GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED: ŚWIATOWA PREMIERA BMW M3 TOURING

BMW rozszerzyło gamę modeli swoich wyczynowych samochodów klasy średniej premium o dodatkowy wariant karoserii.

Pierwsze BMW M3 Touring łączy w sobie autentyczne wyścigowe emocje, wyjątkowo indywidualny charakter i większą funkcjonalność. Jego układ napędowy zapewnia wysokie osiągi i obejmuje 6‑cylindrowy silnik rzędowy M TwinPower Turbo o mocy 375 kW/ 510 KM, 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic oraz napęd na wszystkie koła M xDrive. W związku z tym najnowszy model w tej serii oferowany jest wyłącznie jako BMW M3 Competition Touring z napędem M xDrive


Zobacz także:

NISSAN: RUSZYŁY ZAMÓWIENIA NA NOWEGO QASHQAIA e-POWER (CENY)

PREMIERY


 

Wszechstronne wnętrze nadaje pierwszemu BMW M3 Touring unikalny charakter i stwarza nowe możliwości doświadczania osiągów typowych dla M. Nowy system BMW iDrive z zakrzywionym wyświetlaczem BMW tworzy nowoczesny akcent w zakresie obsługi i łączności.

Czwarty wariant karoserii BMW M3 i BMW M4 po limuzynie, coupé i kabriolecie jest kontynuacją ofensywy modelowej z okazji 50-lecia BMW M GmbH. Światowa premiera BMW M3 Touring miała miejsce na Goodwood Festival of Speed. Zamówienia będzie można składać od września 2022 r., a sprzedaż BMW M3 Touring rozpocznie się wraz z początkiem produkcji w listopadzie 2022 r. Samochód będzie produkowany razem z BMW M3 Limuzyna w zakładach BMW Group w Monachium.

Pierwsze BMW M3 Touring bardzo konsekwentnie realizuje typowe dla M połączenie dynamiki, zwinności i precyzji z nieograniczoną przydatnością do codziennej eksploatacji i długich tras. Wygląd zewnętrzny wskazuje na indywidualną koncepcję pojazdu. Samochód ma oryginalny wygląd wyraźnie wyróżniający się w ramach serii modelowej.

Wysokoobrotowy 6-cylindrowy silnik rzędowy.

Wersja 6-cylindrowego silnika rzędowego M TwinPower Turbo opracowana do modeli Competition generuje moc 375 kW (510 KM) i maksymalny moment obrotowy 650 Nm. Silnik o pojemności 3,0 l oferuje typowy dla M wysokoobrotowy charakter i liniowe oddawanie mocy, które utrzymuje się aż po wysokie obroty. Na bazie tej jednostki powstał również silnik nowego samochodu wyścigowego BMW M4 GT3. Układ chłodzenia i smarowania został zaprojektowany z myślą o bardzo dużych przeciążeniach wzdłużnych i poprzecznych na torze wyścigowym. Układ wydechowy M z elektrycznie sterowanymi klapami wzbogaca wrażenia z jazdy o niezwykle emocjonujące brzmienie.

Silnik przekazuje napęd za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic, która oferuje trzy programy zmiany biegów i może być obsługiwana za pomocą łopatek przy kierownicy. Moc przenoszona jest na drogę poprzez napęd na wszystkie koła M xDrive oraz aktywny mechanizm różnicowy M na tylnej osi. Adaptacyjny rozdział momentu obrotowego na wszystkie cztery koła optymalizuje trakcję, zwinność i stabilność jazdy BMW M3 Competition Touring z napędem M xDrive, które przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,6 s. Sprint od 0 do 200 km/h trwa 12,9 s. Z opcjonalnym pakietem M Driver możliwe jest podniesienie ograniczonej elektroniczne prędkości maksymalnej z 250 do 280 km/h.

W menu ustawień kierowca oprócz podstawowego trybu 4WD ma do wyboru tryb 4WD Sport z jeszcze większym przeniesieniem napędu na tylne koła. Po wyłączeniu układu DSC (Dynamic Stability Control) dostępny jest również tryb 2WD – napęd tylko na tylne koła.

Idealny balans między osiągami i komfortem na długich trasach.

Układ jezdny dostosowany zarówno do charakterystyki mocy, jak i specyficznej koncepcji BMW M3 Touring zapewnia równowagę między sportowymi osiągami a komfortem jazdy na co dzień i na długich trasach. To efekt intensywnych jazd testowych na torach wyścigowych, a także na drogach pozamiejskich i w mieście. Duża sztywność karoserii i punktów mocowania zawieszenia zapewnia zwinność, dynamikę i precyzję prowadzenia. Sprzyja temu również zastosowane w tym modelu usztywnienie pod podłogą i w przestrzeni bagażowej.

Zarówno oś przednia z dwuprzegubowymi kolumnami resorującymi, jak i pięciowahaczowa oś tylna mają kinematykę charakterystyczną dla M i łączą niską masę z bardzo wysoką sztywnością. Standardowe wyposażenie BMW M3 Touring obejmuje adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu. Zintegrowany układ hamulcowy umożliwia dwie charakterystyki twardości pedału hamulca. Alternatywą dla standardowego pływającego układu hamulcowego M są opcjonalne hamulce węglowo-ceramiczne M. W wyposażeniu standardowym są również kute obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, które opcjonalnie można wyposażyć w opony torowe.

