Porsche prezentuje nowe 911 Cup – najnowszą ewolucję swojego pucharowego samochodu wyścigowego.
Porsche 911 Cup zbudowano z myślą o rywalizacji w Porsche Mobil 1 Supercup, mistrzostwach Carrera Cup oraz innych seriach firmowanych przez producenta sportowych aut.
Zobacz także:
EXLANTIX: ES – NOWY, LUKSUSOWY MODEL MARKI PREMIUM GRUPY CHERY
Nowe wydanie, oparte na 911 generacji 992.2, stanie na linii startowej wraz z początkiem sezonu 2026. Względem cenionego poprzednika charakteryzuje się licznymi, szczegółowymi udoskonaleniami. Prace rozwojowe koncentrowały się na zwiększeniu osiągów, utrzymaniu rozsądnych kosztów eksploatacji oraz uproszczeniu obsługi – zarówno dla kierowców, jak i zespołów. Wolnossący 4-litrowy silnik typu bokser o sześciu cylindrach generuje moc do 382 kW (520 KM), czyli o 10 KM wyższą niż dotąd. Porsche oferuje nowy samochód wyścigowy w cenie 269 000 euro bez podatku VAT obowiązującego w danym kraju.
Nowy samochód wyścigowy nosi nazwę 911 Cup. W ten sposób producent sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen upraszcza i ujednolica nazewnictwo swoich wyścigowych maszyn dla prywatnych zespołów klientów. Od teraz przyrostek „GT” wraz z cyfrą będą otrzymywać wyłącznie samochody przeznaczone do rywalizacji w wyścigach z udziałem różnych marek lub w określonych segmentach, tak jak ma to miejsce w przypadku nowego wydania 911 GT3 R, które również świętuje swój debiut. Najnowsze 911 Cup w dużej mierze wywodzi się z homologowanej do ruchu drogowego rodziny 911 GT i jest budowane równolegle z seryjnymi samochodami w głównej fabryce Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen. To sprawdzone i skuteczne podejście: od chwili rozpoczęcia produkcji pod koniec 2020 roku Porsche Motorsport zbudowało już 1130 egzemplarzy obecnego 911 GT3 Cup, a wszystkie generacje pucharowej 911 powstały w liczbie 5381 sztuk.
Nowe 911 Cup, podobnie jak jego udani poprzednicy, po raz kolejny przesuwa granice. To samochód, który łączy seryjne komponenty z naszych sportowych samochodów GT z wyścigową techniką i technologią. Tak powstaje spójna koncepcja zorientowana na najwyższe osiągi – podkreśla Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport. Prowadzenie 911 Cup od zawsze jest postrzegane jako wyzwanie. I chcemy, aby tak pozostało, ponieważ model ten służy również jako platforma treningowa dla naszych Juniorów Porsche. Sukces naszej koncepcji jest widoczny w niezliczonych zwycięstwach w wyścigach oraz mistrzostwach.
Michael Dreiser, dyrektor Porsche Motorsport ds. sprzedaży: Oparty na 911 samochód wyścigowy Cup to jeden z najlepiej sprzedających się wyścigowych wozów na świecie. Wraz z 718 GT4 RS Clubsport stanowi on wymagającą podstawę naszej piramidy aktywności w sportach motorowych i służy do rywalizacji w markowych seriach Porsche na całym świecie. Jego sukces sięga jednak znacznie dalej: sekret pucharowych 911 tkwi w ich wszechstronności. Samochody Cup regularnie osiągają wysokie wyniki w wyścigach długodystansowych, otwartych zawodach GT i wielu innych imprezach wyścigowych.
Nadwozie: dostosowany design, jeszcze lepsza aerodynamika
911 Cup odróżnia się od swojego poprzednika już wizualnie, przede wszystkim za sprawą przedniego pasa, który nawiązuje do stylistyki 911 GT3 generacji 992.2. Przedni spojler składa się teraz z trzech osobnych części, co w razie kontaktu z innym samochodem pozwala na wymianę jedynie uszkodzonych sekcji – a przy okazji umożliwia obniżenie kosztów pakowania i wysyłki części. Podobny cel ma usunięcie świateł do jazdy dziennej; w poprzedniku, w przypadku uderzenia przodem, mogły one uszkodzić znajdujące się za nimi chłodnice i same wymagały wymiany.
