DACIA: LODGY – DLA 5 LUB 7 OSÓB W DOBREJ CENIE

Po modelach Logan, Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up, Sandero i Duster, gama Dacii wzbogaci się o Lodgy, spełniające oczekiwania rodzin poszukujących wszechstronnego auta za umiarkowaną cenę, zazwyczaj decydujących się na zakup samochodu używanego. Na polskim rynku Dacia Lodgy będzie dostępna jesienią.

Poznaliśmy już jednak cenę – we Francji Lodgy będzie dostępne w 4 poziomach wyposażenia od 9 900 euro! Auto objęte jest 3-letnią gwarancją (lub do 100 tys. km).

NADWOZIE

Zderzaki i osłona chłodnicy z dużą chromowaną listwą i centralnie umieszczonym logo zapowiadają nową stylistykę modeli Dacia. Kształt szerokich reflektorów sugeruje wysoką sprawność i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Z profilu proporcje karoserii i szyb potęgują wrażenie solidności, dodatkowo wzmocnione masywną linią nadwozia. Oryginalne rozwiązanie tylnych świateł umożliwiło zwiększenie otworu bagażnika, który stał się zdecydowanie bardziej praktyczny.

Projektanci zadbali o najdrobniejsze szczegóły, żeby podkreślić jakość i solidność stanowiące fundamentalne cechy aut Dacii. Zmodyfikowane boczne lusterka i klamki drzwi są jednocześnie solidne i atrakcyjne stylistycznie. Boczne listwy potęgują wrażenie solidności, podobnie jak relingi dachowe. Brak widocznej końcówki rury wydechowej sprawia, że linia staje się bardziej elegancka.

 

 

WNĘTRZE

W kabinie deska rozdzielcza zyskała nowoczesny i funkcjonalny design. Zadbano o wysoką jakość wykończenia z zastosowaniem atrakcyjnych materiałów, pojawiających się w wyższych wersjach. W zależności od poziomu wykończenia deska rozdzielcza i płaty drzwi są pokryte dwukolorową tapicerką. Na lakierowanej na czarno (zależnie od wersji) centralnej konsoli pojawiają się chromowane elementy, np. obramowania nawiewów, chromowane są również klamki drzwi oraz logo na kierownicy.

Na tablicy rozdzielczej Lodgy pojawia się nowy zespół zegarów obejmujący ekran i dwa liczniki z chromowanym obramowaniem (w zależności od wersji). Nowe są również przełączniki zespolone wycieraczek i reflektorów – ich design jest elegancki i ergonomiczny. Dzięki przemyślanemu rozmieszczeniu przełączniki klimatyzacji są obecnie łatwiej dostępne. Również w trosce o zapewnienie lepszej ergonomii przełączniki elektrycznie sterowanych szyb zostały w praktyczny sposób umieszczone na drzwiach, zarówno przednich jak i tylnych (w zależności od wyposażenia).

O wyraźnie wyższym poziomie wyposażenia tego modelu świadczą starannie dopracowane szczegóły. Na przykład elementy mocujące kanapę w trzecim rzędzie są zamaskowane.

Jak każdy van, Lodgy zapewnia kierowcy wysoką pozycję za kierownicą, dającą poczucie bezpieczeństwa dzięki kątowi widzenia będącemu jednym z najlepszych w tym segmencie. Fotele kierowcy i pasażerów pokrywa nowa elegancka tapicerka.

Auto jest wyposażone w szereg elementów niedostępnych dotąd w tej gamie pojazdów, takich jak: wbudowany system multimedialny MEDIA NAV, nawigacja satelitarna z dotykowym ekranem, ogranicznik prędkości i wspomaganie parkowania tyłem.

DLA 5 LUB 7 OSÓB

Dzięki trzeciemu rzędowi siedzeń (w zależności od wersji) nowa Dacia oferuje wyjątkowo bogate możliwości aranżacji wnętrza jak na auto z tego przedziału cenowego.

Obszerna i wygodna kanapa drugiego rzędu może swobodnie pomieścić 3 dorosłe osoby. Wersja siedmiomiejscowa posiada ponadto dwumiejscową, wyjmowaną kanapę tworzącą trzeci rząd siedzeń. Lodgy oferuje największą w tej kategorii pojazdów ilość miejsca w trzecim rzędzie: największy w tym segmencie promień na wysokości kolan (144 mm) i odległość od siedzenia do dachu (866 mm) zapewniają komfortowe warunki podróżowania dwóm dorosłym osobom.

