HONDA: UKŁAD SPORT HYBRID NOWEJ GENERACJI

Honda Motor Co., Ltd. opracowała inteligentny, dwusprzęgłowy układ napędowy Sport Hybrid (Sport Hybrid Intelligent Dual Clutch Drive), czyli lekki i kompaktowy jednosilnikowy system hybrydowy zoptymalizowany pod kątem wykorzystania w samochodach o niewielkich gabarytach.

Nowy system hybrydowy to napęd nowej generacji z serii „Earth Dreams Technology”, która łączy w sobie doskonałe osiągi oraz niskie zużycie paliwa.

W połączeniu z inteligentnym, pracującym w wielu trybach systemem napędu Sport Hybrid (Sport Hybrid Intelligent Multi Mode Drive) oraz systemem Sport Hybrid SH-AWD (Sport Hybrid Super Handling – All Wheel Drive), nowoopracowany układ stworzy gamę trzech różnych systemów Honda Sport Hybrid uwzględniających pojazdy o różnej charakterystyce. Honda będzie kontynuowała prace nad szerszym wykorzystaniem tych systemów hybrydowych w oparciu o charakterystykę pojazdu.

Gama systemów Sport Hybrid

* Jednosilnikowy system Sport Hybrid Intelligent Dual Clutch Drive:
Oprócz niskiego spalania, przyjemność z jazdy to zasługa wyższych przeciążeń grawitacyjnych oraz rytmicznego, liniowego przyspieszenia. Układ napędowy obejmuje nowy, 1,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik rzędowy pracujący w cyklu Atkinsona oraz 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię DCT z wbudowanym silnikiem elektrycznym o wysokiej mocy oraz akumulatorem litowo-jonowym, co poprawia wydajność o ponad 30 proc. w porównaniu z konwencjonalnym, jednosilnikowym systemem hybrydowym.

Opis systemu
– połączenie jednosilnikowego systemu hybrydowego oraz silnika spalinowego zapewnia sportowe wrażenia podczas przyspieszania i jazdy z dużą prędkością za sprawą sprzęgieł załączających silnik spalinowy;
– wydajna jazda w trybie EV (pojazd elektryczny) jest możliwa podczas ruszania z miejsca oraz jazdy ze średnią prędkością za sprawą sprzęgieł odłączających silnik spalinowy;
– system przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa poprzez zwiększenie stopnia odzysku energii za sprawą sprzęgieł odłączających silnik spalinowy podczas wytracania prędkości.

* Dwusilnikowy system SPORT HYBRID Intelligent Multi Mode Drive / Plug-in:
Dzięki zastosowaniu wydajnych silników elektrycznych o dużej mocy możliwe jest osiągnięcie dynamicznego przyspieszenia, charakterystyki jazdy typowej dla pojazdu elektrycznego oraz niskiego zużycia paliwa. Hybrydowy system osiąga najwyższą wydajność poprzez połączenie nowoopracowanego silnika spalinowego dedykowanego samochodom hybrydowym oraz elektrycznej przekładni CVT połączonej z dwoma wbudowanymi silnikami elektrycznymi, sprzęgłem automatycznym i akumulatorem litowo-jonowym. Wydajność zwiększają również trzy tryby jazdy wybierane z uwzględnieniem sytuacji na drodze.

Omawiany system hybrydowy, który sprawdzi się również jako system typu plug-in, będzie instalowany w północnoamerykańskiej wersji Hondy Accord, która ma pojawić się na rynku w styczniu 2013 roku.

Opis systemu (działa on w trzech różnych trybach pracy wybieranych w zależności od warunków eksploatacji oraz poziomu naładowania akumulatora):
– tryb „EV Drive” służy do jazdy z wykorzystaniem silnika elektrycznego, czerpiącego energię z akumulatora oraz do odzyskiwania energii podczas wytracania prędkości;
– tryb „Engine Drive” służy do jazdy ze średnią i wysoką prędkością przy bezpośrednim połączeniu silnika i osi poprzez automatyczne sprzęgło, przy czym moc silnika spalinowego jest przekazywana do kół w sposób mechaniczny;
– tryb „Hybrid Drive” służy do jazdy w mieście i dynamicznego przyspieszania z wykorzystaniem silnika elektrycznego, przy czym energia elektryczna jest generowana przez silnik spalinowy.

* Trzysilnikowy system Sport Hybrid SH-AWD (Sport Hybrid Super Handling – All Wheel Drive):
Połączenie silnika spalinowego V6 oraz trzysilnikowego systemu o wysokiej mocy zapewnia przyspieszenie porównywalne z modelami wyposażonymi w jednostki V8 przy zużyciu paliwa niższym, niż w silniku 4-cylindrowym. Nowy, 3,5-litrowy silnik spalinowy V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest instalowany z przodu pojazdu i współpracuje z nowoopracowaną, 7-biegową przekładnią DCT z wbudowanym silnikiem elektrycznym. Ta unikatowa technologia opracowana przez Hondę wykorzystuje dwa silniki elektryczne umieszczone z tyłu do sterowania rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło tylnej osi.

Opis systemu
– poprzez wykorzystanie niezależnych silników elektrycznych napędzających prawe i lewe koło tylnej osi, możliwe jest przekazanie dodatniego momentu obrotowego do zewnętrznego koła i ujemnego momentu obrotowego do wewnętrznego koła, co pozwala na niezależne sterowanie rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy koła tylnej osi bez potrzeby wykorzystywania mocy silnika spalinowego;
– w zależności od promienia zakrętu energia generowana przez wewnętrzne koło jest odzyskiwana w sposób elektryczny i przekazywana do zewnętrznego koła w celu wygenerowania momentu obrotowego potrzebnego do wykonania skrętu.