TOYOTA: PROTOTYP GR LH2 RACING CONCEPT ZAPREZENTOWANY W LE MANS

W Le Mans na kultowym torze Circuit de la Sarthe zaprezentowano zasilany ciekłym wodorem GR LH2 Racing Concept.

Wyścigowy samochód stworzony przez inżynierów TOYOTA GAZOO Racing będzie dostępny dla kibiców odwiedzających strefę H2 Village podczas 93. edycji wyścigu Le Mans 24h.


Zobacz także:

CUPRA: PROJEKT SENSORIAL CAPSULE ZAPREZENTOWANY PODCZAS DESIGN WEEK
 

ROZMAITOŚCI


Rywalizacja w rajdach i wyścigach na najwyższym poziomie jest od lat dla Toyoty jednym z fundamentalnych obszarów pracy nad rozwojem zaawansowanych technologii do samochodów drogowych, w tym tych związanych z realizacją strategii osiągnięcia neutralności klimatycznej. Koncern dąży także do upowszechnienia wykorzystania wodoru w transporcie.

Wodorowy silnik spalinowy Toyoty sprawdzony w motorsporcie

Toyota od lat pracuje nad wodorowym silnikiem spalinowym, który testowany był w wyścigowych samochodach startujących w japońskiej serii Super Taikyu. W 2021 roku sprawdzono Corollę zasilaną wodorem w stanie gazowym, od 2023 roku samochód wykorzystuje już ciekły wodór. W 2022 roku przetestowano także potencjał wodorowych silników pod kątem rajdów – prototypowy GR Yaris H2 Concept zaliczył przejazdy pokazowe podczas Rajdu Ypres, jednej z rund mistrzostw świata.

W 2023 roku wodorowa Corolla pojawiła się w Le Mans, pokonując okrążenie pokazowe kultowego toru Circuit de la Sarthe, a marka zaprezentowała model GR H2 Racing Concept, który prezentuje potencjał wykorzystania wodorowych technologii w wyścigowych samochodach rywalizujących w Le Mans.

Nowy GR LH2 Racing Concept

Przez ostatnie dwa lata inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing poczynili ogromne postępy w pracach nad technologią wodorową, których efektem jest zaprezentowany 11 czerwca w Le Mans prototypowy GR LH2 Racing Concept. Samochód wykorzystuje hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Auto ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Nowy prototyp bazuje na modelu GR010 HYBRID startującym obecnie w mistrzostwach świata w topowej klasie Hypercar i posłuży do dalszego rozwoju infrastruktury oraz technologii wodorowej.

Prezentacja GR LH2 Racing Concept łączy się z obchodami 40-lecia startów Toyoty w legendarnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Podczas tegorocznej 93. edycji samochody zespołu otrzymają specjalne barwy, które nawiążą do tej rocznicy. Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries pojadą GR010 HYBRID z numerem 7, który otrzymał biało-czerwone malowanie nawiązujące do ikonicznego modelu TS020 z 1998 roku. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa zasiądą za kierownicą matowoczarnego GR010 HYBRID z numerem 8.

Tegoroczne Le Mans 24h odbędzie się w dniach 14-15 czerwca. Start wyścigu w sobotę o godz. 16.