GENEWA 2019: NOWY KONCEPCYJNY MODEL NISSAN IMQ

Nissan IMQ1

Pokazany po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego Geneva Motor Show koncepcyjny Nissan IMQ łączy japońskie dziedzictwo z najnowocześniejszą technologią.

Nowy model posiada ciekawy wygląd wskazujący kierunek, w którym podąży następna generacja crossoverów.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2019


 

Zastosowano w nim innowacyjne rozwiązania opracowane w ramach realizacji Nissan Intelligent Mobility, wizji marki dotyczącej przyszłości transportu samochodowego.

Nissan IMQ2

Sercem modelu IMQ jest e-POWER nowej generacji, w 100 proc. elektryczny układ napędowy, który zapewnia liniowe przyspieszenie. Powstał na bazie technologii dostępnej obecnie w najlepiej sprzedających się modelach marki Note i Serena w Japonii. Jednostka osiąga całkowitą moc 250 kW i moment obrotowy 700 Nm.

Wysoka moc jest kierowana do nowego, wielosilnikowego układu napędu na cztery koła, zapewniając precyzyjną kontrolę nad każdym z kół. Połączenie układu e-POWER z napędem na cztery koła doskonale sprawdza się w warunkach słabej przyczepności, na przykład na zaśnieżonych alpejskich drogach w okolicach Genewy.

IMQ zdradza kolejne szczegóły technologicznej wizji Nissana. Jest wyposażony w zaawansowaną prototypową wersję systemu wspomagającego kierowcę Nissan ProPILOT, która zapewnia jeszcze większe możliwości w zakresie autonomicznej jazdy. W modelu zastosowano ponadto opracowaną przez Nissana technologię Invisible- to- Visible, po raz pierwszy zaprezentowaną podczas targów CES w styczniu 2019 roku.

Nissan IMQ3

Stylistyka nadwozia i wnętrza jako jedna całość

Pod względem wymiarów IMQ plasuje się pośrodku europejskiego segmentu kompaktowych crossoverów. W wyglądzie dominują czyste linie i przyjemne dla oka wzornictwo, a nadwozie tworzy z wnętrzem jedną całość. Najlepiej widać to w liniach szklanych elementów pojazdu, zaprojektowanych tak, aby robiły wrażenie jednorodnej powierzchni.

IMQ wskazuje nowy, śmiały kierunek stylistyki Nissana. Z przodu wyeksponowano logo Nissana zintegrowane z osłoną wlotu powietrza w kształcie litery V, która celowo zyskała subtelniejszy wygląd. Osłona wlotu powietrza stapia się z pokrywą silnika w pionie i ze zderzakiem w poziomie, tworząc wyraziste narożniki po obu stronach. Przez pokrywę silnika biegną chromowane wcięcia, a błotnik wznosi się ponad nadkola, a następnie chowa pod środkową częścią nadwozia.

W tylnej części pojazdu wyrazista, pionowa linia poprowadzona od świateł pełni nie tylko rolę estetyczną, ale również poprawia aerodynamikę pojazdu. W górnej części łączy się ze smukłą linią tylnych lamp w kształcie bumerangu. Jednoelementowa klapa tylna zachodzi za błotniki, co stanowi powtórzenie zabiegu wzorniczego z przodu.

Patrząc z bliska, na przyciemnianych, dolnych częściach nadwozia można dostrzec mnóstwo trójwymiarowych elementów. Te bogate w detale warstwy – nazywane lamelami – stanowią nawiązanie do japońskiej tradycji i są widoczne w całym pojeździe.

Nissan IMQ4

Całości dopełniają 22-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z oponami Bridgestone Connect. Są to „inteligentne” opony, które przekazują kierowcy informacje za pomocą interfejsu graficznego. Wśród przekazywanych danych jest między innymi obciążenie opon, ciśnienie, temperatura i głębokość bieżnika. To pomaga w kalibracji systemów bezpieczeństwa w modelu IMQ, zapewniając ich optymalne działanie.

Japońskie motywy wzornicze, połączone z nowoczesną technologią, są widoczne również we wnętrzu. Drzwi IMQ mają zawiasy na zewnętrznych krawędziach, a po ich otwarciu oczom ukazuje się futurystyczne, przestronne wnętrze z czterema oddzielnymi fotelami zgranymi z pokrytą lamelami podłogą, która nawiązuje do stylistyki nadwozia.

Charakterystyczna dla Nissana deska rozdzielcza typu „szybujące skrzydło” jest dominującym elementem przedniej części kabiny, z wychodzącą spod niej konsolą środkową, która biegnie między przednimi fotelami do tyłu.

