RAJD PORTUGALII 2013: OPONA POKONAŁA KUBICĘ (1. ETAP)

K 1_2013008712

Robert Kubica i Maciej Baran w Citroenie DS3 RRC nie ukończyli pierwszego etapu Rajdu Portugalii, czwartej rundy Mistrzostw Świata. W swoim deb9iucie spisywali się dzielnie, jednak przebita opona na odcinku specjalnym nie wytrzymała “dojazdówki” i Polacy musieli się wycofać.

Druga nasza załoga, Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak w samochodzie MINI Cooper WRC zajmuje miejsce. W zawodach prowadzą Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC).


Zobacz także:
RAJDY


Ale po kolei.

Pierwszy etap rajdu składał się z pięciu odcinków specjalnych: dwóch powtarzanych dwukrotnie oraz pokazowego OS Lisboa o długości 3,27 kilometra.

Pierwszymi liderami zostali Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC), ale po drugiej próbie wyprzedzili ich Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC).


Zobacz także:
RAJDY


Norwegowie niedługo cieszyli się z prowadzenia, bowiem na trzeciej próbie zakończyli jazdę rolując. Prowadzenie odzyskał Sebastien Ogier, choć na odcinku najszybszy okazali się Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC). Hiszpańska załoga zwyciężyła też na OS 4. Prowadzenie utrzymał jednak Ogier o 2,4 sekundy przed Sordo. Trzecie miejsce zajmowali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) ze stratą 11,3 sekundy.

W zawodach startują dwie polskie załogi: Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mini Cooper WRC) oraz Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RRC). Dla tych drugich jest to debiut zarówno w Mistrzostwach Świata, jak też na nawierzchni szutrowej.

Kościuszko rozpoczął dobrze – od zajęcia ósmego miejsca (strata 29,9 sek. do zwycięzcy). Na kolejnej próbie był 11 (37,3 sek.). Nie powiodło mu się natomiast na OS 3 (15-tyczas za Robertem Kubicą), na którym stracił 47,0 sek. z powodu obrotu i cofania. Na czwartej próbie był dziesiąty (35,9 s3ek.), co pozwoliło mu zajmować ósme miejsce w klasyfikacji raju (2.18,2 min.).

Michał Kościuszko
: Odpukać, nasze MINI sprawuje się jak na razie bez zarzutu. Staramy się utrzymać swoje tempo i realizować czasy w TOP 10. Mieliśmy drobną przygodę na trzecim oesie. Nasze MINI wykonało obrót, musieliśmy użyć wstecznego biegu, ale generalnie samochód jest ok. Mamy odwieczny problem z oponami, które zużywają się ponadnormatywnie i kompletnie nie trzymają. Takie same odczucia ma Martin, jako jedyni jedziemy na DMackach. Będziemy musieli bardzo uważać na tej mega długiej dojazdówce do Lizbony, tak, żeby choć trochę opony zostało na super stage. Ogólnie jest nieźle, ale wymiana opon na Michelin w zdecydowany sposób poprawiłaby nasze czasy OS-owe oraz samopoczucie, ale jest jak jest. Na dzisiaj pozostał nam tylko krótki super stage.

Robert Kubica rywalizuje w klasie WRC2. Na pierwszej próbie był czwarty, tracąc 14,9 sek. do zwycięzców. A okazali się nimi Esapekka Lappi i Janne Ferm (Škoda Fabia S2000). Warto przypomnieć – Finowie wygrali ubiegłoroczny Rajd Polski, debiutując wówczas w zespole fabrycznym Skody. To jest ich drugi występ w tegorocznych Mistrzostwach Świata 2013 (po Rajdzie Monte Carlo).

Lappi świetnie spisuje się na szutrach, stąd nie było niespodzianką, że wygrał pierwsze cztery próby. Jednak Robert udowodnił, że potrafi uczyć się bardzo szybko: po trzeciej pozycji na drugim OS-ie (wystąpiły problemy z przegrzewaniem się samochodu), na kolejnym był drugi ze stratą 0,9 sek. do Fina. Na czwartej próbie, mimo przebicia opony, Polak przegrał już tylko o 0,1 sekundy. Po dwóch pętlach Lappi miał 23,5 sekundy przewagi nad Kubicą.

Wyniki pierwszego etapu ustalone zostały na Superoesie z Lizbonie. Wcześniej jednak załogi musiały pokonać aż ponad 250 kilometrów “dojazdówki”!.

Próbę wygrali Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC). Michał Kościuszko i Maciej szczepaniak zajęli 24 miejsce (19,8 sek.).

Po pierwszym dniu prowadzi Sebastien Ogier przed Danim Sordo (4,4 sek.) oraz Jari – Mattim Latvalą (11,4 sek.). Michał Kościuszko spadł na dziewiątą pozycję, wyprzedzony przez Martina Prokopa i Michala Ernsta (Ford Fiesta RS WRC). Strata Polaków do liderów wynosi 2.37,1 minuty.

Na sobotę zaplanowano sześć odcinków specjalnych o łącznej długości 158,54 kilometrów OS-owych. Są to próby: OS 6 – Santana da Serra 1 (31,12 km), OS 7 – Vascao 1 (25,37 km), OS 8 – Loule 1 (22,78 km), OS 9 – Santana da Serra 2 (31,12 km), OS 10 – Vascao 2 (25,37 km) oraz OS 11 – Loule 2 (22,78 km).

WYNIKI 1. ETAPU
1. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 49.33,0 min.;
2. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC) – strata 4,4 sek.;
3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 11,4 sek.;
4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 16,2 sek.;
5. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) – 30,7 sek.;
6. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 1.17,0 min.;
7. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 2.16,4 min.;
8. Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) – 2.27,9 min.;
9. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mini Cooper WRC) – 2.37,1 min.;
10. Dennis Kuipers i Robin Buysmans (Ford Fiesta RS WRC) – 2.48,7 min.

Fot.: Citroen Racing oraz Marcin Rybak (M. Kościuszko)