CITROEN: KONCEPCYJNY ELO JAKO NOWA WIZJA MIEJSKIEJ MOBILNOŚCI

Citroen prezentuje koncepcyjny model ELO, pomyślany jako kompaktowy, w pełni elektryczny pojazd redefiniujący sposób korzystania z samochodu.

Dzięki ultramodularnemu wnętrzu, centralnej pozycji kierowcy i szerokiej gamie funkcjonalnych rozwiązań, ELO staje się przestrzenią do odpoczynku, zabawy i pracy.


Zobacz także:

AUDI: CONCEPT C W POLSCE – MANIFEST NOWEGO JĘZYKA PROJEKTOWANIA
 

ROZMAITOŚCI


 
ELO rozwija ideę zaprezentowanego w 2022 roku konceptu OLI, pokazując, jak może wyglądać elektryczny samochód tworzony od podstaw pod kątem praktyczności, efektywności przestrzennej i prostych technologii użytkowych. Citroen ponownie akcentuje swoje wartości: pomysłowość, odpowiedzialność, dostępność i troskę o samopoczucie.

Architektura elektryczna i przestrzeń xxl

ELO wykorzystuje w 100% elektryczną platformę z silnikiem na tylnej osi, co pozwoliło uzyskać wyjątkowy stosunek gabarytów zewnętrznych do przestrzeni kabiny. Przy długości 4,10 m oferuje do sześciu miejsc, zachowując kompaktowość typową dla aut miejskich. Dzięki temu łączy zwrotność, łatwość parkowania i realną funkcjonalność podczas wyjazdów poza miasto.

Elektryczna konstrukcja wspiera również transport odpowiedzialny środowiskowo, zgodny z kierunkiem transformacji energetycznej.

Ultramodularne wnętrze i centralna pozycja kierowcy

Najbardziej charakterystycznym elementem jest centralnie umieszczony fotel kierowcy, poprawiający widoczność i ułatwiający przemieszczanie się po kabinie. Fotel obraca się o 360°, co pozwala wykorzystywać wnętrze jako strefę pracy lub rozmowy.

Tylny rząd składa się z trzech niezależnych siedzeń, które można zdemontować i używać na zewnątrz. Pod nimi ukryto dwa dodatkowe fotele, tworząc układ 6-osobowy bez utraty przestrzeni bagażowej. Drzwi otwierane w przeciwnych kierunkach i brak środkowego słupka ułatwiają wsiadanie na szerokości 1,92 m.

Nowy system wyświetlania i minimalistyczny kokpit

W ELO zastosowano nową wersję koncepcyjnego wyświetlacza, w którym informacje pojawiają się na przedniej szybie dzięki folii refleksyjnej. Tworzy to efekt „unoszącej się grafiki” widocznej bez odrywania wzroku od drogi. Rozwiązanie jest tańsze i prostsze od klasycznego HUD-a.

Zastosowana jednoramienna kierownica nawiązuje do modelu DS z 1955 roku. Wyposażono ją w dwa przyciski-joysticki, umożliwiające obsługę systemu informacyjnego bez rozpraszania kierowcy.

Design: energia, funkcjonalność i proste formy

Charakterystyczny pomarańczowy lakier zmienia odcień w zależności od światła, przechodząc od pomarańczowego, przez czerwony, po żółty. Duże, płaskie przeszklenia oraz 4,5 m² powierzchni szklanej rozjaśniają wnętrze i poprawiają komfort podróżowania.

W kabinie wykorzystano m.in.:

druk 3D tkanin w kierownicy,
trójwymiarowe schowki inspirowane odzieżą sportową,
– fotele z motywem „kostki czekolady”, charakterystycznym dla Citroena.

Elementy nadwozia wykonano ze spienionego polipropylenu, odpornego na uszkodzenia i częściowo pochodzącego z recyklingu. Te same powierzchnie służą jako półki na przedmioty podczas postoju.

