AUDI: FUTURE ENERGIES – PROJEKT PRZYSZŁOŚCI

Audi dąży do zdobycia wiodącej w przemyśle motoryzacyjnym pozycji w zakresie wykorzystywania surowców zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Celem Audi jest urzeczywistnienie wizji mobilności neutralnej pod względem emisji CO2.

Producent myśli globalnie i podejmuje konkretne działania w dziedzinie rozwoju odnawialnych źródeł energii, koncepcji recyklingu i nowych nośników. Pierwszym tego typu krokiem jest Audi e-gas project, którego realizacja rozpocznie się w 2013 roku w miejscowości Werlte w Dolnej Saksonii (powiat Emsland).

Kto chce rozwijać zrównoważoną mobilność przyszłości, musi postrzegać tę problematykę w szerszej perspektywie. Chociażby dlatego, Audi nie ogranicza się tylko do kwestii dwutlenku węgla emitowanego przez jeżdżące po drogach samochody. O wiele ważniejsze jest uwzględnienie całego cyklu życia samochodu, od jego projektu, przez proces produkcji i fazę użytkowania aż po recykling.

Centralnym punktem takiego całościowego spojrzenia, są źródła energii napędu. Na przykład użytkowanie aut z napędem elektrycznym faktycznie nie obciąża środowiska naturalnego tylko wtedy, gdy wykorzystywany w takich pojazdach prąd wytwarzany jest metodą odnawialną. Aby konsekwentnie podążać za tą myślą, należy skupić się również na innych nośnikach energii.

Audi z założeń tych wysnuwa dwa wnioski. Z jednej strony producent włącza się w projekty innych instytucji, których przedmiotem jest wytwarzanie energii elektrycznej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Z drugiej strony, Audi jest pierwszym producentem w skali całego świata, który sam angażuje się w rozwój i produkcję odnawialnych paliw nie wymagających wykorzystywania biomasy. Audi ma tu na uwadze całe spektrum techniki napędu. Nośniki energii, które znajdą zastosowanie w przyszłości noszą nazwę Audi e-gaz, Audi e-etanol, Audi e-diesel, Audi e-power i Audi e-hydrogen.

Pierwszym poczynionym w tym kierunku krokiem jest uruchomienie projektu Audi e-gas, w którego ramach, producent stworzy cały łańcuch zrównoważonych nośników energii. Na jego początku znajduje się wiatr, woda i dwutlenek węgla, produkowane w specjalnej wytwórni biogazu. Produkty końcowe tego procesu to wytwarzany odnawialną metodą ekologiczny prąd (Audi e-power), wodór (e-hydrogen) i syntetyczny metan (Audi e-gaz), mogący stanowić paliwo dla pojazdów takich jak Audi A3 Sportback TCNG, który w 2013 r. pojawi się na rynku.

W nieco dalszej przyszłości, Audi chce stworzyć możliwość zastępowania płynnych nośników energii przez innowacyjne odnawialne paliwa, które nie będą bazować na energii pozyskiwanej z roślin, czyli nie będą stanowić konkurencji dla produkcji żywności.

Wspólnie z wyspecjalizowanym z tym zakresie partnerem z USA, koncern pracuje obecnie nad technologią wytwarzania syntetycznego etanolu (Audi e-etanol) i syntetycznego oleju napędowego (Audi e-diesel).

Audi A3 Sportback TCNG

Ten kompaktowy, pięciodrzwiowy samochód, który zadebiutuje w 2013 roku, będzie napędzany produkowanym przez Audi e-gazem, paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Wszystkie detale, począwszy od zbiorników paliwa, są przykładem zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie techniki napędu na gaz. Obydwa zbiorniki ciśnieniowe umiejscowiono pod podłogą bagażnika i mogą one pomieścić ok. osiem kilogramów gazu ziemnego.

Kolejnym wiodącym rozwiązaniem technicznym jest elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten zwarty i lekki element obniża o dwa zakresy – do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów – wysokie ciśnienie, z jakim gaz wypływa z butli. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze właściwe ciśnienie. Niskie podczas ekonomicznej jazdy przy małej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca zwiększy moc i liczbę obrotów. Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów, sterowanie pracą silnika sprawia, że jednostka napędowa samoczynnie przełącza się na zasilanie benzynowe.

Audi A3 Sportback TCNG jest samochodem z podwójnym układem zasilania (gazowo-benzynowym), co oznacza, że mimo dostosowania do zasilania gazem ziemnym, silnik pracując na napędzie benzynowym osiąga taką samą moc i taki sam moment obrotowy. Auto napędzane gazem może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km spalając tradycyjną benzynę.

Bazą silnika jest nowo skonstruowana jednostka napędowa 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w niej głowicę i turbosprężarkę. Również układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW (110 KM) i momentowi obrotowemu 200 Nm, Audi A3 Sportback TCNG osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h. Auto zużywa na 100 km tylko 3,6 kg gazu ziemnego albo e-gazu Audi, paliwa, nad wytwarzaniem którego prowadzone są prace w ramach projektu Audi e-gas. Emisja CO2 wynosi poniżej 30 g na km!

Przewiduje się, że nabywcy Audi A3 Sportback TCNG będą tankować e-gaz na ogólnodostępnych stacjach benzynowych oferujących gaz ziemny.