GREENWAY: TAK BYŁO A TAK BĘDZIE CZYLI PLANY NA 2020 ROK

GreenWay Polska, operator i dostawca usług ładowania w sieci ładowania samochodów elektrycznych, zakończył 2019 rok ze 175 ładowarkami.

Wśród nich były pierwsze w Polsce ultraszybkie 150 kW i wielostanowiskowy hub-em ładowania.


Zobacz relacje:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

GreenWay poszerzył także swoją ofertę dla klientów biznesowych. Oferuje im zakup, zarządzanie lub wynajem stacji ładowania wraz z obsługą użytkowników końcowych.

Większa sieć i innowacje technologiczne

W 2019 roku w sieci GreenWay Polska pojawiło się 79 nowych ładowarek – w tym 40 szybkich stacji DC oraz 39 stacji AC. Łącznie w sieci działa 115 stacji szybkich oraz 60 stacji AC.

Wśród tych ostatnich 14 to urządzenia własne, pozostałe to urządzenia partnerskie, włączone do sieci w ramach oferty biznesowej i zarządzanie przez spółkę w imieniu właścicieli. Jedynie 28 z nich jest publicznych, dostępnych dla wszystkich elektrycznych kierowców.

– Intensywna rozbudowa sieci pod względem ilościowym idzie u nas w parze z rozwojem jakościowym. Elektromobilność to obszar wciąż silnie rozwijający się technologicznie, dlatego staramy się być na bieżąco z trendami, czasem nawet je wyprzedzając – mówi Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.

Nowością w sieci GreenWay, ale także na polskim rynku elektromobilnym, są ładowarki o mocy 100 oraz 150 kW, dostosowane do obsługi najnowszych modeli aut elektrycznych. Jako jedyna firma na polskim rynku, GreenWay wprowadził także do swojej sieci magazyny energii w celu stabilizowania mocy szybkich ładowarek. Zainstalowano ich obecnie 5 przy istniejących już stacjach.

Kolejnym rozwojowym rozwiązaniem wprowadzonym do sieci GreenWay jest tzw. hub ładowania – czyli wielostanowiskowa stacja ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym samym czasie.

W maju 2019 roku, na mocy wyników ogłoszonego przetargu GDDKiA, spółka GreenWay Polska została wyłoniona jako podmiot, który w szybkie stacje ładowania wyposaży aż 6 MOP-ów przy autostradzie A4 i drodze ekspresowej S8.

Nieco statystyki

W ciągu ubiegłego roku klienci GreenWay Polska pobrali łącznie prawie 567 MWh do ładowania swoich samochodów. Łącznie od początku istnienia firmy pobrano prawie 1 milion kWh, za pomocą których kierowcy przejechali ponad 5,5 mln km!

Średnio jedna sesja trwała około 65 minut, zaś w ładowaniu szybkim ok. 30 minut. Najpopularniejszym standardem ładowania w sieci GreenWay Polska nadal pozostaje CHAdeMO, który odpowiada za prawie połowę wszystkich sesji. Ładowanie z sieci pozwoliło zredukować emisję CO2 z silników spalinowych o prawie 950 ton.

Firma nawiązała w 2019 roku współpracę z kilkoma dużymi partnerami, którzy zdecydowali się na udostępnienie swoich lokalizacji pod budowę ładowarek: Amic (firma zarządzająca siecią stacji paliw AMIC Energy), AmRest (spółka zarządzająca siecią restauracji KFC), Ceetrus (firma zarządzająca centrami handlowymi Auchan), a także Klepierre (spółka zarządzająca galeriami handlowymi).

Na koniec 2019 roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było ponad 4,3 tysiąca klientów. W ciągu roku do grona zarejestrowanych użytkowników dołączyło o 2580 kierowców, co oznacza, że średnio w ciągu miesiąca rejestrowało się w sieci 215 osób.

Rozwój biznesu

Obok usług ładowania samochodów dla osób indywidualnych, GreenWay Polska świadczy także usługi sprzedaży, wynajmu i zarządzania ładowarkami u klientów biznesowych. Ważnym krokiem w realizacji tego założenia było przejęcie przez GreenWay Polska w 2019 roku Indigo Tech, polskiej spółki zajmującej się sprzedażą i wynajmem stacji ładowania.

