DUNLOP: OPONY NA LE MANS – SUPER TECHNOLOGIE

LE MANS TEST DAY  1 june 2014 © CLEMENT MARIN

W sobotę, 14 czerwca rozpocznie się kolejny 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Opona to jedyny element łączący samochód z torem, dlatego stanowi ważną składową przygotowań do wyścigów endurance.

Dunlop, aby pomagać swoim zespołom zwyciężać, bierze pod uwagę wiele parametrów niezwykle istotnych podczas zmagań na torze. Le Mans różni się pod wieloma względami od innych rund World Endurance Championship, ale najważniejszą różnicą jest nawierzchnia toru.


Zobacz także:
SPORT


Część trasy, obejmująca drogi publiczne ma bardzo wypolerowaną nawierzchnię, ponieważ codziennie przejeżdżają po niej setki tysięcy samochodów i ciężarówek. Cząsteczki gumy i plamy ropy dodatkowo zmniejszają przyczepność nawierzchni w stosunku do specjalnego wyścigowego asfaltu. Dunlop posiada mieszanki przystosowane do każdych warunków, w tym także do Le Mans, gdzie przyczepność zmienia się radykalnie na poszczególnych odcinkach toru.

Proste

Choć tor Le Mans nie należy do bardzo szorstkich, trwałość opon jest ważnym czynnikiem ze względu na długie proste. Koła samochodów są odchylone od pionu, by szybciej pokonywać zakręty (powierzchnia styku jest większa dzięki czemu opona lepiej trzyma się nawierzchni), ale ma to wpływ na jazdę na wprost. Opony mają wtedy mniejszą powierzchnię styku, a kąty pochylenia sprzyjają obniżeniu oporu toczenia przy wyższych prędkościach.

LE MANS TEST DAY  1 june 2014 © CLEMENT MARIN

Wadą takiego ustawienia jest to, że wewnętrzny bark opony przenosi większe obciążenie wskutek działania siły docisku, a zmniejszona powierzchnia styku powoduje, iż opona ma mniejszy kontakt z nawierzchnią, więc pracuje w niższej temperaturze. Wówczas zdarza się, że na wjeździe w zakręt opony mogą być „za zimne”. Dunlop projektuje mieszanki i konstrukcje opon stosowanych w wyścigach na wytrzymałość w taki sposób, żeby szybciej się rozgrzewały, co neutralizuje wpływ studzenia na prostych i równocześnie były w stanie sprostać różnorodnym wyzwaniom na torze.

Siła docisku

Siła docisku stwarza opór, który spowalnia pojazdy, szczególnie na prostych. Zespoły starają się ograniczyć siłę docisku potrzebną do wytworzenia przyczepności umożliwiającej pokonywanie zakrętów. Na Le Mans zespoły używają specjalnie przygotowanych pakietów aerodynamicznych, które pomagają osiągać wysokie prędkości na prostych. Dunlop pomaga ekipom kompensować ustawienia obniżające siłę docisku poprzez zwiększanie powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią oraz mieszanki, które maksymalizują przyczepność.

Temperatury

W mistrzostwach WEC producenci opon otrzymują do dyspozycji trzy zestawy opon o mieszance przystosowanej do suchej pogody. Wszystkie trzy są dopuszczone do użycia w rundzie Le Mans, ale muszą sprawdzać się w szerokim zakresie warunków – od 4°C na Silverstone do 40°C w Teksasie. Nocą temperatura na Le Mans spada nawet do 4°C, ale charakterystyka przyczepności na francuskim torze różni się od pozostałych. Przy niskich temperaturach na Silverstone ekipy wykorzystywały średnią i twardą mieszankę, jednak na Le Mans, szczególnie nocą, lepszym rozwiązaniem może być miękka mieszanka. Opony projektuje się tak, aby sprawdzały się w możliwie najszerszym zakresie warunków, pozwalając kierowcom osiągać dobre czasy okrążeń.

LE MANS TEST DAY  1 june 2014 © CLEMENT MARIN

Ciśnienie

Samochód na torze, specyfikacja opon ustalona – co jeszcze można zrobić? Dobór właściwej mieszanki do określonych warunków jest istotny, ale równie ważne jest prawidłowe ciśnienie w poszczególnych oponach danego samochodu. Różne są specyfikacje pojazdów i style jazdy kierowców. Pojawiają się drobne różnice, wynikające choćby z tego, że tym samym samochodem będzie jechało trzech różnych kierowców. Jednym z największych atutów Dunlopa jest partnerska współpraca pomiędzy inżynierami projektującymi opony a inżynierami zespołu wyścigowego. Każdy zespół otrzymuje przed wyścigiem rekomendowany zestaw opon do dopasowania go do podwozia, toru i kierowców.

Weekend to czas, kiedy inżynierowie wspólnie optymalizują ciśnienie w oponach i inne ustawienia tak, aby uzyskać najwyższe możliwe osiągi przy danej temperaturze i warunkach na torze. Przy zbyt wysokim ciśnieniu dochodzi do efektu „balonu”, który istotnie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, powodując szybkie zużywanie się środkowej części bieżnika. Przy zbyt niskim ciśnieniu, powierzchnia kontaktu przenosi się na zewnętrzne krawędzie, co zwiększa tarcie, powodując zbyt szybkie zużywanie części barkowych bieżnika i pogorszenia osiągów.

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej. Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa…