RAJD MONTE CARLO NEW ENERGY: FIAT 500 LPG W AKCJI (CZĘŚĆ 2.)

rmcne_02f

Polski zespół w składzie Paweł Stefanicki i Konrad Ustarbowski przeżył wspaniałą przygodę, uczestnicząc w Rajdzie Monte Carlo New Energy 2015.

Wczoraj zamieściliśmy pierwszą część relacji ze startu załogi, która w wymagającej imprezie spisała się bardzo dzielnie. Ich Fiat 500 1.3 JTD z instalacją gazową LPG VELA Diesel nie dość, że wzbudzał zainteresowanie, to osiągnął też sukces w samej rywalizacji.


Zobacz także:

ECO

RAJD MONTE CARLO NEW ENERGY


Dalsza część wspomnień duetu Paweł Stefanicki i Konrad Ustarbowski, których wysłuchał Adam Mikołajczyk.

ETAP II – MONACO 1

Piątek. O 6:30 alarm w telefonie przypomniał, że II etap rajdu czas zacząć. Na śniadanie typowe francuskie bagietki oraz słodkie croissanty. Przyznajemy, że wypełniły nam żołądki. Drugi dzień zmagań rajdowych różnił się od pierwszego. W samochodzie zamontowane zostało urządzenie GPS, którego zadaniem było monitorowanie przejazdu, ze wskazaniem drogi do przebycia. To taka okrojona nawigacja, informująca na skrzyżowaniach o zmianie kierunku jazdy. Nie wszystkie jednak dane były w nim zawarte, co sprawia, że o błąd było bardzo łatwo.

 

Dodatkowo mieliśmy do pokonania odcinki specjalne z ustaloną przez członków Automobilclub de Monaco średnią prędkością przejazdu. To dla nas największe wyzwanie, gdyż bazowaliśmy na obliczeniach „na ołówek ” (tak skomentowali nasz system konkurenci). Zaczęliśmy od sporej straty, więc po pierwszej części etapu Monaco 1 wzbogaciliśmy nasze obliczenia o aplikację ściągniętą z Internetu na telefon komórkowy. To pomogło nam precyzyjniej pokonywać kolejne próby sportowe, unikając jednocześnie przekroczeń prędkości dopuszczalnych kosztem pojedynczych punktów karnych za opóźnienie czasowe.

Ta strategia to strzał w dziesiątkę. Uniknęliśmy kar i mieliśmy 12. miejsce w klasyfikacji generalnej po drugim etapie rajdu Monte Carlo! Byliśmy też najszybszą załogą z Polski!

ETAP III – MONACO 2

Sobota. Dzień zaczęliśmy tuż po 7:00 śniadaniem w Hotelu Fairmount. Zaczynaliśmy tęsknić za polską kuchnią. Typowo francuski posiłek, jednak wzbogacony jajecznicą z proszku postawił nas na nogi. Umotywowani wczorajszymi sukcesami byliśmy gotowi do walki. Pierwszą cześć trasy rajdu pokonaliśmy w znakomitym stylu, awansując na 11. pozycję. Byliśmy zmobilizowani i planowaliśmy atak na pierwszą dziesiątkę rajdu. Szybko jednak nasz plan zweryfikował system GPS, który na jednym z rond skierował nas na autostradę w przeciwnym kierunku.

Nie byliśmy osamotnieni w tej pomyłce, ale już wiedzieliśmy, jak potrzebne jest w tym rajdzie wcześniejsze zapoznanie z trasą. To jednak nie koniec etapowej deszczowej soboty, więc goniliśmy, niwelując odnotowaną stratę. Walczyliśmy z zapałem, by na mecie dowiedzieć się o anulowaniu kilkunastu załogom kary za przekroczenie prędkości. To tylko potwierdza, że rajdy są nieprzewidywalne i nie można być pewnym wyniku przed jego metą. Spadliśmy automatycznie na 28. pozycję.

 

W parku ferme jako jedyni z całej stawki ponad 80 załóg zostaliśmy poddani szczegółowej kontroli. Oficjele rajdu weryfikowali spalanie VELA Cara (wciąż uważamy, że całkiem ładnie nazwaliśmy autko). Nie mogli uwierzyć w tak niski popyt na paliwo. Szukali pewnie ukrytego silnika elektrycznego. Rozpierała nas duma…

Kontrola, czyli badanie BK2, nie wykazało odstępstw od regulaminu, co oznaczało, że mogliśmy udać się na upragniony posiłek. Do sprawdzonej dzień wcześniej restauracji udaliśmy się wspólnie z polskimi konkurentami z teamu Toyota. Po 22:00 Monaco zaczyna tętnić życiem, dlatego krótki spacer po obfitej obiadokolacji wyszedł wszystkim na zdrowie!

ETAP IV – MONACO SUPER STAGE

Niedziela. O godzinie 9:39 zakończyliśmy rajd w samym centrum Monaco slalomem na czas. Organizatorzy tradycyjnie wytyczyli finałową próbę koło portu na fragmencie słynnego toru Formuły 1. Pokonaliśmy go z dobrym wynikiem, tracąc tylko 0,5 sekundy do lidera klasy VIII. Udaliśmy się na ostatni punkt kontroli czasu Rally Monte Carlo New Energy 2015.

Powrót
Najdłuższy etap rajdowego tygodnia mieliśmy jednak dopiero przed sobą. Powrotny. Zgodnie z tradycją, na samą myśl o tym sięgnęliśmy po kawę. Na trasę Monaco – Gdynia o długości ponad 1900 km wyruszyliśmy parę minut po godzinie 11:00. Potencjał, jaki drzemie w małym fiaciku wyposażonym w silnik wysokoprężny o pojemności 1,3, wspomaganym systemem zasilania gazem VELA Diesel, na autostradzie niejednego kierowcę wprawił w osłupienie. Zwiększony moment obrotowy robił dobrą robotę. Gdyby jeszcze wiedzieli, ile na to potrzeba paliwa…

 

Gdyby nie nocleg przed Berlinem, trasę przejechalibyśmy w 16 godzin ze średnią prędkością 120 km/h. Przy autostradowej prędkości 160-170km/h zapotrzebowanie małego Fiata na paliwo oscylowało w granicach 6 l/100 km.

Na koniec
Zajęliśmy 28. miejsce, zostawiając za sobą takie marki jak Ford, Opel, Toyota czy Citroen. Fiat okazał się znakomitym kompanem podróży, i choć sam w sobie ma wielu sympatyków, to wersja dual fuel zyskała ich jeszcze więcej. Oględzin i pytań mieliśmy bez liku.

Diesel z LPG nie nastręcza kłopotów z tankowaniem, nie trzeba rezygnować z dynamicznej jazdy, korzystanie z urządzeń pokładowych nie odbija się negatywnie na zasięgu, a silnik odznacza się większą efektywnością. I jeszcze to spalanie i jego czystość… W zasadzie jedyny mankament to ograniczona pojemność i tak niewielkiego bagażnika ze względu na zbiornik. Chociaż, na zakupy wystarczy, na weekendowe wyjazdy też, a przyjemności co niemiara.

ADAM MIKOŁAJCZYK

PS. Tyle relacji z rajdu. Czy rzeczywiście ten model Fiata 500 jest tak oszczędny? – przekonamy się niebawem, informując naszych Czytelników o efektach redakcyjnego testu tego samochodu…