Błotniki zaopatrzono w zintegrowane wloty powietrza, które wspomagają przepływ powietrza przez nadkola i zwiększają docisk aerodynamiczny przedniej osi. Ten sam efekt uzyskano dzięki aerodynamicznej optymalizacji podwozia, co – podobnie jak w seryjnych wydaniach – pozytywnie wpływa na dynamikę jazdy. Przepływ powietrza wzdłuż przedniej sekcji dodatkowo poprawiają tak zwane „kierownice”, umieszczone za przednimi nadkolami. Współdziałanie tych elementów skutkuje większą responsywnością przedniej osi, szczególnie przy wysokich prędkościach, pozwalając kierowcy na precyzyjniejsze ustawianie samochodu przed zakrętami.
Agresywniej stylizowany tył nowego 911 Cup został gruntownie przeprojektowany. Tylne skrzydło z mocowaniami w kształcie łabędziej szyi ma zmienione łączenie ze wspornikami, co ułatwia zarówno regulację położenia, jak i korzystnie wpływa na prowadzenie. Gruntownie przeprojektowano również pokrywę komory silnika. Podobnie jak niemal wszystkie elementy nadwozia – w tym drzwi – wykonano ją z włókna węglowego pochodzącego z recyklingu połączonego z biożywicą epoksydową. Do produkcji tego włókna wykorzystuje się na przykład odpady z innych procesów produkcyjnych; przyczynia się to między innymi do stabilizacji cen części zamiennych.
Silnik: wyścigowa jednostka jeszcze bliżej seryjnego motoru z 911 GT3
Chłodzony cieczą, wysokoobrotowy 6-cylindrowy silnik typu bokser – nadal wolnossący – brzmi donośnie i ma 4,0 l pojemności. Jego konstrukcja bazuje na jednostce stosowanej w Porsche 911 GT3. W najnowszej wyścigowej wersji, o mocy 382 kW (520 KM), zawiera on dodatkowe komponenty z seryjnego motoru, w tym zoptymalizowane pod kątem przepływu pojedyncze przepustnice oraz wałki rozrządu, które zapewniają wydłużony czas otwarcia zaworów. Taka konstrukcja eliminuje potrzebę stosowania centralnie umieszczonej przepustnicy, co z kolei pozwala na montaż wymaganego w innych zawodach ogranicznika przepływu powietrza (tzw. zwężki). Pomimo przyrostu mocy o 10 KM żywotność silnika pozostaje bez zmian: kapitalny remont jest wymagany dopiero po 100 godzinach jazdy na torze. Z myślą o spełnieniu zróżnicowanych przepisów dotyczących hałasu – zależnych od serii wyścigowej, toru i lokalnych przepisów – dostępne są trzy różne układy wydechowe.
Z sekwencyjną skrzynią biegów o 6 przełożeniach współpracuje teraz wytrzymalsze, czterotarczowe wyścigowe sprzęgło spiekowe. Ta modernizacja pozwoliła na podwyższenie limitu prędkości obrotowej silnika, która wcześniej podczas startu zatrzymanego była ograniczona do 6500 obr./min. Dodatkowo poprawia to akustyczną „dramaturgię” na początku wyścigu. Wprowadzono również funkcję automatycznego ponownego uruchomienia silnika. Aktywuje się ona niezwłocznie po tym, gdy kierowca wciśnie pedał sprzęgła po przypadkowym unieruchomieniu jednostki napędowej. To nie wszystko: światła awaryjne zastępuje nowa funkcja stroboskopu w światłach hamowania, służąca do ostrzegania kierowców jadących z tyłu, szczególnie podczas startu.