Każdy z wyprofilowanych foteli został wykończony dwukolorową, techniczną tkaniną 3D, wycinaną laserowo w geometryczne wzory inspirowane kunsztem stolarskim kumiko. Ten sam wzór powtórzono na panelu oprzyrządowania, wykończeniu drzwi i półce z tyłu, a także na metalowym wykończeniu tylnej części foteli. Lamele są widoczne również w wykończeniu drzwi oraz w górnej części oparć foteli, gdzie pełnią rolę wsporników zagłówków.

Nissan IMQ5

Futurystyczne sterowanie

Całe wnętrze IMQ zostało zaprojektowane przede wszystkim z myślą o kierowcy. Jest to widoczne choćby w graficznym interfejsie użytkownika, zdominowanym przez 840‑milimetrowy ekran wbudowany w panel oprzyrządowania. Po wyłączeniu jest zupełnie czarny – niczym smartfon – a włączony wyświetla stan układu e-POWER i inne informacje o pojeździe. Wzór z lamelami znalazł się i tutaj, za ekranem.

Drugi, mniejszy ekran znajdujący się powyżej konsoli środkowej służy do obsługi Wirtualnego Osobistego Asystenta IMQ. Asystent potęguje przyjemność z jazdy, kontrolując funkcje pojazdu, takie jak nawigacja, zgodnie z poleceniami kierowcy. Kierownica ma ergonomiczny kształt, dzięki czemu kierowca może przyjąć wygodną pozycję, jednocześnie zachowując maksymalną widoczność panelu oprzyrządowania. Zaawansowane, przyjemne w dotyku manetki umiejscowiono z tyłu kierownicy.

Technologiczny przepych

Pokazywany na targach motoryzacyjnych w Genewie odel IMQ jest wyposażony w opracowaną przez Nissana technologię Invisible- to- Visible (I2V), trójwymiarowy interfejs, w którym świat rzeczywisty łączy się ze światem wirtualnym. Autorska platforma I2V pomaga pasażerom dostrzec to, co „niewidzialne”, zwiększając poczucie bezpieczeństwa i przyjemność z jazdy.

Dostrzeżenie tego, co niewidzialne, umożliwia technologia Omni- Sensing, która łączy IMQ ze światem rzeczywistym, pobierając dane wewnątrz i na zewnątrz kabiny oraz zestawiając je z informacjami ze świata wirtualnego, a następnie wyświetlając je przed kierowcą i pasażerami, co daje wrażenie światów połączonych.

Nissan IMQ6

Technologia ta pomaga zobaczyć, co znajduje się za zakrętem, i wizualizować precyzyjne informacje o natężeniu ruchu – wraz z przyczyną korków – a następnie ustalić alternatywną trasę w celu zapewnienia bezstresowej podróży. Kierowcy mogą cieszyć się towarzystwem „pasażera” z wirtualnego świata w formie trójwymiarowego awatara siedzącego obok, stworzonego za pomocą rzeczywistości rozszerzonej.

W modelu IMQ wyraźnie widać również zaangażowanie Nissana w technologie autonomicznej jazdy przyszłości, nakreślone w wizji Nissan Intelligent Mobility. Pojazd wyposażono w zaawansowany, prototypowy system wspomagający kierowcę – ProPILOT – który pomaga zarówno w jeździe po mieście, jak i podczas podróży autostradami. System korzysta z całej gamy zaawansowanych czujników, radarów i kamer rozmieszczonych w różnych miejscach pojazdu, które potrafią interpretować dane dotyczące drogi, ruchu i sygnalizacji, zapewniając płynną i pewną jazdę.

– Wygląd IMQ stanowi połączenie tradycyjnych i nowoczesnych wpływów japońskich, prezentując możliwości przyszłych crossoverów powstałych na bazie wizji Nissan Intelligent Mobility. W modelu IMQ wnętrze i nadwozie stanowi harmonijną całość, sygnalizując kierunek, w którym podąży stylistyka trzeciej generacji crossoverów Nissana w Europie – powiedział Alfonso Albaisa, pierwszy wiceprezes ds. projektowania w firmie Nissan.

Dane koncepcyjnego Nissana IMQ
– wymiary: całkowita długość – 4558 mm, wysokość – 1560 mm, szerokość – 1940 mm;
– opony: 22-calowe specjalne opony Bridgestone Connect;
– zespół napędowy: e-POWER z 1,5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym i wielosilnikowym napędem na cztery koła;
– moc: 250 kW;
– moment obrotowy 700 Nm.