COP 24: VOLVO I TOYOTA WŚRÓD LIDERÓW ELEKTRYCZNEJ MOBILNOŚCI

autob-mobiln1

Podczas odbywającej się w Katowicach 24. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP24), Volvo Polska otrzymało od Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i PwC wyróżnienie w rankingu „Liderzy Elektro- mobilności 2018”.

Podobne wyróżnienie przypadło także Toyocie. Nagrody za zaangażowanie w rozwój elektro- mobilności przyznano sześciu przedsiębiorstwom, zaś wyróżnienia – 13 firmom i instytucjom.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Volvo zostało wyróżnione za wkład w rozwój zero- i nisko- emisyjnego transportu zbiorowego, bogatą ofertę produktową, rozwój centrum produkcyjnego w Polsce oraz promocję czystych technologii w miastach. To jedyny producent autobusów wyróżniony w tym rankingu.

www.collabstudio.pl

– Bardzo się cieszymy z przyznanego wyróżnienia. Volvo wspiera rozwój elektro- mobilności już od blisko 10 lat, kiedy to jako jedyny producent autobusów miejskich zrezygnowaliśmy z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym, stawiając na autobusy zelektryfikowane: hybrydowe, elektryczno- hybrydowe – plug-in – oraz całkowicie elektryczne. Wszystkie produkowane są w Polsce, w naszej wrocławskiej fabryce, która jest dziś europejskim centrum kompetencyjnym autobusów, zatrudniającym ok. tysiąca inżynierów, którzy projektują pojazdy dostarczane operatorom miejskiego transportu publicznego oraz przewoźnikom międzymiastowym i międzynarodowym na rynkach całej Europy. Coraz więcej pojazdów trafia z Wrocławia do polskich miast, zelektryfikowane autobusy Volvo służą dziś pasażerom w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie i Warszawie, a kolejne miasta czekają na realizację dostaw – powiedział Marek Gawroński, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym, który w imieniu firmy odebrał wyróżnienie.

TOYOTĘ UHONOROWANO ZA INWESTYCJE I HYBRYDY

Toyota została doceniona za stałą promocję elektro- mobilności, inwestycje w nisko- emisyjny transport hybrydowy oraz wdrażanie rozwiązań wodorowych.

Hybrydy są dla Toyoty ważnym ogniwem w procesie dochodzenia do bez- emisyjnego transportu. W miejskich warunkach hybrydy to auta pół- elektryczne, które zapewniają redukcję emisji spalin. Stanowią dziś pokaźną grupę w masie wszystkich nowych aut sprzedawanych w Polsce – ich roczna sprzedaż w tym roku szacowana jest na około 20 tys. egzemplarzy.

autob-mobiln3

Dopracowywana od ponad 20 lat technologia produkcji pozwala oferować je w cenach zbliżonych do wersji konwencjonalnych. Eksperci uważają, że za kilkanaście lat miejska motoryzacja będzie należeć do aut w pełni elektrycznych, ale droga do niej prowadzi przez masowo wykorzystywane hybrydy.

Hybrydy Toyoty pokonują ponad 50 proc. dystansu w mieście wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego (dane na podstawie niezależnych badań przeprowadzonych m.in. przez Uniwersytet Rzymski oraz Politechnikę Krakowską). Pozwala to znacznie ograniczyć emisję spalin, wpisując się w strategię marki w Polsce zgodną z dewizą „Stop smog. Go hybrid”.

Największe zalety hybryd i samochodów elektrycznych łączy technologia wodorowa. Toyota jest producentem sedana Mirai zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi, który emituje jedynie czystą wodę. Zarówno napędzający go silnik elektryczny, jak i generujące prąd ogniwa paliwowe pracują bezgłośnie i bez wibracji. Zatankowanie do pełna zbiorników wodoru trwa tylko kilka minut i przebiega podobnie do tankowania benzyny, zaś jedno tankowanie zapewnia zasięg powyżej 500 km, nawet do 700 km.

Energia elektryczna wytwarzana jest na pokładzie samochodu, dlatego nie jest potrzebny duży akumulator trakcyjny. W przypadku Mirai wystarczy niewielka bateria z Priusa, w której magazynowana jest energia odzyskiwana podczas hamowania. To pierwszy model Toyoty z silnikiem elektrycznym, zasilanym ogniwami paliwowymi generującymi prąd w reakcji wodoru i tlenu. Auto o mocy 154 KM zapewnia dynamiczną jazdę – rozpędza się do 100 km/h w 9 sekund.

Liderzy elektro- mobilności zostali wyłonieni na podstawie wyników szczegółowej ankiety, zawierającej pytania o użytkowane pojazdy elektryczne, plany rozwojowe związane z ich zakupem, przewidywane nakłady finansowe na infrastrukturę, ofertę produktową, projekty badawcze lub inne doświadczenia w zakresie e- mobility.