Hamulce: lepsza wydajność, dłuższa żywotność
Kompleksową modernizację przeszedł układ hamulcowy. Przednia oś otrzymuje teraz tarcze o średnicy 380 mm i przekroju zwiększonym z 32 do 35 mm. Ta zmiana umożliwia zastosowanie większych kanałów chłodzących do samowentylacji, co poprawia odprowadzanie ciepła. Zmiana ta wiąże się z przeniesieniem centralnej chłodnicy cieczy ku tyłowi „bagażnika”, dzięki czemu powietrze chłodzące może być teraz kierowane do hamulców przez centralną część przedniego pasa. Przy okazji zmniejszono zewnętrzną średnicę tarczy, zwiększając powierzchnię tarcia między tarczą a klockiem hamulcowym. Przekłada się to na efektywniejsze hamowanie (z uwagi na szersze klocki), a także lepszą wytrzymałość podczas wyścigów długodystansowych oraz znacznie dłuższą żywotność poszczególnych podzespołów.
We wszystkich samochodach serii 911 Cup fabrycznie montuje się teraz wyścigowy system ABS Bosch M5. Cechują go ulepszone możliwości przetwarzania, pozwalające na interpretację danych z nowego czujnika przyspieszenia, który oferuje dodatkową detekcję sygnałów. Zaawansowane oprogramowanie może również ostrzegać kierowcę o wycieku w jednym z dwóch obwodów hamulcowych. Co więcej, z myślą o udziale w wyścigach długodystansowych powiększono zbiornik płynu hamulcowego.
Zmodyfikowane ograniczniki skrętu sprawiają, że elektronicznie wspomagany układ kierowniczy zapewnia mniejszą średnicę zawracania, ułatwiając manewrowanie w wąskich miejscach. Większa rozpiętość obrotów „od lewej do prawej” pozwala również skuteczniej przeciwdziałać nadsterowności 911.
Kokpit: uproszczona obsługa podczas wyścigu i w pit stopie
Wyższej jakości, wielofunkcyjna kierownica łączy atrakcyjniejszy design z praktycznymi zaletami. Przykład: centralne pokrętła służące do regulacji interwencji ABS-u oraz kontroli trakcji. Nowo zaprojektowane przyciski sterujące otrzymały różnokolorowe podświetlenie, które poprawiają czytelność poszczególnych oznaczeń.
Główny panel sterowania obok fotela pozostaje łatwo dostępny i intuicyjny w obsłudze, nawet podczas wyścigu. Teraz ma on 8 fizycznych przełączników zamiast 10. Przycisk w prawym dolnym rogu otwiera dodatkową stronę menu na wyświetlaczu, umożliwiającą przeprowadzenie szerokiego zakresu szczegółowych ustawień z wnętrza samochodu (w tym prędkość w pit stopie, mapa układu wydechowego oraz reset kąta skrętu). Eliminuje to konieczność podłączania laptopa i upraszcza obsługę dla zespołów. Dodatkowa piankowa wyściółka po wewnętrznej stronie poprzeczki drzwi zapewnia lepszą ochronę ramion, nóg i stóp kierowcy.
Matthias Scholz, dyrektor ds. samochodów wyścigowych GT, wyjaśnia: Nowe 911 Cup wyróżnia się wyjątkowym dopracowaniem szczegółów. Jest mocniejsze, szybsze, a jednocześnie bardziej praktyczne. Pomimo wzrostu osiągów żywotność podzespołów pozostaje niezmieniona – a w niektórych przypadkach została nawet wydłużona. W stosownych przypadkach tworzywa zastąpiono komponentami zawierającymi dużą ilość materiałów pochodzących z recyklingu. Zoptymalizowano także kokpit, a szereg dodatkowych funkcji elektronicznych zapewnia większą uniwersalność zastosowań w różnych formatach wyścigowych.
Elektronika: praktyczne dodatkowe funkcje
Do lepszych właściwości jezdnych przyczynia się również udoskonalona elektronika nowego 911 Cup. System monitorowania ciśnienia w ogumieniu TPMS wyświetla teraz temperaturę powietrza w poszczególnych oponach na centralnym wyświetlaczu deski rozdzielczej. Poprzedni system oparty na podczerwieni zastępuje znacznie mocniejsza antena GPS, która przejmuje funkcje pomiaru czasu okrążenia i śledzenia pozycji. Przy okazji zintegrowano sprawdzone rozwiązania ze „starszego brata” – 911 GT3 R, w tym pomiar czasu okrążenia podczas postojów z uwzględnieniem przejazdu przez aleję serwisową oraz funkcję „pre-kill”, która automatycznie wyłącza silnik po zatrzymaniu samochodu na potrzeby pit stopu. Dodatkowo nowy elektroniczny system monitorowania jednostki uruchamiającej system gaśniczy kontroluje teraz poziom naładowania niezależnego akumulatora 9 V.