– Wciąż jeszcze funkcjonujemy na rynku, który się szybko rozwija. Samochodów elektrycznych jest oczywiście coraz więcej, jednak prawdziwy przełom dopiero przed nami. Dlatego duży potencjał w rozwoju biznesu widzimy w segmencie B2B, gdzie świadomi przedsiębiorcy coraz częściej angażują się w inwestycje wspierające elektromobilność ze względów wizerunkowych, ekologicznych lub po prostu – sprzedażowych. Dla nich mamy ofertę obejmującą nie tylko usługi ładowania, ale także zarządzanie stacjami, zakup lub wynajem ładowarki, z kompleksową obsługą użytkowników końcowych – tłumaczy Rafał Czyżewski.

Coraz większy popyt na ładowarki widać na przykład w branży hotelowej i restauracyjnej, a także wśród deweloperów i zarządców nieruchomości biurowych, czyli wszędzie tam, gdzie przedsiębiorcy chcą wyjść naprzeciw potrzebom klientów – elektrycznych kierowców.

Nowości w polityce cenowej

W grudniu 2019 roku, GreenWay Polska wdrożył także zmiany dostosowujące politykę cenową do zmieniającego się rynku ładowania samochodów elektrycznych: coraz większej liczby nowych operatorów oraz coraz mocniejszych i szybszych ładowarek.

Zasada roam like at home to duże ułatwienie dla kierowców samochodów elektrycznych podróżujących po Europie. Dzięki niej można ładować pojazd na stacji roamingowej bez rejestracji, z wykorzystaniem aplikacji GreenWay i rozliczając się zgodnie z cennikiem rodzimego operatora. Będzie to z pewnością duża wygoda także w kraju, kiedy inni operatorzy zaczną świadczyć płatne usługi – do ładowania na każdej stacji wystarczy system autoryzacyjny rodzimego operatora.

Plany na 2020 rok

W kolejnym roku GreenWay Polska oprócz rozbudowy sieci, w dalszym ciągu będzie rozwijał ofertę dla biznesu i kierował swoje rozwiązania do konkretnych branż. Spółka planuje, znacznie większy niż dotychczas, rozwój sieci poprzez stacje partnerskie.
Przedstawiciele firmy zwracają także uwagę na konieczność zaangażowania w prace nad rozwiązaniami systemowymi i regulacjami wspierającymi rozwój elektromobilności na poziomie państwowym.

– Elektromobilność w Polsce rozwija się dynamicznie, a obecny rok, kiedy w końcu ruszą dopłaty do zakupu elektryków może być przełomowy, jeśli chodzi o rozwój rynku. Jednak, mimo że wiele już zrobiono w sferze regulacji, jest kilka kwestii, które wciąż wymagają zmian. Z naszego punktu widzenia najbardziej palący jest problem taryf dystrybucyjnych. Wysokie opłaty stałe, jakie obecnie operatorzy ponoszą za stacje o mocy powyżej 40 kW, hamują rozwój infrastruktury ładowania o wyższej mocy. Powoduje to także, że w dużej części naszej sieci musimy ograniczać moc ładowarek, co wpływa na wydłużenie czasu ładowania samochodu – mówi Rafał Czyżewski.

GreenWay, jako jeden z najważniejszych uczestników rynku elektromobilności, jest w związku z tym mocno zaangażowany w prace nad Białą Księgą Elektromobilności, inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. PSPA, jako organ reprezentujący interesy ponad 100 zrzeszonych członków, dąży do dostosowania polskich przepisów regulujących kwestie elektromobilności do warunków rynkowych.

Wśród inicjatyw legislacyjnych stowarzyszenia, oprócz e-taryfy, znajduje się wiele innych kwestii: infrastruktura przydomowa (instalacja ładowarek na parkingach przynależnych do wielorodzinnych budynków mieszkalnych), publiczna (np. ograniczenie zakresu badań UDT dla publicznych stacji AC czy odejście od modelu budowy stacji przez OSD), oraz usprawnienie planowanego systemu wsparcia finansowego dla elektromobilności.

Liczba samochodów elektrycznych (BEV) w Polsce rośnie. Obecnie jest ich około 5 tysięcy, z czego połowa – 2,5 tysiąca – została zarejestrowana w 2019 roku. Dla porównania, w 2018 roku takich pojazdów zarejestrowano w Polsce 1139. Zakłada się, że dopłaty do zakupu elektryków wpłyną pozytywnie na tę dynamikę.