POZNAŃ MOTOR SHOW 2014: SUPEROSZCZĘDNY VW XL1

V 1_6616

Podczas targów motoryzacyjnych Poznań Motor Show zaprezentowany został polskim fanom motoryzacji nowy Volkswagen XL1, który cieszył się dużym zainteresowaniem zwiedzających wystawę.

Ze zużyciem paliwa wynoszącym 0,9 l/100 km jest on najoszczędniejszym seryjnie produkowanym samochodem świata. Dzięki systemowi hybrydy plug-in to dwuosobowe auto może pokonać nawet 50 kilometrów tylko na prąd.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
POZNAŃ MOTOR SHOW 2014


Pod względem konstrukcji XL1 realizuje zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości. Dlatego temu efektywnemu pojazdowi wystarczy tylko 6,2 kW/ 8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h. W trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra Volkswagen zużywa poniżej 0,1 kWh.

V 2_7071

Efektywność i przyjemność jazdy. Lekka konstrukcja, aerodynamika i system hybrydowy plug-in, składający się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW / 48 KM), silnika elektrycznego (20 kW / 27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej (DSG) i baterii litowo – jonowej (pojemność: 5,5 kWh) sprawiają, że nowy Volkswagen rozwija prędkość maksymalną 160 km/h (ograniczoną elektronicznie) i przyspiesza od 0do 100 km/h w zaledwie 12,7 sekundy.

Trzeci stopień ewolucji. Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku, niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów. W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku, ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą. W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z lekkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.

Krótszy niż Polo, niższy niż Porsche Cayman. Wymiary XL1 to: długość 3 888 mm, szerokość 1 665 mm i wysokość 1 153 mm. Dla porównania: aktualny Polo ma podobną długość (3 972 mm) i szerokość (1 682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1 453 mm). Nawet rasowy samochód sportowy, jak aktualny Porsche Cayman, jest o 141 milimetrów wyższy (1 294 mm).

V 3_7091

Dominują CFK i aluminium. Przyszłościowe są nie tylko zastosowane technologie, lecz także fakt, że Volkswagen buduje XL1 w przeważającej części z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK). Z tworzywa tego wykonany jest monocoque z lekko przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera oraz wszystkie części dołączane do karoserii, a także elementy funkcyjne, takie jak stabilizatory. Volkswagen preferuje elementy z CFK produkowane metodą RTM (Resin-Transfer-Moulding), które mają grubość zaledwie 1,2 mm.

Volkswagen wykorzystał najbardziej innowacyjne pod względem efektywności systemy i materiały – auto waży zaledwie 795 kilogramów. Z tego 227 kilogramów przypada na całą jednostkę napędową, 153 kilogramy na zawieszenie, 80 kilogramów na wyposażenie i 105 kilogramów na elektrykę. Pozostaje 230 kilogramów i dokładnie tyle waży nadwozie z CFK wraz z podnoszonymi drzwiami, przednią szybą ze specjalnego cienkiego szkła oraz znaną ze sportu motorowego, bardzo bezpieczną kabiną typu monocoque. Łącznie 21,3 procent nowego XL1, czyli 169 kilogramów to CFK, a tylko 23,2 procent (184 kilogramy) nowego XL1 to stal i stopy żelaza.

V 4_7085

W razie wypadku kabina monocoque z CFK zapewnia niezbędną przestrzeń do przeżycia dla kierowcy i pasażera. Gwarantuje to odpowiedni układ dróg przenoszenia obciążeń. Duży nacisk położony został także na możliwość ratowania pasażerów: w przypadku, gdy XL1 po koziołkowaniu będzie leżał na dachu, pirotechniczne śruby ułatwią otwarcie podnoszonych w górę drzwi.

XL1 jest produkowany przez Volkswagen Osnabrück GmbH. W byłych zakładach Karmanna, około 1800 pracowników produkuje obecnie między innymi Golfa Cabriolet i nowego Porsche Boxster.

V 5_6608