda) stanęli na podium wyścigu przed wieloma zawodnikami klasy LMP1.

MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA

Pożegnalny występ R18 to jednocześnie wspaniały start Audi w organizowanej przez FIA serii wyścigów długodystansowych WEC. Dzięki zwycięstwu zespołu: Dindo Capello, Tom Kristensen i Allan McNish, marka świętowała swój dziesiąty sukces w słynnym, dwunastogodzinnym wyścigu w Sebring na Florydzie. Nowy kierowca Loïc Duval, wraz z kolegami z teamu Timo Bernhardem i Romainem Dumasem, dopełnili podwójnego zwycięstwa Audi.

Napięcie do końca – w wyścigu, który jedenaście razy był przerywany przez Safety Car, Capello, Kristensen i McNish musieli w Audi R18 TDI z numerem „2” ciężko pracować na zwycięstwo. Ich rywale z teamu, w samochodzie z numerem „3”, trzymali się bardzo blisko przez pierwszych dziesięć, z dwunastu godzin wyścigu. Safety Car systematycznie zmniejszał odstępy w pierwszej trójce, ale zespół Bernhard/Dumas/Duval stracił ostatecznie cztery okrążenia pod koniec wyścigu.

Jednocześnie, Audi Sport Team Joest, dzięki doskonałej taktyce, trzymał swoich rywali na dystans. Załoga zastosowała zmienne zjazdy do boksu dla obydwu Audi R18 TDI. Dzięki temu najszybsi rywale z zespołu HPD Honda pozostawali ciągle jedno okrążenie za nimi. Cały wyścig, dla wszystkich 63 startujących, pozostawał pod znakiem gęstego ruchu i licznych kolizji. Mimo to, dzięki precyzyjnej pracy kierowców, zwycięskie R18 TDI mogły przejechać cały dystans bez uszkodzenia karoserii.

Tom Kristensen, jako właściciel rekordu świętował swoje osobiste, szóste zwycięstwo w klasyku na Florydzie, Dindo Capello piąte, a Allan McNish czwarte. Ta trójka wywalczyła przed trzema laty ostatnie, aż do tej pory, zwycięstwo Audi w Sebring.

Również trzecie Audi miało na początku szansę na pozycję w czołówce. André Lotterer, który w kwalifikacjach nowej serii Mistrzostw FIA wywalczył pierwsze pole position dla Audi, był w pierwszej połowie wyścigu, razem z kolegami z teamu Benoîtem Tréluyerem i Marcelem Fässlerem, najsilniejszym rywalem późniejszych zwycięzców. Jednak krótko przed półmetkiem, auto z numerem „1” straciło 17 okrążeń. Wadliwy elektroniczny przełącznik skrzyni biegów zmusił team do nieplanowanej naprawy w warsztacie. W efekcie, trzej zeszłoroczni zwycięzcy z Le Mans zajęli 16 lokatę i piąte miejsce wśród aut LMP1 w rankingu WEC.

Podczas gdy Audi R18 TDI w obecności Jeana Todta, Prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA, odbywało swój zakończony sukcesem pożegnalny występ na torze Sebring, media i goście Audi of America mogli spojrzeć w przyszłość. Audi zaprezentowało im nowe R18 e-tron quattro, które podobnie jak nowe R18 ultra będzie startowało od drugiego wyścigu WEC 5 maja w Spa (Belgia). Tydzień wcześniej odbędzie się premiera nowego Audi A5 DTM na torze wyścigowym Hockenheimring.

Po rozpoczęciu sezonu, amerykańska seria Le Mans i mistrzostwa długodystansowe FIA (FIA World Endurance Championship) idą własnymi drogami. ALMS przenosi się do Long Beach w Kalifornii, gdzie kolejny wyścig odbędzie się 14 kwitnia br., a Mistrzostwa Świata będą kontynuowane 5 maja br. na torze Spa – Francorchamps w Belgii.

WYNIKI

12 Hours of Sebring 2012 – Race Results
1. Capello, Kristensen i McNish (Audi R18 TDI) – 325 okr.;
2. Bernhard, Dumas i Duval (Audi R18 TDI) – strata 4 okr.;
3. Potolicchio, Dalziel i Sarrazin (HPD-Honda) – 6 okr.;
4. Tucker, Bouchut i Barbosa (HPD-Honda) – 6 okr.;
5. Nicolet, Lahaye i Pla (Morgan-Judd) – 7 okr.;
6. Collard, Boullion i Jousse (Pescarolo-Judd) – 7 okr..

World Endurance Championship

GTE Pro class
1. Bertolini, Beretta i Cioci (Ferrari F458 Italia) – 307 okr.;
2. Lieb, Lietz i Pilet (Porsche 911 GT3 RSR) – 306 okr.;
3. Mücke, Fernandez i Turner (Aston Martin Vantage) – 291 okr.

GTE Am class
1. Ried, Roda i Ruberti (Porsche 911 GT3 RSR) – 298 okr.;
2. Bourret, Gibon i Belloc (Chevrolet Corvette) – 297 okr.;
3. Bornhauser, Canal i Lamy (Chevrolet Corvette) – 288 okr.

American Le Mans Series

GT class
1. Hand, Müller i Summerton (BMW E92 M3) – 307 okr.;
2. Magnussen, Garcia i Taylor (Chevrolet Corvette) – 307 okr.;
3. Gavin, Milner i Westbrook (Chevrolet Corvette) – 307 okr.;
4. Müller, Auberlen i Alzen (BMW E92 M3) – 306 okr.;
5. Maassen, Miller i Bell (Porsche 911 GT3 RSR) – 302 okr.;
6. Brown, Segal i Lazzaro (Ferrari F458 Italia) – 302 okr.

GTC class
1. Sweedler, Bell i von Moltke (Porsche 911 GT3 Cup) – 291 okr.;
2. Keen, Dumoulin i MacNeil (Porsche 911 GT3 Cup) – 291 okr.;
3. Faulkner, Bleekemolen i LaSaffe (Porsche 911 GT3 Cup) – 290 okr.