BENTLEY: NOWY CONTINENTAL GT SUPERSPORTS POWRACA PO STU LATACH

Bentley przywraca nazwę Supersports po raz czwarty w historii.

Nowy model ma napęd na tylne koła, masę poniżej dwóch ton i nowy, czterolitrowy silnik V8 o mocy 666 KM, tworząc najbardziej zorientowaną na kierowcę odsłonę Continental GT.


Zobacz także:

MITSUBISHI: PRZEDPREMIEROWE TESTY GRANDISA W POLSKICH SALONACH
 

PREMIERY


 

Nowy Bentley Supersports to najlżejszy i najbardziej bezkompromisowy Continental GT w dotychczasowej historii marki. Samochód debiutuje jako dwuosobowy, tylnonapędowy model z nowym silnikiem 4.0 V8 twin-turbo, o mocy 666 KM i momencie obrotowym 800 Nm, współpracującym z ośmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią. Standard obejmuje ceramiczne hamulce, 22-calowe kute felgi Manthey Racing oraz pełny tytanowy układ wydechowy Akrapovič.

Dr Frank-Steffen Walliser, prezes i dyrektor generalny Bentley Motors, podkreśla:
Nowy Supersports to coś więcej niż najbardziej skupiony na kierowcy Bentley w historii. Oznacza powrót do tworzenia przez Bentleya bardziej ekstremalnych samochodów – takich, które łączą niezwykłą wszechstronność z prawdziwym zaangażowaniem kierowcy, pozostając jednocześnie dziełami sztuki motoryzacyjnej, unikatowymi i szytymi na miarę każdego klienta. Bentley zawsze rozwijał się, pokazując odważniejszą stronę, a nowy Supersports jest deklaracją naszych zamiarów, jednocześnie celebrując 100 lat istnienia tej nazwy. To pierwszy projekt opracowany w całości od początku do końca od momentu, gdy dołączyłem do Bentley Motors, i jestem dumny z naszego zespołu oraz z szybkości, z jaką stworzyliśmy samochód tak różny od GT, na którym się opiera.

Powrót do korzeni – projekt Mildred

Projekt rozpoczął się w 2024 r. od koncepcji lekkiego, tylnonapędowego Continental GT. Pierwszy prototyp powstał w sześć tygodni, a jego osiągi przesądziły o zielonym świetle dla programu. Kodowa nazwa Project Mildred nawiązuje do Mildred Mary Petre – pionierki sportów motorowych, która w 1929 r. prowadziła Bentley 4½ Litre przez 24 godziny na torze Montlhéry.

Supersports – ewolucja idei

Nazwa Super Sports pojawiła się pierwszy raz w 1925 r. Od tamtej pory oznaczała najlżejsze i najbardziej skupione na osiągach wersje Bentleyów. W 2009 r. powróciła jako ekstremalny wariant pierwszej generacji Continental GT, a w 2017 r. jako 710-konny model oparty na drugiej generacji.

Nowy Supersports kontynuuje tę tradycję, ale zmienia priorytety: mniej liczy się prędkość maksymalna, a bardziej zaangażowanie kierowcy i redukcja masy.

Pierwszy tylnonapędowy Continental GT

Wzmocniony silnik V8 4.0 twin-turbo otrzymał moc 666 KM, większe turbosprężarki i nowe głowice. Towarzyszy mu zmieniona skrzynia dwusprzęgłowa o szybszej reakcji. Wydech Akrapovič dodaje wyraźniejszy charakter dźwiękowy bez sztucznego wzmocnienia w kabinie.

Przyspieszenie 0–100 km/h trwa 3,7 s, a prędkość maksymalna wynosi ok. 310 km/h. Kluczowa pozostaje jednak dynamika prowadzenia.

Supersports wykorzystuje eLSD, szerszy tylny rozstaw kół (+16 mm), wektorowanie momentu hamulcami oraz tylną oś skrętną. Nowe kalibracje zawieszenia, układu kierowniczego, kontroli trakcji i ESC pozwalają na wybór pełnego zakresu stabilizacji – od ustawień komfortowych po całkowite wyłączenie.

Wybór obejmuje trzy konfiguracje jazdy:

Touring – zestrojenie zbliżone do trybu Sport w GT Speed, ale z wyższym prześwitem i miększym tłumieniem
Bentley – mocniejsze reakcje napędu, otwarte klapy wydechu, dostęp do launch control
Sport – maksymalne wyostrzenie układu jezdnego i napędowego

Najlżejszy Bentley od 85 lat

Auto waży poniżej 2000 kg, czyli niemal pół tony mniej niż Continental GT. Upraszczanie konstrukcji obejmuje:

– dach z włókna węglowego,
– usunięcie tylnej kanapy i izolacji,
– redukcję układów asystujących.

Elementy aerodynamiczne – splitter, dyfuzor, stałe tylne skrzydło, dive plane’y oraz nowe boczne listwy – generują ponad 300 kg więcej docisku niż Continental GT Speed. Wszystkie wykonano z karbonu, podobnie jak obudowy lusterek i pokrywa silnika.

Kabina zorientowana na kierowcę

Wnętrze to dwuosobowy układ z nowymi sportowymi fotelami o zwiększonym podparciu bocznym i 11-stopniowej regulacji. Tył kabiny zastąpiono lekką karbonową strukturą wykończoną skórą. Całość uzupełniają elementy z Dinamiki, karbonowe panele i indywidualne oznaczenia serii.

Limitowana produkcja i personalizacja

Powstanie 500 egzemplarzy, każdy z indywidualnym numerem. Program Mulliner umożliwia szerokie opcje malowania, w tym wzory Design Themes oraz elementy karbonowe w połysku lub malowane. W kabinie dostępne są 22 kolory skór oraz unikalne trójkolorowe konfiguracje.

Debiut, zamówienia i dostawy

Oficjalny film premierowy zostanie zaprezentowany w Dubaju w styczniu, a zamówienia ruszą w marcu. Produkcja potrwa od IV kwartału 2026 r., a pierwsze dostawy rozpoczną się na początku 2027 r. Model będzie oferowany m.in. w Europie, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Australii oraz na wybranych rynkach Bliskiego Wschodu i Azji.

Czytaj także: