Rok 2024 jest dla Opla wyjątkowym rokiem jubileuszy: niemiecka marka produkuje samochody od 125 lat.
Od 1899 roku ten producent samochodów sprawia, że mobilność jest dostępna dla milionów ludzi, a jednocześnie nieustannie inspiruje klientów swoimi innowacyjnymi modelami.
Zobacz relacje:

Dziś znaczek Blitz symbolizuje postępującą elektryfikację, a także emocjonalne, elektryzujące oblicze marki. Stylistyka to przede wszystkim coś, czym samochód może zachwycić już na pierwszy rzut oka i to właśnie pod to marka Opel położyła podwaliny dokładnie 60 lat temu: w 1964 roku otwarto Opel Design Studio w Rüsselsheim, pierwsze tego typu centrum projektowe samochodów w Europie. Od tego czasu odpowiada ono nie tylko za stale ewoluującą filozofię designu modeli produkcyjnych Opla, ale projektanci stworzyli również przełomowe pojazdy koncepcyjne, które pokazują jak będzie wyglądać przyszłość marki – od legendarnego Opla Experimental GT z 1965 roku po najnowsze dzieło marki Opel Experimental, którego światowa premiera odbyła się w zeszłym roku. I tak, w sobotę, 8 czerwca 2024 r., wraz z klientami, pracownikami i innymi wysokiej rangi gośćmi Opel świętował dwa jubileusze: 125-lecie produkcji samochodów Opel i 60-lecie Centrum Projektowego Opla.
Nasze modele produkcyjne zachwycają klientów wyrazistym i czystym stylem. Rozpoczynając od modelu Experimental GT, Opel prezentował kultowe samochody koncepcyjne, które pokazywały naszą motoryzacyjną przyszłość, a Centrum Projektowe Opla było miejscem rozwoju tej kreatywności. Od sześciu dekad nasi projektanci urzeczywistniają motoryzacyjne marzenia i sprawiają, że są one osiągalne dla szerokiego grona odbiorców, powiedział Mark Adams, wiceprezes marki Opel/Vauxhall ds. projektowania.
Wizjonerskie Centrum Projektowe: trzy działy projektowe pod jednym dachem
Rok 1964 był rokiem Igrzysk Olimpijskich – XI Zimowe Igrzyska Olimpijskie zostały otwarte w Innsbrucku, a zaledwie kilka miesięcy później olimpijski znicz zapłonął na XVIII Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Tokio. Również Rüsselsheim wystosowało zaproszenie na specjalną uroczystość. Po raz pierwszy goście mogli odwiedzić nowe Studio Projektowe Opla zlokalizowane w budynku N10. Dla wielu z nich była to również ostatnia okazja, ponieważ po uroczystym otwarciu futurystycznie wyglądające obiekty zostały ponownie zamknięte dla odwiedzających. Od czerwca 1964 roku opracowywano i decydowano tu o kształtach, kolorach i przeznaczeniu samochodów marki. Łatwiej dostać się do Fortu Knox niż do N10 – powiedział wtedy jeden z wtajemniczonych.
Oficjalne otwarcie budynku było kamieniem milowym w historii europejskiej motoryzacji. Było to największe studio projektowe należące do producenta samochodów w Europie. Do tego czasu większość europejskich producentów samochodów często zlecała projektowanie nowych samochodów koncepcyjnych zewnętrznym firmom. Północne Włochy, a w szczególności okolice stolicy Piemontu, Turynu, były uważane za mekkę projektowania samochodów. Pietro Frua, Guiseppe „Nuccio” Bertone i Pininfarina założyli swoje firmy tworzące nadwozia samochodowe między Alpami i Apeninami. Byli oni odpowiedzialni za projektowanie wielu nowych modeli i samochodów koncepcyjnych dla różnych producentów samochodów.
W Rüsselsheim, w budynku znanym jako N10, mieściły się trzy nowe działy. Dział projektowania wnętrz decydował o kształtach i materiałach stosowanych we wnętrzu samochodu, a także projektował siedzenia, zestawy wskaźników i listwy ozdobne. Drugi dział zajmował się nadwoziem. Pracował on nad wyglądem, sylwetką i proporcjami samochodu, nadając każdemu modelowi jego własny charakter. Podczas gdy skupienie się i nacisk na prace projektowe były nowością w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, zlokalizowany w budynku N10 trzeci dział był po prostu odpowiedzialny za pionierskie prace. Po raz pierwszy w Europie Opel stworzył zespół wybitnych projektantów, którzy wykraczali poza granice codziennej działalności i rozwoju znanych serii modeli, skupiając się na przyszłości. Wtedy gdy inni co najwyżej opracowywali kształt nowego nadwozia, w Rüsselsheim zastanawiano się nad językiem projektowania i emocjami. Advanced Design poświęciło swoją pracę przede wszystkim całkowicie nowym samochodom koncepcyjnym – w centrum uwagi znalazły się pomysły dotyczące mobilności i samochodów przyszłości dla klientów.
