PORSCHE: ŚWIATOWA PREMIERA ELEKTRYCZNEGO SUV-A CAYENNE ELECTRIC

Porsche wprowadza do oferty Cayenne Electric, w pełni elektryczny SUV łączący DNA marki z pionierską technologią.

Moc do 1156 KM, przyspieszenie 0–100 km/h w 2,5 s i zasięg WLTP do 642 km wyznaczają nowe standardy w segmencie SUV-ów.


Zobacz także:

HYUNDAI: IONIQ 6 N – NOWY POZIOM OSIĄGÓW ELEKTRYCZNYCH AUT SPORTOWYCH
 

PREMIERY


 

Cayenne Electric kontynuuje rozwój nowej ery Porsche. Model oferuje moc do 850 kW (1156 KM), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy, moc ładowania do 400 kW i zasięg WLTP do 642 km. Cayenne Electric jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii, a jednocześnie wszechstronnym pojazdem – dynamicznym na drodze, pewnym w terenie i komfortowym w długich trasach. Cayenne było pierwszym SUV-em Porsche, który przeniósł DNA sportowych samochodów w nowy segment rynku. Od września 2002 roku linia odnosi sukces globalny.

„Cayenne Electric reprezentuje całkowicie nowy wymiar osiągów – dzięki innowacyjnym technologiom i technice, które »wykuliśmy« w sporcie motorowym. Wyznacza nowe standardy w segmencie SUV-ów – zarówno pod względem właściwości jezdnych, jak i ładowania” – mówi Oliver Blume, prezes Porsche AG. „Wyjątkowe elektryczne osiągi spotykają się tu z codzienną użytecznością. Komfort na długich dystansach łączy się z możliwościami terenowymi”.

Osiągi i napęd elektryczny

Rodzina Cayenne Electric obejmuje dwa warianty: Cayenne Electric i Cayenne Turbo Electric, oba z napędem na wszystkie koła i elektronicznym systemem Porsche Traction Management (ePTM).

Cayenne Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 s, do 200 km/h w 7,4 s i osiąga maksymalnie 260 km/h. Napęd rozwija moc do 850 kW (1156 KM) i 1500 Nm momentu obrotowego, z funkcją Launch Control i chłodzeniem olejowym silnika tylnej osi. W trybie Normal dostępne jest 630 kW (857 KM). Funkcja Push-to-Pass zwiększa moc o dodatkowe 130 kW (176 KM) przez 10 s.

Bazowy wariant generuje 300 kW (408 KM) w trybie Normal oraz 325 kW (442 KM) i moment obrotowy 835 Nm z Launch Control. Przyspieszenie 0–100 km/h wynosi 4,8 s, a prędkość maksymalna 230 km/h.

Cayenne Electric oferuje odzysk energii do 600 kW, co oznacza, że w codziennej eksploatacji około 97% hamowań jest realizowane wyłącznie przez silniki elektryczne. Opcjonalnie Turbo może być wyposażone w hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Podwozie standardowo wyposażono w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z PASM. Turbo posiada tylny mechanizm różnicowy PTV Plus i opcjonalną skrętną tylną oś. Na życzenie dostępne jest aktywne zawieszenie Porsche Active Ride, kompensujące ruchy nadwozia i zapewniające równowagę między dynamiką a komfortem.

Ładowanie i akumulator

Akumulator wysokonapięciowy o pojemności 113 kWh, z dwustronnym chłodzeniem, zapewnia zasięg do 642 km (Cayenne Electric) i 623 km (Turbo). Architektura 800 V umożliwia ładowanie prądem stałym z mocą do 400 kW. Ładowanie 10–80% zajmuje mniej niż 16 minut, a 10-minutowe szybkie ładowanie zwiększa zasięg o 325 km (Cayenne) i 315 km (Turbo).

Model obsługuje także opcjonalne ładowanie indukcyjne do 11 kW, które uruchamia się automatycznie po zaparkowaniu nad odpowiednią płytą.

Design nadwozia

Cayenne Electric łączy proporcje Porsche z nowoczesnym językiem designu. Przednia pokrywa z reflektorami LED Matrix, wyprofilowane błotniki i ikoniczna linia dachu flyline definiują sylwetkę SUV-a. W profilu widoczne są bezramkowe szyby, wyraźne przetłoczenia boczne i lakierowane listwy progowe. Tył wyróżnia pas świetlny 3D i podświetlany napis „PORSCHE”. Turbo posiada dodatkowe kontrastowe elementy w kolorze Turbonite.

Wersja z pakietem Off-Road modyfikuje geometrię nadwozia, zwiększając możliwości jazdy po nieutwardzonych drogach. Cayenne Electric ma współczynnik oporu powietrza 0,25, a Porsche Active Aerodynamics (PAA) reguluje właściwości aerodynamiczne dla większego zasięgu i dynamiki.

Wnętrze i komfort

Nowe Cayenne Electric ma 4985 mm długości, 1980 mm szerokości, 1674 mm wysokości i rozstaw osi 3023 mm. Tylne siedzenia są regulowane elektrycznie i oferują różne konfiguracje. Bagażnik mieści 781–1588 l, a przedni schowek (frunk) 90 l. Maksymalny uciąg wynosi 3,5 t.

Wnętrze oferuje przesuwany dach panoramiczny, ogrzewanie powierzchniowe, rozbudowane oświetlenie ambientowe oraz animowany pas świetlny informujący m.in. o procesie ładowania. Cayenne Electric oferuje indywidualne konfiguracje: 13 lakierów, 9 wzorów obręczy, 12 kombinacji wnętrza i pakiety wykończeniowe. Dzięki Porsche Exclusive Manufaktur i programowi Sonderwunsch możliwe jest stworzenie pojazdu w pełni spersonalizowanego.

Dodatkowo rozszerzono program Porsche Design o zegarki dopasowane do SUV-a.

Cyfryzacja i systemy

Cayenne Electric ma Flow Display OLED, 14,25-calowy zestaw wskaźników i opcjonalny 14,9-calowy ekran dla pasażera, tworząc największą powierzchnię wyświetlaczy w Porsche. Dostępny jest też wyświetlacz head-up z AR, projekcją na 87 cali w odległości 10 m.

Porsche Digital Interaction umożliwia personalizację, integrację aplikacji, streaming i gry. Nowy Pilot głosowy obsługuje złożone polecenia, rozpoznaje kontekst i umożliwia sterowanie nawigacją. Cyfrowy klucz Porsche pozwala na użycie smartfona lub smartwatcha jako kluczyka, z możliwością udostępnienia go siedmiu innym użytkownikom.

Strategia elektryfikacji

„Inspirowanie klientów jest dla Porsche najwyższym priorytetem. Dzięki elektryfikacji Cayenne osiągamy nowy poziom wydajności, który wyznacza standardy na przyszłość. W następnej dekadzie będziemy kontynuować rozwój Cayenne z efektywnymi zespołami spalinowymi i hybrydowymi” – mówi Matthias Becker, członek zarządu ds. sprzedaży i marketingu.

Nowe Cayenne Electric można już zamawiać w polskich Porsche Centrach. Ceny zaczynają się od 446 tys. zł za wersję podstawową i od 727 tys. zł za Turbo.