DACIA: NOWY DUSTER – KONTYNUACJA SUKCESU MODELU

Dacia 0_51737

Wprowadzony w 2010 roku Duster zdobył serca ponad 450 tysięcy klientów w ciągu trzech lat od swojego debiutu na wielu światowych rynkach, w tym także w Polsce.

Umocniona tym sukcesem Dacia, po odnowieniu czterech innych modeli: Logana, Sandero, Sandero Stepway i Logana MCV, uzupełnia swoją ofertę, wprowadzając nowego Dustera. Model zmienił się zdecydowanie, zarówno na zewnątrz, jak i wnętrz, gdzie pojawia się nowa deska rozdzielcza i siedzenia.


Zobacz także:
PREMIERY


Ale to nie koniec:nowy Duster oferuje bogatsze wyposażenie: m.in. system kontroli toru jazdy (ESC), 4 poduszki powietrzne w standardzie (w wersjach Euro 5), Dacia MEDIA NAV, regulator – ogranicznik prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, jak tez nowe silniki.

NADWOZIE

Zmieniony został przód auta: zmodyfikowana, ozdobiona dwiema chromowanymi listwami osłona chłodnicy obejmuje nowy, obniżony wlot powietrza i nowe, dwufunkcyjne reflektory ze światłami do jazdy dziennej. Wprowadzone zmiany podkreślają stabilność auta oraz jego solidną, stworzoną do pokonywania bezdroży budowę.

 

 

Nowe relingi dachowe z ażurowymi wspornikami i napisem „Dster” podkreślają sportowo-rekreacyjny charakter auta. Nowe, aluminiowe 16-calowe obręcze kół w kolorze „Dark Metal”, w połączeniu z oponami „Mud and Snow”, nadają sylwetce bardziej dynamiczny wygląd.

Nowe tylne światła o wyrazistej linii nawiązują do stylistyki przodu. Chromowana końcówka rury wydechowej, nowe oznakowanie „4WD” w wersjach 4×4 i nowy tylny pas dopełniają zmian stylistyki. Obecnie jest również dostępny dla tego modelu nowy kolor lakieru – Szary Comète.zewnętrznej.

WNĘTRZE

Design wnętrza kabiny jest teraz lepiej dopasowany do stylistyki nadwozia. Całkowicie zmieniono deskę rozdzielczą. Środkowa konsola o pionowych bokach wzmacnia wrażenie solidności całego wnętrza. Ciemniejsza kolorystyka podkreśla mocny charakter Dacii i jej przynależność do świata samochodów z napędem na cztery koła. Zmieniono również kształt foteli i wzmocniono oparcie tylnej kanapy w celu podniesienia poziomu komfortu. Nowy Duster oferuje również cztery nowe tapicerki, w tym jedną skórzaną.

W ofercie nowego Dustera pojawiają się dwa systemy multimedialne. Media NAV to system multimedialny z nawigacją i dużym ekranem dotykowym (w zależności od wersji). Jest prosty i łatwy w obsłudze. Duży ekran dotykowy o przekątnej 7 cali (18 cm) oraz strona główna menu umożliwiają łatwy dostęp do 6 funkcji: radia, mediów, telefonicznego zestawu głośnomówiącego, map, nawigacji i ustawień. Dacia Media Nav jest również wyposażona w technologię Bluetooth i system nawigacji z funkcją wyświetlania 2D i 3D (Birdview). Przenośne urządzenia, takie jak telefon komórkowy czy odtwarzacz MP3, można podłączyć do gniazda USB lub jack, umieszczonych dla ułatwienia w panelu czołowym.

 

 

Z kolei Dacia Plug & Radio, to multimedialny system wyposażony w najważniejsze funkcjonalności, prosty i sprawnie działający, obejmujący radioodtwarzacz CD odczytujący pliki w formacie MP3, technologię Bluetooth oraz gniazda USB i jack umieszczone w panelu czołowym. Całość uzupełnia pilot do sterowania przy kierownicy.

Model oferuje obecnie więcej przydatnych funkcji: regulator i ogranicznik prędkości (w zależności od wersji), których przyciski są łatwo dostępne na panelu deski rozdzielczej (do aktywacji systemu) oraz na kierownicy (do regulacji prędkości) czy też wspomaganie parkowania tyłem (w zależności od wersji). Przełączniki podnośników szyb zostały przeniesione na drzwi i dodatkowo po stronie kierowcy wyposażone w tryb impulsowy (w zależności od wersji).

Nowy Duster zapewnia też większą ilość miejsca dla pasażerów i na bagaże – pojemność bagażnika może sięgać 475 litrów , można w nim również przewieźć przedmioty o długości 2,7 m (po złożeniu tylnej kanapy), pojawiły się też dodatkowe schowki o pojemności sięgającej 3,3 litra. Nowa przesłona części bagażowej – sztywna i wyjmowana – umożliwia zarówno łatwy dostęp do zawartości bagażnika, jak i odpowiednie jej ułożenie.

BEZPIECZEŃSTWO

Układ dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) jest dostępny w standardzie (w wersjach Euro 5). Aby zapewnić maksymalną ochronę użytkowników, Dustera wyposażono – już od pierwszego poziomu – w czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, jak również w boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową oraz napinacze pasów bezpieczeństwa na przednich miejscach. W razie niezapięcia pasów bezpieczeństwa kierowca i pasażer są o tym powiadamiani ostrzegawczym sygnałem świetlnym i dźwiękowym (w wersjach Euro 5). Tylne siedzenia boczne są wyposażone w system mocowania Isofix, umożliwiający w pełni bezpieczne zamocowanie fotelika dziecięcego.

