PIERWSZY ETAP TWORZENIA SIECI ŁADOWANIA ZAKOŃCZONY

gwp_ef1

W ostatnich w Brukseli spotkali się praktycy elektro- mobilności i przedstawiciele Komisji Europejskiej. Powodem było oficjalne podsumowanie projektu NCEFastEVNet oraz podziemie się wynikami i doświadczeniami zebranymi w trakcie jego trwania.

Projekt doprowadził do stworzenia pierwszej ogólnokrajowej sieci szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Umożliwia on kierowcom samochodów elektrycznych podróżowanie po kraju, co jeszcze trzy lata temu nie było możliwe.

W ramach projektu powstało 75 szybkich stacji ładowania w Polsce i 10 w Słowacji. Stacje GreenWay znajdują się w największych miastach i przy głównych trasach. Wszystkie dostępne są nie tylko dla klientów zarejestrowanych w sieci marki, ale również dla osób zarejestrowanych w innych europejskich sieciach, co umożliwić elektryczne podróżowanie kierowcom z zagranicy. Trzy lokalizacje stacji ładowania w Słowacji – Bratysława, Trencin i Ruzomberok – zostały wyposażone w magazyn energii.

gwp_ef2

To innowacyjne rozwiązanie łączy baterie do magazynowania energii z systemem zarządzania energią i dwiema szybkimi stacjami ładowania. Pozwala ono na instalowanie szybkich stacji ładowania (o wysokim zapotrzebowaniu na moc) w lokalizacjach, gdzie występują problemy w dostępie do dużej mocy z sieci elektroenergetycznej.

Projekt realizowany przez GreenWay był współfinansowany przez Agencję Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci (INEA) Komisji Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. W 2018 r. projekt, jako pierwszy z regionu Europy Środkowej i Wschodniej, otrzymał także pożyczkę z programu InnovFin Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

W ramach projektu GreenWay, poza budową sieci stacji ładowania, analizował czynniki ekonomiczne związane z tworzeniem i funkcjonowaniem infrastruktury ładowania, a także oczekiwania ponad dwóch tysięcy obecnych i potencjalnych kierowców pojazdów elektrycznych.

Celem było określenie, w jaki sposób należy zapewnić wysokiej jakości usługi ładowania samochodów elektrycznych, a tym samym zwiększyć zainteresowanie i przyczynić się do upowszechniania elektro- mobilności.

Uzupełnieniem tych działań była zorganizowana w listopadzie 2017 roku konferencja poświęcona roli, jaką odgrywają samorządy we wdrażaniu elektro- mobilności oraz infrastruktury ładowania. Rezultaty zostały opisane w raporcie.

Jako podsumowanie projektu zdefiniowane zostały wskazówki dla regulatorów, samorządów lokalnych oraz firm tworzących i zarządzających infrastrukturą ładowania, których wdrożenie może wspierać upowszechnianie elektro- mobilności i rozwój tego sektora rynku.