REST – PLAY – WORK: trzy tryby użytkowania

Citroen projektował ELO przy założeniu, że samochód przez większość czasu pozostaje zaparkowany, dlatego wnętrze pełni różne funkcje:

REST — odpoczynek

Kabina może zostać przekształcona w dwuosobową przestrzeń do spania dzięki materacom z materiału Dropstitch opracowanego przez Decathlon. Zamocowania SUP pełnią funkcję uchwytów na akcesoria, umożliwiając stworzenie domowego kina z wysuwanym ekranem. Otwierany panel dachu pozwala obserwować niebo nocą.

PLAY — rekreacja

Tylne siedzenia można wykorzystać jako krzesła outdoorowe, a zmodyfikowana klapa bagażnika tworzy siedzisko. Punkty montażowe w drzwiach umożliwiają rozpięcie markizy, a kompresor pokładowy zasili np. deskę SUP lub ponton. Technologia V2L pozwala podłączyć grilla, oświetlenie czy głośniki.

WORK — praca mobilna

Obracany fotel kierowcy i stolik mocowany do jego podstawy tworzą ergonomiczne stanowisko do pracy. Wyświetlacz może prezentować wideokonferencje, a schowki w przednich nadkolach służą jako organizery na sprzęt.

Odpowiedzialne materiały i redukcja złożoności

Projekt uwzględnia użycie materiałów łatwych w recyklingu, wytrzymałych i prostszych konstrukcyjnie. Wnętrze wykorzystuje:

filc z recyklingu z nadwyżek materiałowych modelu OLI,
– tworzywa o plastyfikowanej powierzchni, ułatwiające czyszczenie,
spieniony polipropylen powstający w 30% z recyklatu.

Redukcja liczby części i stosowanie jednolitych materiałów zmniejszają masę pojazdu i upraszczają produkcję.

GOODYEAR: współpraca z marką Goodyear stała się stałym elementem podczas opracowywania samochodów koncepcyjnych Citroëna: począwszy od modelu koncepcyjnego przygotowanego z okazji stulecia marki – 19_19 Concept, poprzez koncepcyjne modele związane z mobilnością miejską i autonomiczną zaprezentowane w 2020 roku z oponą Eagle 360, której sferyczność pozwala na manewrowanie we wszystkich kierunkach, aż po samochód koncepcyjny Oli z 2022 roku z inteligentną oponą Eagle GO.

ELO został zaprojektowany z myślą o rekreacji i aktywnościach outdoorowych. Powstał we współpracy z marką Goodyear i jest czwartym samochodem koncepcyjnym CITROËNA wyposażonym w inteligentne opony. Niezależnie od rodzaju nawierzchni, opony te są dostosowane zarówno do codziennego użytkowania, jak i okazjonalnej jazdy off-roadowej.

Te inteligentne opony mierzą w czasie rzeczywistym ciśnienie oraz stopień zużycia, a wszystkie te dane są monitorowane za pomocą specjalnie opracowanej aplikacji. Dioda LED wbudowana w felgę wskazuje, czy opona ma prawidłowe ciśnienie (zielona dioda LED) lub czy jest niedopompowana (czerwona dioda LED). Wzór bieżnika jest zoptymalizowany pod kątem zasięgu i niskich oporów toczenia. Druga część bieżnika, wyróżniona gumą w kolorze pomarańczowym charakteryzuje się lepszą przyczepnością i symbolizuje dwoisty charakter opony, wspierając użytkowników w różnych aktywnościach, które są możliwe dzięki ELO.

Felga ma klasyczną konstrukcję, ale jej design, wizualnie „zachodzący” na oponę, nadaje całości wyjątkową spójność i nowatorski charakter. Jej grafika nie opiera się na tradycyjnym wieloramiennym wzorze, lecz na sześciokątnej strukturze „plastra miodu”, którego gładka powierzchnia dodatkowo poprawia aerodynamikę.

Czytaj także: