RAJD ŚWIDNICKI 2012: SUKCES KAJTO, GRZYB OUT (2. ETAP)

Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran w Subaru Impreza wygrali 40. Rajd Świdnicki, druga rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2012. Kajto wyprzedził braci Michała i Grzegorz Bębenków (Peugeot 207 S2000). Mety nie osiągnęli prowadzący po 1. etapie Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski, na skutek awarii silnika w ich Peugeocie 207 S2000.

Drugi etap liczył sześć odcinków specjalnych. Kibice zastanawiali się, czy obrońca tytułu Kajetan Kajetanowicz zdoła odrobić stratę do prowadzącego Grzegorza Grzyba.

Kajto czy Grzyb? Pytanie ma podtekst: chodzi nie tylko o to, kto pojedzie dzisiaj szybciej, ale tez popełni mniej błędów oraz… będzie miał więcej szczęścia! Przekonamy się po południu na mecie w Świdnicy!

25,7 sekundy – bo tyle dzieliło obu kierowców to dużo, ale jednocześnie bardzo mało. Kajto już wczoraj potwierdził, że potrafi być szybszy od konkurentów po kilka sekund na każdej z prób.

Niedzielne próby to: Jawornik – Ludwikowice (OS 9/12), Ludwikowice – Kamionki (OS 10/13) oraz Jodłownik – Srebrna Góra (OS 11/14), a więc klasyki sportu samochodowego w naszym kraju. Sześć odcinków przejadą także uczestnicy Rajdowego Pucharu Polski.

A oto jak przebiegała rywalizacja podczas 2. etapu:

Dziewiąty odcinek specjalny. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Subaru Impreza) rozpoczęli mocnym akcentem – Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski(Peugeot 207 S200) na “dzień dobry” stracili do nich 7,4 sekundy! Do rywalizacji powrócili w systemie Superally Wojciech Chuchała i Kamiul Heller (Subaru Impreza), którzy walczyć będą o podium w klasyfikacji dnia (strata na OS – 11,7 sek.).

Mariusz Małyszczycki i Jacek Rathe (Mitsubishi Lancer Evo IX – 20,9 sek.) pokonali Michała Bębenka i Grzegorza Bębenka(Peugeot 207 S2000 – 21,3 sek,. ) oraz Macieja Rzeźnika i Przemysława Mazura (Peugeot 207 S200 – 25,7 sek.). Do wyprzedzenia w klasyfikacji Tomasza Kuchara i Daniela Dymurskiego (Subaru Impreza) zostało im zaledwie 2,12 sekundy!

Świetny początek zanotowali Jan Chmielewski i Jakub Gerber (Citroen DS3) – Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta S 2000) w klasyfikacji OS znaleźli się za nimi.

54,7 Odrabianie strat wymusza zawsze podjęcie ryzyka. Kajetan Kajetanowicz opuścił drogę, przebił oponę w Subaru i stracił na OS-ie 36,4 sekundy do Grzegorza Grzyba!


Zobacz także:
RAJD ŚWIDNICKI 2012: POWIEDZIELI NA MECIE
RAJD ŚWIDNICKI 2012: DUŻE EMOCJE (1. ETAP)
RAJD ŚWIDNICKI 2012: KAJTO LIDEREM (PROLOG)
CITROEN: RACING TROPHY RUSZA PO RAZ SZÓSTY
RAJD ŚWIDNICKI 2012: MÓWIĄ PRZED ZAWODAMI
RAJD ŚWIDNICKI 2012: TOMASZ GRYC PLANUJE


 

“Grzybek” okazał się nieznacznie szybszy od Macieja Rzeźnika (1,4 sek.), Michała Bębenka (2,9 sek.) i Wojciecha Chuchały (3,5 sek.). W rajdzie ma 54,7 sekundy przewagi nad Kajto.

Mariusz Małyszczycki wyprzedził Tomasza Kuchara, awansując na szóste miejsce. Przednionapędowy Citroen Janka Chmielewskiego nie miał większych szans z samochodami napędzanymi na dwie osie, ale Mistrz Polski w klasie utrzymał wysoką, dziewiątą pozycję w “generalce”.

Jedenasty odcinek specjalny. “Fortuna kołem się toczy” – popularne powiedzenie sprawdziło się na próbie. Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski zatrzymali się po awarii silnika w Peugeocie 207 S2000.

Odcinek wygrał Kajetan Kajetanowicz i on powrócił na fotel lidera.

Łukasz Habaj wyprzedził Mariusza Małyszczyckiego oraz Tomasza Kuchara i awansował na czwarte miejsce w klasyfikacji.

W klasie 5 klasą dla siebie są zajmujący wysokie, ósme miejsce w “generalce”, Janek Chmielewski i Jakub Gerber, którzy prowadza oczywiście także w klasyfikacji Citroenów.

W klasie Open nadal na czele Andrzej Koper i Krzysztof Gęborys w Subaru Imprezie, w 6-tej – Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz (Citroen) przed Radosławem Typą i Szymonem Gospodarczykiem (Ford Fiesta) – przodującymi w punktacji pucharu Castrol EDGE Fiesta Trophy.

