FORD: ROZSZERZENIE SYSTEMU BLUECRUISE NA PUMĘ, KUGĘ I RANGERA

Ford rozszerza dostępność systemu BlueCruise, czyli jazdy w trybie „hands-off, eyes-on”, na kolejne modele oferowane w Europie.

Rozwiązanie, dotychczas dostępne w Mustangu Mach-E, od wiosny 2026 roku pojawi się także w Pumie, Pumie Gen-E, Kudze oraz Rangerze PHEV.


Zobacz relacje:

NISSAN: SZTUCZNA INTELIGENCJA PRZYSPIESZA TESTY NOWYCH POJAZDÓW
 

TECHNIKA


 

Ogółem kierowcy samochodów Forda i Lincolna pokonali już ponad 888 mln km z wykorzystaniem BlueCruise. Wprowadzenie systemu do większej liczby modeli daje szerszej grupie użytkowników dostęp do funkcji jazdy z odciążeniem kierowcy podczas podróży autostradami.

BlueCruise był pierwszym systemem tego typu dopuszczonym przez europejskie przepisy. Po debiucie w 2023 roku w Wielkiej Brytanii został zatwierdzony na 16 rynkach europejskich, co czyni go systemem o największej dostępności w regionie. Obejmuje już ponad 135 000 km tras określonych jako Blue Zones, na których możliwa jest jazda „bez użycia rąk, pod kontrolą wzroku”.

Dzięki temu kierowca podróżujący między Sztokholmem a Rzymem może skorzystać z BlueCruise w sześciu krajach, na dystansie przekraczającym 2000 km.

„Chcemy, żeby więcej kierowców miało dostęp do najnowszych technologii. Dzięki temu, że BlueCruise jest obecnie oferowany w pięciu modelach w Europie, umożliwiamy klientom korzystanie z funkcji jazdy bez użycia rąk na autostradzie” – powiedział Torsten Wey, kierownik ds. systemów ADAS i oprogramowania w Fordzie w Europie. „Każda linia modelowa jest inna, dlatego zespół ADAS dostosowuje BlueCruise tak, aby działał skutecznie w różnych pojazdach.”

Działanie systemu

BlueCruise opiera się na funkcjach inteligentnego tempomatu adaptacyjnego (IACC). System monitoruje oznakowanie dróg, ograniczenia prędkości oraz warunki na trasie. Steruje przyspieszaniem, hamowaniem i utrzymaniem pasa ruchu, zachowując odległość od poprzedzających pojazdów — od wysokich prędkości autostradowych aż do trybu pełnego zatrzymania w korku.

Po aktywacji w Blue Zone system pozwala prowadzić z rękami zdjętymi z kierownicy, przy zachowaniu koncentracji wzroku na drodze. Pojazd przełącza się w tryb „hands-off” dopiero po potwierdzeniu widoczności oznaczeń pasa ruchu, odpowiedniej pracy czujników oraz uwagi kierowcy.

System wykorzystuje zestaw radarów mierzących położenie i prędkość innych pojazdów. Kamera przednia rozpoznaje oznaczenia pasów i znaki, a kamera skierowana na kierowcę śledzi linię wzroku i pozycję głowy — także w okularach przeciwsłonecznych.

BlueCruise będzie oferowany w wybranych wersjach Pumy, Pumy Gen-E, Kugi i Rangera PHEV z roku modelowego 2026, wyposażonych w pakiet Driver Assistance Pack. Ceny zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.

Czytaj także: