INFINITI: SYSTEM STEER BY WIRE W NOWYM Q50

Q_50_001

Gdy Q50, nowy samochód klasy premium marki Infiniti, wyjedzie na drogi jesienią 2013 roku, jego kierowcy, jako pierwsi w świecie przekonają się o zaletach elektronicznego układu kierowniczego typu „steer-by-wire”, zainspirowanego technologiami stosowanymi w najnowszych odrzutowcach.

System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS – Direct Adaptive Steering), będący standardowym elementem wybranych wersji Q50, po raz pierwszy w historii pozwoli kierowcy wybrać charakterystykę układu kierowniczego.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


To właśnie głównie dzięki technologii „steer-by-wire” Q50 będzie jednym z najbardziej dynamicznych i ekscytujących sportowych sedanów, dostępnych na rynku. Warto w tym miejscu zauważyć, że model był intensywnie testowany przez Sebastiana Vettela, trzykrotnego Mistrza Świata Formuły 1 klasyfikacji kierowców, reprezentującego barwy Infiniti Red Bull Racing, zajmującego równocześnie stanowisko dyrektora ds. osiągów Infiniti. Mistrz pomógł podrasować osiągi i układ kierowniczy Q50, które sprawdzał na torze testowym Infiniti w japońskim Tochigi.

System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego umożliwia dostosowanie parametrów jazdy wedle życzeń i potrzeb. Zmiany te kierowca wprowadza prostymi w obsłudze przełącznikami na ekranie dotykowym. Dzięki temu przy manewrowaniu (np. na parkingu), kierownica będzie chodziła lekko, a przełożenia będą płynne, natomiast podczas jazdy sportowej i drogowych wyzwań − opór kierownicy będzie większy, zaś jazda bardziej dynamiczna. Zupełnym wyjątkiem w tej klasie jest możliwość dostosowania oporu kierownicy i jej reakcji do indywidualnych potrzeb kierowcy. A to za sprawą wyrafinowanej pamięci Q50, która może przechowywać wszystkie ustawienia dla poszczególnych kierowców.

Podobnie jak w samolotach odrzutowych, system bezpośredniego kierowania adaptacyjnego ma kilka awaryjnych systemów zapasowych. Jednym z nich jest tradycyjny mechanizm zwrotniczy.

Działanie systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego polega na przesyłaniu drogą elektroniczną danych na temat ruchów kierownicą na przednie koła, gdzie bardzo czuły siłownik napędza przekładnię kierowniczą. W ten sposób eliminowane są straty mechaniczne, odpowiedzialne za osłabianie skuteczności i opóźnianie reakcji w systemach tradycyjnych. W samochodach z bezpośrednim kierowaniem adaptacyjnym reakcja na ruch kierownicą jest szybsza. Drugim atutem systemu jest wyeliminowanie wibracji odczuwanych zwykle na kierownicy. Wszystko to osiągnięto w Q50, utrzymując jednocześnie typowe i istotne dla wszystkich samochodów Infiniti odczuwanie przez kierowcę zespolenia z drogą.

Opór kierownicy można dostosowywać do swoich preferencji i sytuacji drogowej za pomocą przełącznika trybu jazdy, obsługiwanego na ekranie dotykowym. W najbogatszych wersjach, do dyspozycji kierowcy mogą być nawet cztery zaprogramowane tryby oraz jedno ustawienie osobiste, które umożliwia swego rodzaju eksperymentowanie − dostrajanie oporu kierownicy i pracy przekładni do własnego stylu jazdy kierowcy i do charakterystyki drogi.

W rezultacie Infiniti Q50 z systemem bezpośredniego kierowania adaptacyjnego zapewnia zarówno stabilność i bezstresowe prowadzenie na autostradzie, jak i bezpieczeństwo oraz przyjemność z jazdy górskimi serpentynami, czy też łatwość parkowania w zatłoczonych miastach. Tymi zaletami Q50 rzuca wyzwanie tradycyjnym układom kierowniczych, które nie są tak wszechstronne.

Nabywców Q50 ucieszy także fakt, że systemowi bezpośredniego kierowania adaptacyjnego towarzyszy najnowsza technologia Infiniti z zakresu prowadzenia, a mianowicie aktywny asystent toru jazdy (ALC − Active Lane Control). Jest to unikalny system, który wykorzystuje system kierowania adaptacyjnego do utrzymania samochodu na właściwym pasie jezdni. Efekt ten można opisać jako „namagnesowanie” samochodu w jego pasie ruchu, co znacznie zmniejsza potrzebę korekty kierownicy przy podmuchach bocznego wiatru czy też przy niewielkich zmianach kątów nachylenia nawierzchni.

System DAS jest wyposażony w potrójne zabezpieczenie (trzy oddzielne elektroniczne moduły sterujące), mimo iż intensywne testy przeprowadzone w warunkach rzeczywistych, na dystansie 400 tysięcy kilometrów, dowiodły jego absolutnej bezawaryjności. Dodatkowym zabezpieczeniem jest tradycyjny mechanizm zwrotniczy. W normalnych warunkach sprzęgło rozłącza ten mechanizm, aby nie zakłócał on reakcji na ruchy kierownicy.
System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego i aktywny asystent toru jazdy są elementami standardowymi dla Infiniti Q50 3.5 Hybrid, zaś opcjonalnymi dla Q50 2.2d. Wersje Infiniti Q50 bez systemu DAS są natomiast wyposażone w elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, które daje kierowcy możliwość dostosowania oporu kierownicy do jego preferencji.

Infiniti Q50 jest najnowszą i najbardziej zindywidualizowaną propozycją samochodu średniej wielkości klasy premium i ma konkurować z takimi rywalami jak Audi A4 i BMW serii 3. Ten czterodrzwiowy sedan, z napędem na tylne lub na cztery koła dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych: z silnikiem diesla o pojemności 2,2 litra, mocy 170 KM i momencie obrotowym 400 Nm (emisja CO2 – 115 g/km; zużycie paliwa – 4,5 l/ 100 km) oraz silnikiem hybrydowym o pojemności 3,5 litra i mocy 364 KM (emisja CO2 – 155 g/km, zużycie paliwa – 6,5 l/ 100 km), przy czym oba oferowane silniki są zarówno bardzo ekologiczne, jak i wydajne. Q50 pojawi się w polskich salonach Infiniti jesienią 2013 r., a jego ceny zaczynają się od 144 tys. złotych.