W HR liderują Arkadiusz Urbanowicz i Adam Jaros w BMW, w klasie 8 najszybsi są Herbi i Bartosz Holdenmayer w Hondzie, a drugie miejsce zajmują Marcin Berliński i Krzysztof Jeżewski w Peugeocie.

– Pierwszy odcinek fantastycznie, wygrany z dużą przewagą. Na drugim niestety gdzieś na początku na podjeździe do Kamionek przebiliśmy oponę i to niestety w przednim kole. Bałem się o felgę, bo guma zeszła cała, a i z felgi niewiele zostało. Ukończyliśmy oes bez konieczności zmiany koła w trakcie próby. Wygraliśmy kolejny odcinek. Jest dobrze. Plan mamy taki, żeby cisnąć z całych sił. Prowadzimy w rajdzie i chcemy także zwyciężyć w klasyfikacji dnia – powiedział Kajetan Kajetanowicz.

 

 

– Wczoraj przekonaliśmy się, jak nieprzewidywalny może być motorsport, ale właśnie to jest w nim piękne. Dziś byliśmy więc głodni jazdy, może nawet za bardzo, bo już na pierwszym odcinku popełniliśmy kilka błędów i znaleźliśmy się delikatnie poza drogą. Później było już w porządku i generalnie jest super. Szkoda pecha rywali, którym dziś nie dopisało szczęście. My pojedziemy swoim tempem i zobaczymy, co przyniosą kolejne oesy – mówił Wojtek Chuchała.

– Mieliśmy małe przygody na pierwszym odcinku, dlatego kolejne pojechaliśmy już uważniej i bardziej asekuracyjnie. W wielu miejscach trzeba mocno uważać, bo mimo że droga jest mniej zabrudzona niż wczoraj, to nadal nie brakuje trudnych miejsc – uzupełnił Kamil Heller.

Załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.

Dwunasty odcinek specjalny. Emocje opadły. Kajetan Kajetanowicz – pewny teraz swego – uzyskał czas o 10,2 sekundy lepszy od Michała Bębenka. Trzeci na odcinku był Łukasz Habaj, czarty – Maciej Rzeźnik, piaty – Tomasz Kuchar, a szósty – Jarosław Kołtun. Mariusz Małyszczycki stracił przewagę nad Kucharem – pozostał już tylko 4,1 sekundy.

Janek Chmielewski wciąż szybszy od zajmującego miejsce za nim (dziewiąte), Mariusza Steca.

Trzynasty odcinek specjalny. Czołówka bez pecha. najszczęśliwsi – bracia Michał i Grzegorz Bębenkowie, którzy wygrali swój pierwszy OS w rajdzie. Kajto bardziej zachowawczo (2,6 sek.).
Na trzecim miejscu Maciej Rzeźnik (5,0 sek.).

Łukasz Habaj pewny swojej czwartej pozycji.

Mariusz Małyszczycki wolniejszy od Tomka Kuchara, ale nadal ma 3,5 sekundy przewagi. Janek Chmielewski tym razem nieco wolniejszy od Mariusza Steca, ale jego ósme miejsce jest niezagrożone – ma dużą przewagę nad Juniorem. Drugą pozycje w klasie 5 zajmują Szymon Kornicki i Robert Hundla (Citroen DS3 R3).

W klasie 6 nadal na prowadzeniu Tomasz Gryc przed Radosławem Typą, liderem w pucharze Castrola i Forda. Andrzej Koper i Krzysztof Gęborys (Open) na 13. miejscu w “generalce”. Łukasz Byśkiniewicz i Maciej Wisławski w Fordzie Fiesta szybsi od Jacka Ptaszka w Skodzie Fabii WRC.

Czternasty odcinek specjalny. Radość Kajetana i Jarka. Odnieśli drugie zwycięstwo w tym sezonie i są na najlepszej drodze do wywalczenia trzeciego tytułu Mistrzów Polski.

 

 

Drugie miejsce na OS-ie zajął Wojtek Chuchała (8,6 sek.), a trzecie Michał Bębenek (10,2 sek.). Kierowca Platinum kończy zawody na drugiej pozycji.

Trzeci jest Maciej Rzeźnik, który zalicza kolejny znakomity występ. Łukasz Habaj wyraźnie przed Tomaszem Kucharem, który na ostatniej pętli skorzystał z problemów Mariusza Małyszczyckiego i zajął piąte miejsce.

Znakomicie spisali się Janek Chmielewski i Jakub Gerber – ósma pozycja w przednionapędowym Citroenie to świetny wynik (wyprzedził ich jeszcze Jarosław Kołtun).

W dziesiątce znaleźli się jeszcze Mariusz Stec oraz Mariusz Nowicień z pilotem Bartłomiejem Jakubowskim.

W klasie Open sukces (jak za dawnych lat!) święcili Andrzej Koper i Krzysztof Gęborys w Subaru Imprezie. W klasie 6 najszybsi okazali się Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz, a Radosław Typa i Szymon Gospodarczyk okazali się wyraźnie najlepsi na inaugurację pucharu Castrol EDGE Fiesta Trophy.