Opracowując 911 Cup, oddział Porsche Motorsport po raz kolejny nawiązał współpracę z firmą Michelin. Cel: stworzyć nową generację ogumienia na potrzeby kolejnego wcielenia pucharowego samochodu wyścigowego. Testy w warunkach rzeczywistych przeprowadzono na torach we włoskiej Monzy (pętla Grand Prix) oraz Lausitzring w Brandenburgii, a także na wewnętrznym obiekcie Porsche na terenie centrum rozwojowego w Weissach. Nowe opony testowali trzej byli Juniorzy Porsche: Bastian Buus, Laurin Heinrich oraz Klaus Bachler, do których dołączył doświadczony kierowca wyścigowy Marco Seefried.
Dane techniczne
Porsche 911 Cup (generacja 992.2), rok modelowy 2026
Koncepcja
– jednomiejscowy samochód wyścigowy dla indywidualnych klientów
Masa własna/wymiary
– masa własna: ok. 1288 kg
– długość: 4599 mm
– szerokość: 1920 mm (oś przednia) / 1902 mm (oś tylna)
– rozstaw osi: 2468 mm
Silnik
– chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser z tyłu; pojemność skokowa: 3996 cm3; skok tłoka: 81,5 mm; średnica cylindra: 102 mm; moc: ok. 382 kW (520 KM) przy 8400 obr./min; maks. moment obrotowy: 470 Nm przy 6150 obr./min; maks. prędkość obrotowa: 8750 obr./min; technika 4-zaworowa; wałki rozrządu o wydłużonym czasie otwarcia zaworów; kolektor dolotowy z dwiema klapami rezonansowymi; jednostka sterująca silnika Bosch MS 6.6 ze zintegrowanym systemem Porsche Motorsport Traction Control (PMTC) i przygotowaną funkcją Push-2-Pass; układ smarowania z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe; wyścigowy układ wydechowy z katalizatorem certyfikowanym przez DMSB; jakość paliwa: benzyna bezołowiowa Superplus, do E20 (min. 98 oktanów), e-paliwa (zgodnie z przepisami FIA – załącznik J)
Przekładnia
– 6-biegowa sekwencyjna przekładnia Porsche (kłowa); łopatki zmiany biegów z elektronicznymi siłownikami; mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu; czterotarczowe sprzęgło wyścigowe ze spiekanego metalu
Nadwozie
– lekkie nadwozie wykorzystujące inteligentną mieszankę aluminium i stali; punkty mocowania podnośników; demontowana klapa ratunkowa w dachu; wspawana klatka bezpieczeństwa dopuszczona do użytku z pilotem na torach; przednia pokrywa ze zintegrowanymi szybkozłączkami, wylotem powietrza z chłodnicy i centralnym wlotem powietrza do wentylacji kokpitu; poszerzony przedni zderzak z trzyczęściowym spojlerem; błotniki z przedłużeniami i zintegrowanymi otworami wentylacyjnymi; aerodynamicznie zoptymalizowany przód podwozia; tylne panele podwozia ze zintegrowanymi wlotami powietrza NACA do chłodzenia hamulców i wału napędowego; tył nadwozia z oświetleniem przeciwdeszczowym zgodnym z przepisami FIA; drzwi, pokrywa bagażnika i tylne skrzydło wykonane z przetworzonego włókna węglowego łączonego z biożywicą epoksydową; tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja” regulowanym w 13 pozycjach; szyby z poliwęglanu z twardą powłoką; system podnośników pneumatycznych (3 podnośniki); punkty mocowania po obu stronach auta; 110-litrowy zbiornik paliwa FT3 z przodu
– wykończenie wnętrza z przetworzonego włókna węglowego łączonego z biożywicą epoksydową; wielofunkcyjna sportowa kierownica z CFRP (tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym) z szybkozłączem oraz pokrętłami do ustawień ABS-u i kontroli trakcji, łopatkami zmiany biegów i podświetlanymi przyciskami; ergonomiczny cyfrowy panel dotykowy z wielokolorowym podświetleniem; fotel zgodny z normą FIA 8862/2009, bezstopniowa regulacja wzdłużna, dwie pozycje wysokości i nachylenia; przygotowanie do wentylacji fotela; sześciopunktowe wyścigowe pasy bezpieczeństwa, kompatybilne z systemem HANS®; regulowana kolumna kierownicy z czujnikiem kąta skrętu; siatki bezpieczeństwa (środkowa i po stronie kierowcy) zgodne z najnowszymi przepisami bezpieczeństwa FIA; zoptymalizowana wentylacja kokpitu z dopływem świeżego powietrza skierowanym na kierowcę; system gaśniczy z elektronicznym uruchomieniem
