EURONCAP: FORD FOCUS – HISTORYCZNY SUKCES!

Nowy Ford Focus został pierwszym samochodem w historii, który otrzymał w sumie cztery nagrody Euro NCAP Advanced. Najnowsze dwie nagrody przyznano w tym tygodniu za funkcję monitorowania koncentracji kierowcy oraz funkcję wczesnego ostrzegania Forward Alert.

Nagrody zostały wręczone zaledwie miesiąc po innym historycznym wydarzeniu, czyli zdobyciu przez nowego Forda Ranger maksymalnej oceny 5 gwiazdek Euro NCAP. Ford Ranger został tym samym pierwszym pickupem w dziejach, który zasłużył na najwyższe noty w testach zderzeniowych. Co więcej, samochód osiągnął najlepszy wynik spośród wszystkich przetestowanych konstrukcji w zakresie ochrony pieszych.

– Celem firmy Ford Motor Company jest zapewnienie pasażerom pojazdu najwyższego poziomu bezpieczeństwa, a kolejne dwie nagrody Euro NCAP Advanced przyznane nowemu Fordowi Focus stanowią doskonałe zwieńczenie naszych wysiłków – powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe.

Nagrody Euro NCAP Advanced są przyznawane producentom samochodów od 2010 roku w uznaniu dla innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa na najwyższym poziomie. Ford jest jednym z dwóch producentów, któremu przyznano cztery takie nagrody i jedynym producentem w branży, który otrzymał wszystkie cztery nagrody dla jednego produktu.

– Misją Euro NCAP jest promocja istotnych innowacji z zakresu bezpieczeństwa, dlatego nagradzamy dwie technologie oferowane w nowym Fordzie Focus – funkcję monitorowania koncentracji kierowcy oraz funkcję wczesnego ostrzegania Forward Alert. Ten popularny samochód segmentu C jako jedyny na rynku może poszczycić się już czterema nagrodami Euro NCAP Advanced, a to z kolei ukazuje kierunek, w którym zmierza Ford i cała branża motoryzacyjna w Europie. Nowoczesne systemy wspomagające kierowcę ratują życie i redukują obrażenia pasażerów w razie wypadku, stanowiąc tym samym dodatkową korzyść dla klientów podczas zakupu nowego auta – powiedział Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.

TECHNOLOGIE

Szacuje się, że na europejskich drogach rocznie ginie około 1 300 osób w wypadkach spowodowanych nieuwagą kierowcy. Nagrodzona funkcja monitorowania koncentracji kierowcy wykrywa zmęczenie kierowcy, korzystając z zaawansowanej technologii kamer oraz pokładowych czujników monitorujących poziom koncentracji prowadzącego.

System monitoruje pozycję samochodu względem pasów na jezdni, wykorzystując w tym celu skierowaną do przodu kamerę umieszczoną za przednią szybą. Układ komunikuje się także z pokładowym czujnikiem zbaczania z obranego toru jazdy, wykrywając niestabilne ruchy pojazdu.

Na podstawie zgromadzonych danych system nieustannie oblicza stopień zmęczenia kierowcy i prezentuje wynik kalkulacji na wyświetlaczu w tablicy przyrządów. W momencie wykrycia obniżonego poziomu koncentracji prowadzącego, układ w pierwszej kolejności wyemituje łagodne ostrzeżenie, a następnie bardziej zdecydowane. Funkcja monitorowania koncentracji kierowcy oferowana jest w nowym Fordzie Focus, Fordzie C-MAX, Fordzie Mondeo, Fordzie S-MAX oraz Fordzie Galaxy.

– Zmęczenie podczas jazdy może ogarnąć każdego kierowcę – przyznaje Margareta Nieh, inżynier Forda. Kiedy prowadzący robi się senny ma tendencję do zjeżdżania z obranego toru jazdy w wyniku utraty koncentracji, a następnie korygowania swoich błędów gwałtownymi ruchami kierownicą. Opracowana przez Forda funkcja monitorowania koncentracji kierowcy została zaprojektowana tak, aby wykrywać tego typu zachowania i odpowiednio wcześniej ostrzegać kierowcę.

Opracowana przez Forda funkcja wczesnego ostrzegania Forward Alert wykorzystuje technologię radarową w poszukiwaniu przeszkód na drodze. W momencie wykrycia pojazdu, który hamuje, wolniej się porusza lub właśnie się zatrzymał, system alarmuje kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego oraz migającego symbolu ostrzegawczego na wyświetlaczu. Jeśli kierowca od razu nie wciśnie pedału hamulca, układ uruchomi funkcję wspomagania hamowania.

– Funkcja wspomagania hamowania przygotowuje układ hamulcowy do działania poprzez wstępne zwiększenie ciśnienia – powiedział Pradeep Nold, inżynier Forda. W tym momencie hamulce zostają automatycznie aktywowane, a kierowca czuje delikatne szarpnięcie. Oznacza to, że układ hamulcowy jest gotowy do działania z maksymalną skutecznością. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, system uruchomi hamulce, co spowoduje zwalnianie pojazdu. Po wciśnięciu przez prowadzącego pedału hamulca, układ zaaplikuje pełną siłę hamowania.

Funkcja wczesnego ostrzegania Forward Alert może zostać włączona lub wyłączona z poziomu menu, a kierowca ma do wyboru trzy różne stopnie czułości działania układu. Funkcja wspomagająca działanie układu hamulcowego jest zawsze aktywna.

„- naliza danych dotyczących wypadków w Europie dowodzi, że kolizje polegające na uderzeniu w tył pojazdu stanowią około 15 procent wszystkich zdarzeń drogowych, które powodują obrażenia u pasażerów – dodał Nold. Funkcja wczesnego ostrzegania Forward Alert została zaprojektowana przede wszystkim w celu ostrzeżenia kierowcy, a następnie zredukowania siły zderzenia.

Funkcja wczesnego ostrzegania Forward Alert jest obecnie dostępna w nowym Fordzie Focus, Fordzie Mondeo, Fordzie S-MAX oraz Fordzie Galaxy.