Pierwszy samochód koncepcyjny od europejskiego producenta: Opel Experimental GT
Aby być na czele przyszłego rozwoju, Opel zbudował własne Advanced Studio będące integralną częścią jego działalności. W 1965 roku, zaledwie rok po rozpoczęciu prac w budynku N10, podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie (IAA) zaprezentowano pierwszy projekt działu projektantów i wizjonerów skupionych wokół Erharda Schnella: Opel Experimental GT, pierwszy całkowicie nowy samochód koncepcyjny opracowany przez europejskiego producenta. Po raz pierwszy, renomowany producent samochodów w Europie opracował pojazd, którego jedynym celem było pokazanie możliwości nowych, kreatywnych form. Na żadnym etapie jego rozwoju nie przewidywano wdrożenia go do seryjnej produkcji.
Stało się jednak inaczej: reakcja mediów i opinii publicznej na wyróżniający się niezwykłymi osiągami samochód koncepcyjny o charakterystycznym „kształcie butelki coli” była przytłaczająca. Nikt nie spodziewał się, że Opel może zaprojektować tak ekstrawagancki samochód sportowy. Dlatego też szybko podjęto decyzję, że Opel GT zostanie wprowadzony do produkcji seryjnej. Zaledwie trzy lata po pierwszej niezwykłej prezentacji podczas targów IAA, prototyp GT w rekordowym czasie przekształcił się w samochód produkcyjny.
Wizjonerskie podejście centrum projektowego Opel Design Studio było czymś wyjątkowym w Europie w latach 60. ubiegłego wieku. Szybko przekształciło się w europejską szkołę projektowania samochodów, która miała magiczną moc przyciągania najlepszych talentów w branży. Lista dawnych pracowników centrum projektowego wygląda jak lista „Who’s Who” świata projektowania motoryzacyjnego: Anatole Lapine, Erhard Schnell, George Gallion, Charles M. „Chuck” Jordan, Herbert Killmer, Chris Bangle, Murat Nasr i Hideo Kodama. Wielu z nich w trakcie swojej kariery pracowało również u innych producentów, kiedy wiele lat później również inne marki założyły własne studia projektowe. Wiele pomysłów, form i założeń projektowych w samochodach powstało w Rüsselsheim i sięga lat sześćdziesiątych XX wieku.
Tradycyjnie innowacyjne: ekscytujące samochody koncepcyjne, w tym najnowszy Opel Experimental
Listę ikon designu stworzonych przez Opel Advanced Design Studio na przestrzeni minionych 60 lat trudno przebić pod względem różnorodności. Po Oplu Experimental GT szybko pojawił się Opel CD, opływowe coupé z silnikiem V8 w 1969 r., GT2 z przesuwanymi drzwiami w 1975 r. i niezwykle zoptymalizowany pod względem aerodynamiki Tech1, którego współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,235 był absolutną sensacją na początku lat 80.
Opel Monza Concept, zaprezentowany w 2013 roku, dał już przedsmak śmiałego i czystego języka projektowania wyróżniającego obecny design Opla, za który odpowiedzialny był zespół kierowany przez wiceprezesa ds. projektowania Marka Adamsa. W 2018 roku, GT X Experimental było pierwszym prototypem, w którym zastosowano charakterystyczny pas przedni marki Opel Vizor, który wkrótce potem świętował swoją premierę w modelu seryjnym Opel Mokka. Do dziś Vizor jest centralnym elementem stylistyki przedniego pasa samochodu w całej gamie Opla. Ponadto, po raz pierwszy zaprezentowano panel sterowania Pure Panel z szerokimi ekranami dotykowymi, który ogranicza tradycyjne przyciski i pokrętła w kabinie do niezbędnych elementów, a który można obecnie spotkać w każdym nowym, produkowanym seryjnie Oplu.
