JEEP: NOWY WRANGLER 4xe POWIĘKSZA EKO FLOTĘ MARKI

Jeep wprowadza na rynek nowego, hybrydowego Wranglera 4xe. Model będzie dostępny w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych na początku 2021 roku.

Renegade 4xe i Compass 4xe, zaprezentowane po raz pierwszy w ubiegłym roku w Genewie, pojawiły się w Europie latem br.


Zobacz także:

ECO

PREMIERY


 

Nowe modele Jeepa 4xe to kolejny krok po wprowadzeniu na rynek chiński w ubiegłym roku modelu Jeep Grand Commander PHEV.

Hybrydowy napęd plug-in Wranglera 4xe jest w stanie pokonać około 25 mil (zgodnie z cyklem homologacji w USA) w trybie elektrycznym.

Zaawansowana jednostka napędowa to połączenie dwóch silników elektrycznych, pakietu akumulatorów wysokonapięciowych, 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R4 i solidnej automatycznej skrzyni biegów TorqueFlite. Moc układu to 375 KM (280 kW), a moment obrotowy – 637 Nm. Zapewnia płynną pracę silnika przy niewielkim zużyciu paliwa.

Podwójne sprzęgło binarne (on/ off) jest zamontowane między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Gdy sprzęgło jest otwarte brak jest mechanicznego połączenia między silnikiem spalinowym i e-silnikiem, a jazda odbywa się w trybie elektrycznym. Kiedy jest zamknięte, suma momentu obrotowego z silników przenoszona jest poprzez automatyczną skrzynię biegów.

Specjalna ochrona pakietu akumulatorów

400-woltowy, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo- jonowych o pojemności 17-kWh wykorzystuje technologię NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt). Pakiet akumulatorów i sterowniki są zamontowane pod siedzeniami drugiego rzędu, gdzie są chronione przed elementami zewnętrznymi. Przeprojektowano fotele, umożliwiając przesuwanie siedziska do przodu w celu uzyskania dostępu do akumulatora.

Umieszczony w aluminiowej obudowie pakiet akumulatorów jest wyposażony w specjalny układ ogrzewania i chłodzenia, który utrzymuje jego optymalną temperaturę. System napędu hybrydowego obejmuje zintegrowany moduł podwójnego ładowania (IDCM), który łączy ładowarkę akumulatorów i przetwornicę DC/DC w jednym urządzeniu oraz nowej generacji moduł inwertera mocy (PIM), którego rozmiary zostały zmniejszone.

Elementy te są umieszczone w stalowej obudowie chroniącej przed uszkodzeniem i zamontowanej pod pakietem akumulatorów.

Port ładowania znajduje się pod otwieraną pokrywą umieszczoną na lewym, przednim błotniku Wranglera 4xe.

Tryby E Selec

Kierowca może dostosować hybrydowy układ napędowy do konkretnej podróży, niezależnie od tego, czy będzie to nocna jazda po mieście, czy też ciche eksplorowanie przyrody podczas jazdy w terenie. Zespół ma trzy tryby działania E Selec. Kierowca może wybrać żądany tryb za pomocą przycisków znajdujących się na kokpicie, po lewej stronie kierownicy. Nowe auto przełącza się na hybrydę, gdy akumulator zbliża się do minimalnego stanu naładowania.

Aby zoptymalizować korzyści płynące z trybów E Selec, wyświetlacz z informacjami dla kierowcy oraz ekran dotykowy Uconnect posiada informacje Eco Coaching.

Gdy kierowca naciska na pedał hamulca, sterowanie zespołem napędowym uruchamia maksymalne dostępne hamowanie rekuperacyjne (do 0,25 g) z silników elektrycznych, by spowolnić pojazd, wzbogacone o tradycyjne hamulce cierne. Po włączeniu napędu 4×4 wszystkie cztery koła dostarczają moment obrotowy w celu uzyskania hamowania rekuperacyjnego, maksymalizując odzysk energii.

Po włączeniu funkcji Max Regen następuje bardziej asertywna kalibracja hamowania rekuperacyjnego, gdy samochód wykrywa zerowe położenie przepustnicy (funkcja wolnego biegu).

Możliwości off-roadowe

Płynne połączenie energii elektrycznej z układem napędowym 4×4 wynosi pojazd na nowy poziom osiągów w terenie. Wrangler 4xe jest dostępny w trzech wersjach: 4xe, Sahara 4xe i Rubicon 4xe. Dwa pierwsze modele wyposażone w systemy 4×4 full- time, przednie i tylne osie Dana 44 kolejnej generacji i system Selec- Trac z dwubiegową skrzynią rozdzielczą z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1.

Dostępny tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac- Lok zapewnia lepszą przyczepność.

Rubicon 4xe wyposażony jest w system Rock- Trac 4×4, który obejmuje dwubiegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu redukcyjnym równym 4:1, system 4×4 full- time, oś przednią i tylną Dana 44, elektroniczną blokadę przedniej i tylnej osi Tru- Lock. Ma maksymalne przełożenie pełzające równe 77,2:1. Model oferuje ponadto wyższy poziom artykulacji zawieszenia oraz skok kół, dzięki elektronicznie rozłączanemu stabilizatorowi poprzecznemu.

Wrangler 4xe wyposażony jest w system kontroli prędkości Selec- Speed Control z funkcją Hill- ascent oraz Hill- descent Control. Dzięki temu kierowca może kontrolować prędkość samochodu podczas jazdy w górę i w dół za pomocą dźwigni zmiany biegów.

Wrangler 4xe zachowuje charakterystyczne kanciaste wzornictwo, które jest odważne i funkcjonalne, z szerokim rozstawem osi i trapezoidalnymi poszerzeniami błotników.

Model jest produkowany w zakładzie FCA Toledo Assembly Complex w Toledo, w stanie Ohio.