W wersji pięciomiejscowej pojemność bagażnika wynosi 827 dm3. Po złożeniu tylnej kanapy zwiększa się do 2 617 dm3. W zależności od poziomu wyposażenia kanapa może być również składana i dzielona w układzie 1/3-2/3, aby zapewnić maksymalne możliwości aranżacji wnętrza zależnie od potrzeb.

W wersji siedmiomiejscowej pojemność bagażnika wynosi 207 dm3. Po całkowitym złożeniu kanapy tworzącej trzeci rząd siedzeń, pojemność ta wzrasta do 634 dm3. W razie potrzeby dodatkowego zwiększenia przestrzeni bagażowej, kanapę można wyjąć z samochodu. Można ją również złożyć i oprzeć wraz ze złożoną kanapą drugiego rzędu o oparcia przednich foteli oraz przymocować do ich zagłówków za pomocą pasów. W tej konfiguracji całkowita objętość przestrzeni bagażowej wynosi 1 861 dm3.

Przyjemne i funkcjonalne Lodgy dysponuje również licznymi schowkami. W zależności od poziomu wyposażenia, całkowita pojemność schowków może wynosić od 20,5 do 30 litrów.

WYPOSAŻENIE

Lodgy jest pierwszym modelem z gamy Dacii wyposażonym w system multimedialny MEDIA NAV. W skład systemu wchodzi radioodtwarzacz, zestaw głośnomówiący Bluetooth®, funkcja audio-streamingu, nawigacja satelitarna oraz umieszczone w panelu czołowym gniazda USB i Jack. Jego obsługa odbywa się za pomocą dotykowego, 7-calowego (18 cm) ekranu. System umożliwia również podłączanie przenośnych urządzeń audio poprzez gniazda USB i Jack, umieszczone dla większej ergonomii w panelu czołowym. Dzięki portowi USB i dedykowanemu interfejsowi internetowemu klienci mogą wzbogacać system i aktualizować mapy.

Lodgy oferuje również w opcji drugi system multimedialny – Dacia-Plug&Radio, obejmujący nowe radio z dużym ekranem oraz odtwarzacz płyt CD kompatybilny z formatem MP3. Dodatkowo jest on wyposażony w technologię Bluetooth, gniazda USB i Jack w panelu czołowym oraz przełączniki umieszczone pod kierownicą.

Lodgy może być wyposażone w ogranicznik prędkości (zależnie od poziomu wyposażenia). Do jego aktywacji służy przycisk umieszczony na środkowej konsoli, a obsługa i ustawianie prędkości granicznej odbywa się za pomocą przełącznika w kierownicy.

Szczególnie przydatny w samochodach o dużych wymiarach jest system wspomagania parkowania tyłem. Zależnie od kraju przeznaczenia, Lodgy oferuje również bogatą gamę praktycznych w codziennym użytkowaniu akcesoriów, takich jak: środkowy podłokietnik, wieszaki na zagłówkach, wyświetlacze w drugim rzędzie siedzeń z odtwarzaczami DVD, organizery na tylnej stronie oparć itd. oraz – na potrzeby wyjazdów na weekend lub na wakacje – box dachowy, bagażnik na narty, bagażnik rowerowy czy przenośną lodówkę.

 

 

Dla zapewnienia maksimum komfortu termicznego, Lodgy wyposażone zostało w system wentylacji / ogrzewania z nawiewami na wszystkie trzy rzędy siedzeń. Konstruktorzy włożyli wiele wysiłku w obniżenie poziomu hałasów zespołu napędowego i szumów aerodynamicznych.

SILNIKI

Lodgy dysponuje ofertą nowoczesnych, oszczędnych i wydajnych silników benzynowych i wysokoprężnych – na dzień wprowadzenia modelu na rynek oferta obejmuje jednostkę benzynową 1.6 MPI 84 i silnik wysokoprężny 1.5 dCi, dostępny w wersjach 90 i 110 KM.

Najnowszy silnik TCe 115, niezwykle oszczędny i odznaczający się wyjątkowymi jak na swoją pojemność skokową osiągami, będzie dostępny w późniejszym terminie.