Układ kontroli stabilności jazdy DSC ma funkcję ograniczania poślizgu kół zintegrowaną ze sterownikiem silnika. W BMW M3 Touring oprócz trybu M Dynamic Mode dostępna jest standardowo również kontrola trakcji M. W trybie 2WD napędu M xDrive kierowca może zmieniać progi interwencji systemu ograniczającego poślizg kół w dziesięciu poziomach, aby ostrożnie zbliżyć się do fizycznego limitu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów na torze wyścigowym.

Wyścigowe wrażenia w kokpicie, adaptacyjna tylna część kabiny.

Zakrzywiony wyświetlacz BMW oferowany w standardowym wyposażeniem BMW M3 Touring jest nową interpretacją kokpitu w całości nastawionego na czerpanie intensywnych wrażeń z jazdy. W pełni cyfrowy zestaw ekranów obejmuje wyświetlacz informacyjny o przekątnej 12,3 cala za kierownicą oraz wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala umieszczone pod wspólną szklaną powierzchnią wygiętą w stronę kierowcy. Wyświetlacz informacyjny za kierownicą pokazuje wszystkie informacje istotne podczas prowadzenia pojazdu w nowoczesnej formie graficznej i w stylu charakterystycznym dla M. Na ekranie głównym wyświetlacza kontrolnego można wyświetlać widżety M zawierające informacje o ustawieniach pojazdu i stanie opon. Opcjonalnie oferowany jest wyświetlacz BMW Head-Up ze wskazaniami typowymi dla M.

Standardowym wyposażeniem BMW M3 Touringelektrycznie regulowane fotele sportowe M z funkcją pamięci, ogrzewaniem oraz tapicerką ze skóry Merino. Unikalną połączenie wyścigowego feelingu, lekkiej konstrukcji, luksusowego wykończenia i komfortu na długich dystansach zapewniają karbonowe fotele kubełkowe M dla kierowcy i pasażera obok oferowane jako wyposażenie dodatkowe. Użycie karbonu w elementach konstrukcyjnych siedzisk i oparć oraz otwory w obszarze podparć bocznych i pod zagłówkami daje redukcję masy o 9,6 kg w porównaniu ze standardowymi fotelami sportowymi M.

Z tyłu BMW M3 Touring znajdują się trzy miejsca. Oparcie tylnej kanapy jest składane i dzielone w proporcjach 40:20:40. Po złożeniu poszczególnych lub wszystkich elementów można w zależności od potrzeb zwiększyć pojemność bagażnika z 500 do 1510 l. W wyposażeniu standardowym jest automatyczna obsługa klapy tylnej i oddzielnie otwierana tylna szyba. W schowku pod podłogą bagażnika znajduje się miejsce na osłonę przestrzeni bagażowej i siatkę oddzielającą bagażnik. Opcjonalnie dostępne są automatycznie wysuwane szyny antypoślizgowe zapobiegające przesuwaniu się bagażu w podczas jazdy.

M Drive Professional i system nawigacyjny BMW Maps w standardzie.

Standardowe wyposażenie BMW M3 Touring obejmuje m.in. 3-strefową klimatyzację automatyczną, BMW Live Cockpit Plus z systemem nawigacyjnym BMW Maps, oświetlenie ambientowe, zestaw głośnikowy Hi-Fi oraz pakiet lusterka wewnętrznego i lusterek zewnętrznych. Do dyspozycji jest też duży wybór systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Wyposażenie standardowe zawiera ostrzeganie przed kolizją czołową, wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu oraz Park Distance Control. Opcjonalnie dostępne są m.in. system asystujący kierowcy Professional z asystentem kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywny regulator prędkości h funkcją Stop & Go, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, aktywne prowadzenie do celu, a także asystent parkowania z asystentem cofania.

System obsługi M obejmuje przycisk Setup umożliwiający bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego oraz M xDrive. Można zapisać i aktywować przyciskami M na kierownicy dwie ogólne konfiguracje ustawień pojazdu. System M Drive Professional (również w wyposażeniu standardowym) oprócz systemu kontroli trakcji M obejmuje także funkcję M Drift Analyser i Laptimer M. Za pomocą przycisku M Mode na konsoli środkowej można zmieniać działanie systemów wspomagających kierowcę oraz na wskazania wyświetlacza informacyjnego i Head-Up. W BMW M3 Touring do wyboru są ustawienia ROAD, SPORT i TRACK.

Najnowsza generacja systemu BMW iDrive w BMW M3 Touring zapewnia nowoczesne cyfrowe funkcje. Bazuje on na systemie operacyjnym BMW 8 i wraz z inteligentnym asystentem osobistym BMW oraz zakrzywionym wyświetlaczem BMW został konsekwentnie zaprojektowany z myślą o intuicyjnej interakcji między kierowcą a pojazdem za pośrednictwem naturalnej mowy i obsługi dotykowej. Nowy system BMW iDrive umożliwia personalizację za pomocą profilu BMW ID i aplikacji My BMW oraz korzystanie z karty Personal eSIM w samochodzie. W standardzie jest również integracja smartfonów Apple CarPlay i Android Auto. Optymalną łączność zapewnia system antenowy obsługujący technologię 5G.