Wychowankowie Akademii Skoda Auto zaprezentowali dziesiąty model z serii Student Car – L&K 130.
Po raz pierwszy bazą dla samochodu studenckiego jest Skoda Superb, która została przekształcona w pełni funkcjonalny pojazd do wyścigów kolarskich.
Zobacz także:
TOYOTA: GR YARIS W NOWEJ WERSJI AERO PERFORMANCE
Nowy model stworzony przez uczniów to nie tylko wyjątkowy projekt, to ukłon w stronę 130-letniej historii marki. Każdy detal, od sylwetki auta po kolorystykę, odwołuje się do tradycji czeskiego producenta, którego początki sięgają 1895 roku. Efekt ponad 2000 godzin pracy zostanie zaprezentowany m.in. podczas 112. edycji Tour de France, która odbędzie się w dniach 5-27 lipca 2025.
Hybryda typu plug-in
W ramach projektu 28 uczniów przekształciło Skodę Superb Combi w całkowicie inny typ pojazdu. Nowe auto może posłużyć jako wsparcie dla profesjonalnych wyścigów kolarskich. To historyczny moment, gdyż pierwszy raz wybrano nie tylko nową bazę modelu, ale również napęd hybrydowy plug-in. Samochód jest napędzany przez silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM (110 kW), wspierany przez jednostkę elektryczną – łącznie układ napędowy generuje moc 204 KM (150 kW). Pojazd wyposażono w akumulator o pojemności 25,7 kWh. Zapewnia to cichy, bezemisyjny zasięg idealny do pełnienia funkcji samochodu technicznego wsparcia podczas zawodów kolarskich.
Odważne zmiany na zewnątrz i wewnątrz
Młodzi konstruktorzy zaangażowani w projekt dokonali odważnych zmian w nadwoziu pojazdu. Aby zrobić miejsce na rowery, studenci odcięli dach za słupkami C. Słupki B i C zmieniono tak, aby pasowały do nowej konstrukcji, a tyłu powstała nowa ściana kabiny z szybą. W ten sposób powstała elektrycznie wysuwana przestrzeń ładunkowa, która umożliwia łatwiejszy dostęp do rowerów i prostą obsługę dwóch bagażników opartych na oryginalnych akcesoriach Skody. Bagażniki zamontowane są na ruchomych szynach, które podnoszą i przechylają rowery pod kątem 35 stopni, gdy przestrzeń ładunkowa jest zamknięta. Oszczędza to miejsce i nadaje L&K 130 charakterystyczny, stylowy wygląd. Trzeci rower można również zamontować na bagażniku dachowym.
Tylne prawe drzwi zostały wyposażone w specjalny mechanizm przesuwny, dzięki któremu można je otwierać bez ryzyka kolizji podczas obsługi wyścigu.
Wnętrze przystosowano do potrzeb zespołu kolarskiego – dodatkowy ekran po stronie pasażera pokazuje dane wspierające kolarzy, a łączność online zapewnia ich stałą aktualność. W aucie zamontowano radio do komunikacji zespołowej. W miejsce lewego tylnego fotela wstawiono dużą lodówkę na bidony, natomiast akumulator 12 V umieszczono za tylnymi siedzeniami. Pod podsufitką zawieszono siatkę do przechowywania drobiazgów, jak batony energetyczne czy bandaże. Mechanik podróżujący z tyłu ma swój własny ekran zamontowany na oparciu fotela pasażera.
Kolorystyka inspirowana historycznym logo L&K z 1905 roku
Do dziedzictwa Laurina i Klementa odwołuje się nie tylko nazwa pojazdu, ale również jego wygląd. Dobranie odpowiedniej kolorystyki nie było łatwym zadaniem. Spośród wielu propozycji wybrano paletę barw, która nawiązuje do oryginalnego logotypu firmy z 1905 roku. Połączenie złota, głębokiej czerwieni i czerni idealnie współgra z nowoczesnymi liniami auta oraz nadaje mu elegancji
Dziesięć modeli uczniowskich na jednej wystawie
Tegoroczny projekt to już dziesiąty unikatowy pojazd stworzony przez uczniów Akademii Skoda Auto w Mladá Boleslav. Z okazji jubileuszu podczas oficjalnej premiery nowego L&K 130, zaprezentowano wszystkie wcześniejsze modele – od debiutanckiego Citijeta z 2014 roku po Roadiaqa z 2023. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć historię kreatywności i pasji młodych talentów w jednym miejscu.