1.6 MPI 80 (zależnie od kraju przeznaczenia), zużywa 7,3 l/100 km (w cyklu mieszanym), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 179 g/km.

1.6 MPI 84 . Osiągający maksymalną moc 60,5 kW (82 KM) i maksymalny moment obrotowy 134 Nm przy 2 800 obr./min. zużywa 7,1 l/100 km (w cyklu mieszanym), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 165 g/km.

TCe 115. Ten najnowszy, zastosowany po raz pierwszy w gamie 2012 Renault Mégane i w Renault Scénic, silnik benzynowy 1,2 l o mocy 85 kW (115 KM), jest wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku paliwa z doładowaniem (5,9 l/100 km i 135 g/km).

1.5 dCi 85 (63 kW) EURO4 spala 4,9 l/100 km (co odpowiada 130 g CO2/km).

1.5 dCi 90 i 110 jest również dostępny na większości rynków w wersji 66 kW (90 KM) i 79 kW (107 KM). Dzięki 200 Nm momentu obrotowego w wersji 90 KM i 240 Nm w wersji 107 KM, odznacza się on dużą dynamiką już od najniższych obrotów. Równocześnie jest on jednym z najoszczędniejszych silników w swoim segmencie – zużywa odpowiednio 4,2 l/100 km (co odpowiada 109 g CO2/km) i 4,4 l/100 km (116 g CO2/km). Jego pierwsza wersja jest oferowana z mechaniczną, 5-przełożeniową skrzynią biegów, natomiast druga – z mechaniczną skrzynią 6-przełożeniową. Dzięki tak korzystnemu bilansowi ekologicznemu obydwie jednostki mają prawo do znaku “Dacia eco²”.

 



BEZPIECZEŃSTWO

Lodgy zbudowane zostało w oparciu o płytę podłogową B0/Logan. Testy na wytrzymałość w skrajnie trudnych warunkach drogowych i klimatycznych, odpowiadające pokonaniu 1,9 miliona kilometrów, stanowią gwarancję najwyższego poziomu niezawodności auta. Przednie zawieszenie typu MacPherson z trójkątnymi wahaczami zostało przejęte z innych modeli z rodziny Dacia. Wywodzące się z Renault Kangoo zawieszenie tylne (ze sprężystą osią o programowanym ugięciu) jest rozwiązaniem łączącym solidność z komfortem jazdy.

Model jest wyposażony w system ESP oraz ABS Continental (Mark100) z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) i wspomaganiem nagłego hamowania. Dodatkowo wzmocniono układ hamulcowy poprzez zwiększenie średnicy wentylowanych tarcz hamulcowych kół przednich, z 259 do 280 mm.

W zakresie bezpieczeństwa biernego Dacię wyposażono w dwie poduszki czołowe, dwie poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową osób siedzących na przednich miejscach oraz w pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia na miejscu kierowcy. Posiada też 3-punktowy system mocowania fotelików dziecięcych Isofix na wszystkich trzech siedzeniach drugiego rzędu.

Przód i maska pojazdu zostały specjalnie zaprojektowane i zwymiarowane w taki sposób, aby ograniczyć do minimum ryzyko obrażeń dolnych kończyn pieszego.

Lodgy jest produkowane w nowo wybudowanym zakładzie w Tangerze (Maroko), zaopatrującym wszystkie rynki europejskie i basenu Morza Śródziemnego, zarówno pod marką Dacia jak i Renault. Aktualna zdolność produkcyjna zakładu wynosząca 170 000 samochodów rocznie, zostanie docelowo zwiększona do 400 000.

DACIA W SPORCIE

Dacia i sporty motorowe

Marka wybiera nietypowe rajdy, cechujące się wyjątkową atmosferą i bliskim kontaktem z publicznością: Trophee Andros i Rajd Aïcha des Gazelles. Po trzech sezonach startów w Trophee Andros, Dacia zdobyła pod koniec stycznia br. swój pierwszy tytuł mistrzowski w rajdach samochodowych dzięki Alainowi Prostowi oraz świetnym występom Evensa Stievenarta i Nicolasa Prosta. Alain Prost zdobył trzecie zwycięstwo w Trophee Andros, dzięki czemu Dacia Lodgy „Glace” została pierwszym vanem z tytułem mistrzowskim na torze lodowym.