W HR zwyciężyli Virnik i Michał Majewskji w BMW, w klasie 8 – Herbi i Bartosz Holdenmayer w Hondzie (Marcin Berliński i Krzysztof Jeżewski w Peugeocie nie skończyli ostatniej próby).

CITROËNY NAJLEPSZE W OŚCE

Na trzech pierwszych miejscach w grupie R, czyli klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś, zakończyły zmagania załogi, startujące w pierwszej rundzie Citroën Racing Trophy Polska 2012. To wielki sukces, gdyż w 40-tym Rajdzie Świdnickim Krause, wystartowało 15 samochodów tej kategorii.

Zwycięzcami zostali Jan Chmielewski z Jakubem Gerberem w Citroënie DS3R3, którzy od początku narzucili ostre tempo i utrzymali je do końca, pokazując bezbłędną jazdę na wysokim poziomie. W generalce znaleźli się na wysokim ósmym miejscu. Szymon Kornicki z Robertem Hundlą pierwszego dnia popełnili jeden błąd, który na szczęście nie miał poważniejszych konsekwencji, wykręcili na Michałkowej piruet i stracili przez to nieco czasu. Drugiego dnia, toczyli swoim deesem równorzędną walkę z Chmielewskim i Gerberem ale ostatecznie zajęli w klasyfikacji CRTP 2-gie miejsce.

Trzeci na mecie zameldowali się Tomasz Gryc z Michałem Kuśnierzem w C2R2 MAX. Wyciągali ile mogli ze swojego Citroëna i ta taktyka się opłaciła. Do domu wracają z pucharami i nagrodą finansową.

 

 

RAJDOWY PUCHAR POLSKI

Rywalizacja na sześciu odcinkach specjalnych była interesująca. Doskonale zaczęli Janusz Knopt i Łukasz Jastrzębski w Hondzie Civic Type R. Drugą i trzecia próbę wygrali Marcin Scheffler i Szymon Marciniak (Honda Civic) i oni zjechali na przerwę po pierwszej pętli w rolki liderów.

OS 4 zakończył się triumfem Mateusza Kubata i Grzegorza Dachowskiego (Honda Civic Type R), a na kolejnym najszybsi okazali się znów Marcin Scheffler i Szymon Marciniak.

Decydujący odcinek specjalny nie przyniósł niespodzianki: mało znany dotychczas Marcin Scheffler z Szymonem Marciniakiem pewnie wygrali i ten OS, zapewniając sobie końcowy sukces!

Drugie miejsce zajęli Mateusz Kubat i Grzegorz Dachowski, a trzecie – Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski w Citroenie.

Marcin Scheffler został z rajdu wykluczony. Podczas BK-2 stwierdzono niezgodność koła zamachowego jego Hondy Civic Type-R z przepisami. Wygrał Mateusz Kubat. Drugie miejsce zajął Sylwester Płachytka, a trzeci był Janusz Knopt.

Strona rajdu: www.rajdkrause.pl/2012/index.php.

Wyniki: www.greyworm.net.

WYNIKI

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski
1. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Subaru Impreza) – 1:37.57,4 godz.;
2. Michał Bębenek i Grzegorz Bębenek (Peugeot 207 S2000) – 36,1 sek.;
3. Maciej Rzeźnik i Przemysław Mazur (Peugeot 207 S200) – 1.21,4 min.;
4. Łukasz Habaj i Piotr Woś (Mitsubishi Lancer Evo IX RS) – 1.54,7 min.;
5. Tomasz Kuchar i Daniel Dymurski (Subaru Impreza)- 2.23,1 min.;
6. Mariusz Małyszczycki i Jacek Rathe (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 2.34,6 min.;
7. Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta S 2000) – 3.39,5 min.;
8. Jan Chmielewski i Jakub Gerber (Citroen DS3) – 4.36,9 min.;
9. Mariusz Stec i Michał Przystupa (Mitsubishi Lancer) – 5.25,1 min.;
10. Mariusz Nowicień i Bartłomiej Jakubowski (Mitsubishi Lancer Evo X RS) – 5.59,7 min.

Rajdowy Puchar Polski
1. Mateusz Kubat i Grzegorz Dachowski (Honda Civic Type R) – 53.14,5 min.;
2. Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski (Citroen) – strata 2,8 sek.;
3. Janusz Knopt i Łukasz Jastrzębski (Honda Civic Type R) – 17,2.;
4. Wiesław Ingram i Krzysztof Janik (Honda) – 28,0 sek.;
5. Jacek Jurecki i Michał Trela (Honda) – 1.03,2 min.;
6. Sławomir Kurdyś i Michał Kasina (Honda) – 1.03,9 min.;
7. Tomasz Hupało i Rafał Fiołek (Citroen) – 1.05,0 min.;
8. Radosław Pogan i Tomasz Tkacz (Renault Clio) – 1.12,5 min.;
9. Andrzej Nykiel i Krzysztof Chlebowski (Renault) – 1.17,6 min.;
10. Zbigniew Skucha-Cienciała i Adam Ogierman (Honda) – 1.22,2 min.

Fot.: Zespoły oraz seba-taciak.pl, Robert Magiera