Zawieszenie
– kute aluminiowe wahacze i górne mocowania o zoptymalizowanej sztywności; wytrzymałe łożyska sferyczne z zabezpieczeniem przeciwpyłowym; piasty kół z mocowaniem kół centralną śrubą; amortyzatory o charakterystyce zaworów specyficznej dla sportów motorowych; regulowane stabilizatory typu „podwójne ostrze”; system monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach
Oś przednia
– podwójne wahacze poprzeczne, regulacja prześwitu, pochylenia i zbieżności kół
– elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego z funkcją manewrowania
Oś tylna
– wielowahaczowe tylne zawieszenie, regulacja prześwitu, pochylenia i zbieżności kół
– wyścigowe półosie napędowe zoptymalizowane pod kątem niezawodności oraz trwałości
Hamulce
– dwa niezależne obwody hamulcowe z czujnikami ciśnienia hamulców przedniej i tylnej osi, regulowany przez kierowcę rozkład siły hamowania (przez system balansu hamulców); wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzące; ergonomiczne umiejscowienie pedału hamulca; powiększony zbiornik płynu hamulcowego ze zintegrowanym uchwytem czujnika poziomu płynu; czujnik ciśnienia jako włącznik świateł hamowania
– wyścigowy ABS piątej generacji firmy Bosch
– oś przednia: sześciotłoczkowe aluminiowe zaciski typu monoblok z zabezpieczeniem przed „odbiciem” klocków; wentylowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm i przekroju zwiększonym do 35 mm; powiększona powierzchnia cierna klocków hamulcowych; mocowanie („kapelusz)” tarczy z aluminium
– oś tylna: czterotłoczkowe aluminiowe zaciski typu monoblok z zabezpieczeniem przed „odbiciem” klocków; wentylowane stalowe tarcze o wymiarach 380 mm x 32 mm z aluminiowym mocowaniem
Koła / opony
– oś przednia: jednoczęściowe obręcze z lekkiego stopu (kute) z mocowaniem centralną śrubą, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 12,0 J x 18; rozmiar opon: 30/65-18
– oś tylna: jednoczęściowe obręcze z lekkiego stopu (kute) z mocowaniem centralną śrubą, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 13,0 J x 18; rozmiar opon: 31/71-18
Instalacja elektryczna
– Porsche Logger Unit; Porsche Power Box, 10,3-calowy kolorowy wyświetlacz Porsche; lekki, wysoce precyzyjny system GPS do pozycjonowania na torze i rejestrowania czasów okrążeń; szczelny akumulator LiFePO4 12 V (40 Ah) w przestrzeni na nogi pasażera; alternator 175 A; cyfrowy panel dotykowy o rozszerzonej funkcjonalności, z wielokolorowym podświetleniem (reset potencjometru rozdziału siły hamowania, reset kąta skrętu, ustawienie prędkości w alei serwisowej, mapowanie układów paliwowego i wydechowego); jednoramienna wycieraczka przedniej szyby z bezpośrednim napędem (praca przerywana i ciągła); trzy dodatkowe przełączniki w konsoli środkowej dla dodatkowych odbiorników energii; złącze transmisji danych (rejestrator danych, system wideo)
– reflektory LED ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej i opcjonalnymi światłami doświetlającymi zakręty; tylne lampy LED oraz oświetlenie przeciwdeszczowe; funkcja stroboskopu dla świateł hamowania przy wyłączonym silniku