FORMUŁA E: POZNALIŚMY PIERWSZEGO KIEROWCĘ PORSCHE

porsche-for-e1

Neel Jani został pierwszym kierowcą fabrycznym nowego zespołu Porsche, który bezie reprezentował barwy marki w mistrzostwach Formuły E FIA ABB 2019-20.

Na początku 2019 roku zespół z doświadczonym szwajcarskim zawodnikiem w składzie rozpocznie testy na torze.


Zobacz także:

SPORT


 

W ten sposób będzie przygotowywać się do szóstego sezonu światowej serii wyścigów bolidów na prąd, rozpoczynającego się w grudniu przyszłego roku. Porsche z niecierpliwością czeka na przybycie pierwszego standaryzowanego podwozia, w którym zainstaluje układ napędowy własnego projektu. Układ ten ma już za sobą badania na stanowiskach testowych.

Trzydziestopięcioletni Neel Jani jest kierowcą fabrycznym Porsche od 2013 r. Trzy lata później, za kierownicą Porsche 919 Hybrid, zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i jeszcze w tym samym sezonie został mistrzem Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA.

W latach 2014- 17 wygrał w 919 cztery wyścigi, 9-krotnie zdobył pole position i wykręcił 4 najlepsze czasy okrążeń. W 2018 r., jadąc 919 Hybrid Evo, pobił rekord ustanowiony przez bolid Formuły 1 na torze Spa- Francorchamps (Belgia). Neel Jani rozpoczynał swoją karierę za kierownicą bolidów, a później był kierowcą testowym w Formule 1.

– Neel to bez wątpienia właściwy człowiek w naszym nowym programie – programie, którego celem jest ustanawianie technicznych trendów. Nie tylko przyczynia się do zwiększania szybkości, ale służy nam także ogromnym doświadczeniem w jeździe bolidami. Jeździł już w Formule E, a w Weissach cieszy się ugruntowaną pozycją kierowcy testowego – powiedział Fritz Enzinger, wiceprezes Porsche Motorsport.

– Nie mogę się doczekać swojego nowego zadania. Współtworzenie od samego początku całkiem nowego programu Porsche Motorsport – i to już po raz drugi – wiele dla mnie znaczy. Czekają nas ogromne wyzwania, zarówno w zakresie techniki, jak i samej jazdy, a nasi silni rywale w Formule E mają przewagę w doświadczeniu. Przed nami wiele pracy, nie mogę jednak doczekać się wyjechania na tor – wyznał Neel Jani.

Dołączenie Porsche do rywalizacji w Formule E stanowi część szeroko zakrojonych zmian w firmie i jest doskonale zgrane w czasie: równolegle z debiutem pierwszego elektrycznego pojazdu wyścigowego Porsche na rynek wejdzie nowy Taycan – pierwszy seryjny sportowy samochód producenta ze Stuttgartu- Zuffenhausen, który także będzie poruszać się bez udziału silnika spalinowego. Porsche wkracza w erę elektryczną i cyfrową, realizując inwestycje na kwotę 6 mld euro.

Tylko na potrzeby wprowadzania modelu Taycan utworzono 1500 nowych miejsc pracy. Koncepcja „Produkcji 4.0” wymaga opracowania całkowicie nowych procesów i w zamyśle ma być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Program Formuły E zajmuje ważne miejsce w przyszłej strategii firmy – specjaliści od sportów motorowych i aut seryjnych ramię w ramię pracują ze sobą w centrum badawczo- rozwojowym w Weissach.

Jednym z rezultatów tej bliskiej współpracy i dzielenia się wiedzą jest zastosowany w modelu Taycan układ 800 V, który łączy znaczny zasięg oraz krótki czas ładowania z imponującymi osiągami.

Ta wysokonapięciowa technika opiera się na pionierskiej inżynierii, opracowanej dla trzykrotnego zwycięzcy Le Mans – prototypu 919 Hybrid. Dział rozwoju samochodów produkcyjnych skorzystał z doświadczenia zdobytego w sportach motorowych w zakresie budowy napędu elektrycznego, akumulatora i układu chłodzenia. Także seria wyścigów bolidów będzie koncentrować się na rozwoju kluczowych rozwiązań technicznych oraz zarządzania energią.

Po wprowadzeniu nowego pojazdu Gen2 i akumulatorów o wyższej pojemności nie przewiduje się już zmian w konstrukcji bolidów podczas wyścigów Formuły E. O ile architektura pojazdu i akumulator są standaryzowane dla wszystkich zespołów, to cały zespół napędowy jest opracowywany indywidualnie, samodzielnie przez Porsche.

Lista jego elementów – częściowo powiązanych z seryjnymi odpowiednikami – obejmuje: silnik elektryczny, falownik, przekładnię, mechanizm różnicowy, wały napędowe, elementy konstrukcji i zawieszenia mocowane do tylnej osi, a także układ chłodzenia oraz jednostkę sterującą (ECU).