Advanced Design przedstawił swój najnowszy „hit” w postaci zapierającego dech w piersiach Opla Experimental. Zaprezentowany w ubiegłym roku samochód koncepcyjny daje wgląd w przyszłość marki. Dzięki proporcjom, inteligentnym rozwiązaniom aerodynamicznym, efektywnemu wykorzystaniu przestrzeni, a także najnowszej technologii oświetlenia i materiałom elektrochromowym, elektryczny Opel Experimental reprezentuje oszczędzającą zasoby przyszłość motoryzacyjną Opla. Jednocześnie, 60 lat po otwarciu pierwszego centrum projektowego producenta w Europie, projektanci marki Opel już teraz pracują nad projektami motoryzacyjnymi na nadchodzące dziesięciolecia – ekscytujące pomysły i samochody koncepcyjne gwarantowane!











![TOYOTA: LAND CRUISER MILD-HYBRID 48V DOSTĘPNY JUŻ W POLSCE Toyota wprowadza na polski rynek Land Cruisera z układem Mild-hybrid 48V. Nowy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Toyota-Land-Cruiser-Mild-hybrid-48V-65x65.jpg)
![SEAT: PRODUKCJA NOWEJ IBIZY I ARONY RUSZYŁA W MARTORELL SEAT rozpoczął produkcję nowych wersji Ibizy i Arony w fabryce w Martorell. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/SEAT-Arona-i-Ibiza-65x65.jpg)
![AUTO GUANGZHOU 2025: JAC ZAPREZENTOWAŁ SWOJE NOWOŚCI AC Motors w dniach 21–30 listopada br. zaprezentował swoje najnowsze innowacje podczas […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/AUTO-GUANGZHOU-JAC-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: PONAD 90 ZAŁÓG NA TRASIE! Ponad 90 załóg we wszystkich kategoriach zobaczymy na trasach tegorocznego AVIA UNIMOT […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Rajd-Barborka-2025-lista-zgloszen-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: BRACIA VELME, CZYLI KULTOWE AUDI QUATTRO W BARBÓRCE LEGEND Jedną z gwiazd Barbórki Legend będzie łotewski kierowca Ivars Velme. Polscy fani […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Rajd-Barborka-2025-bracia-Velme-65x65.jpg)
![DACIA: AL-ATTIYAH W POLSCE I PLANY ZESPOŁU DACIA SANDRIDERS NA DAKAR 2026 Wizyta pięciokrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Nassera Al-Attiyaha, w Polsce stała się okazją […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/W2RC-Dacia-Sandriders-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAZDA CX-5 Z KOMPLETEM GWIAZDEK Nowa Mazda CX-5 uzyskała komplet 5 gwiazdek w najnowszej serii testów Euro […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Euro-NCAP-Mazda-CX-5-65x65.jpg)
![EURO NCAP: BYD SEAL 6 DM-I TOURING I SEDAN Z MAKSYMALNĄ OCENĄ BYD Seal 6 DM-i oraz Seal 6 DM-i Touring dołączyły do grona […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/BYD-SEAL-6-65x65.jpg)
![FORD: ULEPSZONY RANGER PHEV — ZMIANY W GAMIE, SYSTEMACH I STYLISTYCE Ford wprowadza szeroki pakiet aktualizacji w modelu Ranger, obejmujący stylistykę, funkcjonalność oraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-PHEV-65x65.jpg)
![RENAULT: TRAFIC VAN E-TECH ELECTRIC — NOWY ELEKTRYCZNY FURGON DLA FLOT Renault Trafic Van E-Tech electric to pierwszy przedstawiciel nowej, w pełni elektrycznej […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/RENAULT-TRAFIC-VAN-E-TECH-ELECTRIC-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: SPORTOWE I ZIMOWE OPONY W SUV-IE PORSCHE MACAN Opony Continental w standardowym wyposażeniu Porsche Macan zapewniają wydajność i bezpieczeństwo w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Continental-Porsche-Macan-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![FORD: ROZSZERZENIE SYSTEMU BLUECRUISE NA PUMĘ, KUGĘ I RANGERA Ford rozszerza dostępność systemu BlueCruise, czyli jazdy w trybie „hands-off, eyes-on”, na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-BlueCruise-65x65.jpg)
![EXLANTIX: INTELIGENTNA TARCZA DLA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH Marka Exlantix wkracza na rynek samochodów elektrycznych z nowym podejściem do bezpieczeństwa, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Exlantix-bezpieczenstwo-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: CHERY TIGGO 8 – PRZESTRONNY RODZINNY SUV, KTÓRY NIE NADWYRĘŻY PORTFELA Testowaliśmy Chery TIGGO 8 aby sprawdzić, jak duży SUV nowej na polskim […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Chery-TIGGO-8-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