 

 

SILNIKI

Nowy silnik Tce 125. Pojawia się on po raz pierwszy, w wersji o mocy 125 KM. Ten 4-cylindrowy motor benzynowy o pojemności zaledwie 1,2 (1198 cm3) litra z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim jest owocem strategii downsizingu, realizowanej przez Grupę Renault. Auto spala jedynie 6,3 l/100 km i jest wyposażone w bezobsługowy łańcuch rozrządu. Silnik współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach i jest dostępny w wersji z napędem 4×2. Emisja CO2 w tym silniku wynosi 145 g/km.

Maksymalny moment obrotowy – 205 Nm w 90 proc. jest dostępny już od 1 500 obr./min., a w pełnej wartości w zakresie od 2 000 do 4 000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h pojazd uzyskuje w 9,6 sek.

Silnik benzynowy 1.6 16V 105 KM jest – tak jak poprzednio – oferowany w wersji 4×2 i 4×4
(w zależności od kraju). Jest najbardziej przystępnym cenowo silnikiem benzynowym w ofercie. Jego spalanie w cyklu mieszanym wynosi 7,1 l/100 km w wersji 4×2 i 8 l/100 km w wersji 4×4. Współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach, dostępną w wersji 4×4.

Silnik benzynowy 1.6 16V 105 LPG zużywa w cyklu mieszanym wynosi 7,2 l/100 km w wersji benzynowej i 9 l/100 km w wersji LPG. Silnik współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach, dostępną w wersji 4×2.

 

 

Silnik wysokoprężny 1.5 dCi, o mocy 90 lub 110 KM, już obecnie jest doceniany za osiągi, został dodatkowo zoptymalizowany. Oba pracują z 6-biegową skrzynią. pierwszy jest dostępny w wersjach 4×2. Zapewnia wówczas spalanie 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym i emisję CO2 na poziomie 123 g/km. 1.5 dCi 110 zużywa w cyklu mieszanym 4,8 l /100 km w wersjach 4×2 i 5,1 l/100 km w wersji 4×4.

Skrzynia biegów dodatkowo zwiększa zdolności off-roadowe nowego Dustera. Krótki pierwszy bieg umożliwia: płynną jazdę z niską prędkością w trudnym terenie, sprawne ruszanie pod górę i utrzymywanie dużego obciążenia na zjazdach.

Tryb ECO (dostępny zależnie od silnika) umożliwia kierowcy zmniejszenie zużycia paliwa.
Wskaźnik zmiany biegów (Gear Shift Indicator/ GSI) informuje za pomocą piktogramu, przy jakiej prędkości obrotowej należy zmienić przełożenie skrzyni biegów w celu obniżenia zużycia paliwa.

PRAWDZIWA TERENÓWKA

Dzięki niezmienionym wymiarom (4,31 m długości i 2 m szerokości) Duster jest kompaktowy i wyjątkowo zwrotny. Wysoko umieszczone miejsce kierowcy zapewnia dobrą widoczność i pozwala z łatwością kontrolować sytuację na drodze, co jest gwarancją wyższego poziomu bezpieczeństwa.

 

 

Auto bez problemów porusza się po nieutwardzonych drogach i w terenie dzięki wzmocnionemu podwoziu, wysokiemu prześwitowi (210 mm – w wersji 4×4) pozwalającemu pokonywać nierówny teren oraz dużemu kątowi natarcia 29,3°, kątowi rampowemu – 23° i zejścia – 34,9°.

Dzięki intuicyjnemu w obsłudze przełącznikowi napędu 4×4, umieszczonemu na desce rozdzielczej, kierowca może z łatwością dostosować napęd samochodu do swoich potrzeb. Może skorzystać z trybów 4×2, 4×4 oraz Lock.

Skrzyni biegów (opracowana przez Nissana) powoduje, że kierowca może dysponować przełożeniami – „normalnym” (skrzynia 4×2) i „krótkimi” (skrzynia 4×4). Krótkie biegi są idealne do pokonywania nawet najbardziej stromych podjazdów czy przeszkód, przez które trzeba przejeżdżać z niską prędkością, natomiast długie biegi są przydatne do jazdy szosowej. 16-calowe koła z oponami „Mud and snow” (na błoto i śnieg), wyposażonymi w specjalny bieżnik, zapewniają skuteczniejsze odprowadzanie błota, piasku lub mokrego śniegu.

Duster przejechał w ramach testów 1 600 000 km. Wszystkie modele Dacii są objęte gwarancją na 3 lata lub 100 tys. km. Pozwala ona na przyjęcie auta do naprawy przez dowolnego koncesjonera oraz naprawę przez wysokiej klasy mechaników z użyciem oryginalnych części zamiennych. Dacia oferuje również możliwość przedłużenia gwarancji.

Przypomnijmy: Dacia zajęła czołowe miejsce w rankingu najbardziej niezawodnych marek w 2012 roku. Stanęła też na najwyższym miejscu na podium w kategorii „Najniższe koszty eksploatacji” w badaniu Car360° przeprowadzonym przez instytut TNS Sofres w 2013 roku.