DACIA: NOWE NAPĘDY HYBRYDOWE I LPG W DUSTERZE I BIGSTERZE

Dacia rozszerza ofertę napędów w modelach Duster i Bigster, wprowadzając układ HYBRID G 150 4×4, a także nowe wersje Eco-G 120, hybrid 155 i mild hybrid 140.

Zmiany obejmują wyższą moc, większą efektywność oraz nowe rozwiązania konstrukcyjne, w tym skrzynię z manetkami przy kierownicy.


Zobacz także:

OPEL: ELEKTRYCZNA CORSA GSE VISION GT W ŚWIECIE REALNYM I CYFROWYM
 

ROZMAITOŚCI


 

Nowy kierunek modernizacji gamy

Nowa gama jednostek obejmuje zaawansowany układ HYBRID G 150 4×4, łączący silnik benzynowy z technologią mild hybrid 48 V oraz elektrycznym napędem tylnej osi. Oferta Dustera została uzupełniona także o jednostkę Eco-G 120, a do obu modeli trafił również układ hybrid 155. Jednocześnie dotychczasowe silniki zastąpiono ich nowszymi odpowiednikami.

HYBRID G 150 4×4: nowa konfiguracja 4×4

Układ HYBRID G 150 4×4 to konfiguracja dwupaliwowa, łącząca silnik 1.2 mild hybrid 48 V o mocy 103 kW (140 KM) z przedniej osi oraz silnik elektryczny z tyłu (23 kW / 31 KM). Łączna moc wynosi 113 kW (154 KM), a moment obrotowy odpowiednio 230 Nm (spalinowy) i do 87 Nm (elektryczny).

Silnik spalinowy współpracuje z automatyczną skrzynią z podwójnym sprzęgłem (6 biegów), obsługiwaną manetkami przy kierownicy. Silnik elektryczny z tyłu połączono z dwubiegową przekładnią pozwalającą na pracę napędu nawet do 140 km/h. Tryb neutralny ogranicza straty energii przy jeździe z napędem na przód.

Możliwości układu i tryby jazdy

Układ oferuje sześć trybów jazdy: Auto, Eco, Snow, Mud/Sand, Lock oraz Hill Descent Control. Napęd 4×4 pozostaje dostępny w szerokim zakresie prędkości, z natychmiastową reakcją tylnego silnika w momencie utraty przyczepności przez przednią oś.

Akumulator 48 V (0,84 kWh) pozwala na jazdę wyłącznie elektryczną nawet przez 60% czasu w cyklu miejskim. W trybie LPG układ zużywa 7,1–7,2 l/100 km, a emisja CO₂ wynosi 115–117 g/km. Dwa zbiorniki po 50 litrów każdy (benzyna + LPG) zapewniają zasięg do 1500 km.

Eco-G 120: nowy poziom jednostki LPG

Silnik Eco-G 120 zastępuje dotychczasowy wariant 100 KM. Zwiększona moc (o 20 KM) oraz dwupaliwowy układ z dwoma zbiornikami 50+50 l pozwalają na zasięg do 1380 km. W trybie LPG emisja CO₂ jest średnio o 10% niższa niż w porównywalnych jednostkach benzynowych.

Hybrid 155: układ z dwoma silnikami elektrycznymi

Wersja hybrid 155, znana już z Bigstera, trafia teraz także do Dustera. Oparto ją na czterocylindrowym silniku benzynowym 109 KM, wspieranym przez silnik elektryczny 50 KM oraz dodatkowy rozrusznik-alternator. Skrzynia biegów, pozbawiona sprzęgła, zawiera cztery przełożenia dla jednostki spalinowej i dwa dla elektrycznej.

Układ umożliwia jazdę miejską w trybie w pełni elektrycznym przez nawet 80% czasu. Zużycie paliwa wynosi 4,6 l/100 km, a emisja CO₂ zaczyna się od 105 g/km.

Mild hybrid 140: pierwsza faza elektryfikacji

Silnik mild hybrid 140 to trzycylindrowa jednostka 1.2 w cyklu Millera, wspierana instalacją 48 V. Z mechaniczną skrzynią 6-biegową oferuje zużycie paliwa 5,4 l/100 km i emisję CO₂ na poziomie 122 g/km. System wspomaga ruszanie, przyspieszanie i ładuje akumulator trakcyjny podczas hamowania.

Nowa oferta napędów Dustera i Bigstera obejmuje technologie mild hybrid, hybrid, LPG oraz nową konfigurację HYBRID G 150 4×4. Modele z tym układem trafią do sprzedaży w pierwszym kwartale 2026 roku, zachowując pełne możliwości terenowe, a jednocześnie zapewniając niższe zużycie paliwa i szerszy zakres pracy napędu elektrycznego.

Czytaj także: