PEUGEOT: 308 R HYBRID – KOMPAKT O OSIĄGACH SUPERAUTA

308 R HYbrid

Od momentu debiutu rynkowego Peugeot 308 znalazł 280 tysięcy nabywców. Model zapewnia wysokie osiągi szczególnie gdy jest wyposażony w nowy hybrydowy zespół napędowy typu „plug-in” z silnikiem benzynowym.

Moc 500 KM i napęd na cztery koła wyznaczają nowe standardy sportowego samochodu w tym segmencie. Nowy wystrój wnętrza z czterema indywidualnymi siedzeniami oraz niebiesko- czarne nadwozie z wyraźnie odcinającym się tyłem wyróżnia pojazd na ulicy.


Zobacz także:

PREMIERY


 

308 R HYbrid jest kompaktowy, a koła zostały umieszczone w narożach nadwozia, co zapewnia idealną stabilność. Stworzenie “potwora” było możliwe dzięki wyborze modelu 308 i jego platformy EMP2. Stabilny dzięki kołom z oponami 235/35 R19 i poszerzonemu o 80 mm rozstawowi osi, wydaje się stworzony do “pożerania szos”. Uwagę zwraca zwłaszcza maska z wyrazistymi wlotami powietrza i kształt zderzaka z włókien mineralnych o gładkiej powierzchni i ostrych krawędziach.

Grill z wzorem szachownicy doprowadza powietrze do zespołu napędowego rozwijającego moc 500 KM. W boczne wloty wbudowano listwę diod LED dającą efekt przesuwających się kierunkowskazów, w centralnym wlocie znajduje się wycięte oznaczenie modelu 308 R HYbrid. Intensywny niebieski lakier posiada dodatek fluorescencyjnych pigmentów i cząstek szkła. Kolor stanowi nawiązanie do hybrydowego zespołu napędowego i zarazem odcienia tradycyjnie zarezerwowanego dla wyścigowych francuskich samochodów.

Na wysokości tylnych drzwi ostra linia oddziela niebieską część nadwozia od matowego, czarnego tyłu, tworząc charakterystyczny układ. Cienki spojler na klapie bagażnika dodatkowo poprawia aerodynamikę. Dwa otwory w zderzaku odprowadzające ciepłe powietrze ułatwiają chłodzenie akumulatora. Pojawiające się na obramowaniach wylotów powietrza i w dolnej części nadwozia białe akcenty o ceramicznym wyglądzie podkreślają dynamikę auta.

 

WNĘTRZE

Po otwarciu drzwi odkrywamy wnętrze z przechodzącą przez całą kabinę środkową konsolą i czterema kubełkowymi fotelami. Zastosowane kolory i materiały wyraźnie świadczą o nastawieniu tego modelu na sportowe osiągi. Wstawki z drewna w górnej części kabiny oraz dach mają grafitowy kolor. Kubełkowe siedzenia pokrywa spatynowana płowa skóra. W całym wnętrzu napotkamy czerwone akcenty: obramowania zegarów, oznaczenie środka kierownicy czy elementy środkowej konsoli.

Deska rozdzielcza jest pokryta tkaną cyfrowo tkaniną. Tkanina korzystna dla masy samochodu pojawia się również na płatach drzwi w połączeniu z czarną i spatynowaną płową skórą.

Peugeot i-Cockpit pomaga kierowcy na ujarzmienie mocy 500 KM rozwijanych przez zespół napędowy. Kompaktowa kierownica pokryta perforowaną skórą z wytłoczonym logo 308 R HYbrid doskonale leży w rękach zapewniając precyzyjne i zdecydowane wchodzenie w zakręty. Umieszczone tuż obok łopatki umożliwiają sterowanie końcem palców skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Wysoko umieszczone zegary podają kierowcy wszystkie potrzebne informacje bez konieczności odrywania oczu od drogi.

Dwa przyciski umieszczone na środkowej konsoli zapewniają sterowanie zespołem napędowym. Pierwszy służy do uruchamiania zespołów napędowych, a drugi zapewnia dostęp do czterech trybów jazdy.

UKŁAD NAPĘDOWY

Opracowanie modelu 308 R HYbrid powierzono Peugeot Sport. Dysponujący mocą 500 KM i napędem na cztery koła nowy model osiąga prędkość 250 km/h, ograniczoną elektronicznie, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,0 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 22,0 sekundy. Pomimo tego emituje zaledwie 70 g CO2/km. Doskonale wyważony, z rozkładem masy 60 proc. na przód i 40 proc. na tył,wykazuje się stosunkiem masy do mocy, wynoszącym zaledwie 3,1 kg /KM.

 

Układ napędowy stanowi połączenie trzech źródeł mocy:
– 4-cylindrowego silnika benzynowego 1.6 THP 270 S&S;
– silnika elektrycznego o mocy 85 kW / 115 KM, współpracującego z 6-stopniową skrzynią biegów;
– silnika elektrycznego o identycznych parametrach, napędzającego oś tylną.

Dla zapewnienia zachowania na drodze, maksymalnie obniżono środek ciężkości i przesunięto go do środka auta. Litowo- jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 3 kWh jest umieszczony pod tylną kanapą w miejscu zbiornika paliwa. Natomiast 50-litrowy zbiornik paliwa został przeniesiony do bagażnika i umieszczony nad tylnym silnikiem elektrycznym i dwoma transformatorami. Konstruktorzy zmodyfikowali dno zbiornika, by jak najdokładniej dopasować jego kształt do podzespołów auta.
peugeot, 308 r hybrid, hybrydowy, hybryda, 308, silnik, system, systemy, zawieszenie, napęd, osiągi, wyposażenie, plug-in, elektryczny, moc, akumulator, tryby, tryb,
Umieszczony na środkowej konsoli przełącznik umożliwia wybór jednego z czterech trybów jazdy:
– tryb „Hot Lap”, zapewniający najwyższe osiągi (łącznie 500 KM i 730 Nm momentu obrotowego);
– tryb „Track”, pozwalający uzyskać 400 KM i 530 Nm, głównie z silnika spalinowego i tylnego silnika elektrycznego (przedni silnik elektryczny pełni rolę „dopalacza” przy przyspieszaniu);
– tryb „Road”, przeznaczony w szczególności do przejazdów pozamiejskich, z maksymalną mocą 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego (działa silnik spalinowy, tylny – „dopala”, a przedni jest zupełnie odłączony);
– tryb „ZEV”, w którym napęd jest zapewniany głównie przez tylny silnik elektryczny (przedni „dopala”).

 

Dzięki napędowi na cztery koła zachowanie samochodu na drodze jest znakomite, zwłaszcza przy wychodzeniu z zakrętów. Układ hamulcowy jest dostosowany do osiągów auta – wyposażono go z przodu w hamulce tarczowe wentylowane o średnicy 380 mm z zaciskami czterotłoczkowymi i hamulce tarczowe o średnicy 290 mm z tyłu. Nie są one jednak wykorzystywane przy każdym hamowaniu.

Peugeot Sport zaprojektował układ napędowy w sposób umożliwiający hamowanie silnikami elektrycznymi w pełnym zakresie prędkości, czyli nawet z 250 km/h. Pozwala to nie tylko na oszczędzanie tarcz i klocków hamulcowych, ale ten sposób hamowania z odzyskiwaniem energii jest także jednym z trzech sposobów doładowywania akumulatora trakcyjnego. Drugim sposobem ładowania akumulatora jest wykorzystywanie przedniego silnika elektrycznego w charakterze prądnicy napędzanej silnikiem spalinowym. Trzecim sposobem jest podłączenie do terminala szybkiego ładowania pozwalającego na całkowite naładowanie akumulatora w ciągu 45 minut.

DANE TECHNICZNE

Prezentujemy je w galerii poniżej.