DUNLOP: TESTY OPON DLA PROTOTYPU GREENGT H2

LE MANS 24 HOURS TEST DAY 2-3 june 2012 © CLEMENT MARIN

Rok 2013 jest bardzo ważny dla Dunlopa. Marka obchodzi swoje 125-lecie, wspominając minione zwycięstwa, innowacje i rekordy, a także wpływając na przyszłość motoryzacji.

W ramach współpracy z GreenGT, Dunlop projektuje opony dla GreenGT H2 – pierwszego prototypu samochodu wyścigowego napędzanego ogniwami wodorowymi, startującego w Le Mans. GreenGT H2 wyposażony w elektryczny układ przeniesienia napędu przeszedł już wstępne próby na oponach wyścigowych inspirowanych najnowszą konstrukcją Dunlop Sport BluResponse.


Zobacz także:
OPONY


Podczas tygodnia Le Mans, poprzedzającego legendarny wyścig, GreenGT ogłosił plany organizacji światowej trasy promującej projekt.

Samochody elektryczne stanowią dziś wyzwanie dla projektantów opon. Ze względu na zwiększoną masę pojazdu ogumienie musi mieć większą nośność. Natomiast dążenie do lepszej wydajności energetycznej oznacza, że opona powinna posiadać dwie cechy zmniejszające opór toczenia:

• spodnia część mieszanki o niskich parametrach generowania ciepła, która wykazuje wyższą spójność molekularną, co przekłada się na ograniczenie wewnętrznego tarcia, a tym samym mniejsze wydzielanie ciepła,

• zoptymalizowany kształt i konstrukcja opony zapewniające zwiększoną sztywność wzdłużną oraz ograniczające deformację korpusu, co wpływa na zmniejszenie oporu toczenia.

Opony Dunlopa nie tylko poprawiają wydajność i sterowność samochodu z napędem elektrycznym, ale także pozwalają mu dłużej się poruszać. Jest to możliwe dzięki zmniejszeniu zużycia energii przy jednoczesnej maksymalizacji przyczepności i efektywności.

Zastosowane w GreenGT H2 opony wyścigowe zostały zainspirowane konstrukcją najnowszych opon Dunlop Sport BluResponse. Opona drogowa Dunlop wyróżnia się wysokimi parametrami, podobnie jak koncepcyjna opona BluResponse AA, która otrzymała klasę A zarówno w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i efektywności paliwowej. Tak dobre parametry oznaczają zmniejszenie oporu toczenia, co przekłada się na maksymalizację wydajności energetycznej samochodu.

Po przeprowadzeniu wstępnych testów powstanie nowa generacja wyścigowych opon Dunlop Sport BluResponse. W ich projektowaniu inżynierowie uwzględnią wymogi technologii zmiennego rozdziału momentu obrotowego (torque vectoring) i skutki zastosowania elektrycznego przeniesienia napędu w takich pojazdach, jak GreenGT H2.

Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport: Ogniwa wodorowe mogą być przyszłością sportów motorowych. Dążąc do maksymalizacji przyczepności i wydajności paliwowej samochodu musimy współpracować z projektantami pojazdów, aby stworzyć nową generację wydajnych opon. Opór toczenia, czyli utrata energii spowodowana obracaniem się opony to obszar, w którym jako producent ogumienia możemy mieć istotny wpływ na powodzenie takiego projektu jak GreenGT. Konstruktorzy pojazdu mogą w znacznym stopniu poprawić sprawność podwozia i układu przeniesienia napędu, ale cała energia przekazywana jest przez opony – dlatego tak istotne jest, by również ogumienie było elementem dopracowanym pod względem wydajności energetycznej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości uczestniczenia w projektowaniu opony dla pierwszego prototypu samochodu wyścigowego dla Le Mans zasilanego ogniwami wodorowymi. Ogromne doświadczenie techniczne Dunlopa i 125 lat nieustających sukcesów w sporcie motorowym dostarcząją wiedzy, która jest niezwykle cenna w przedsięwzięciu stworzenia opon przyszłości.