FRANKFURT 2017: NOWY DESIGN TOYOTY LAND CRUISER

Toy_LandCru1

Na Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie debiutuje nowa generacja Toyoty Land Cruiser, terenowego modelu z 65-letnią historią, sprzedawanego w ponad 190 krajach na całym świecie.

Nowy model został starannie zaprojektowany: zyskał nowy design nadwozia, komfortowe wnętrze, a także poprawione osiągi na szosie i w terenie.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Land Cruiser wyposażony jest w ergonomiczne i funkcjonalnie pogrupowane elementy sterowania, deskę rozdzielczą nowej konstrukcji, w której znalazł się duży, 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Toyota Touch 2 with Go, zestaw elektronicznych wskaźników Optitron oraz obsługiwany z kierownicy 4,2-calowy wyświetlacz wielofunkcyjny.

Komfort na pokładzie zwiększono dzięki wprowadzeniu wentylacji przednich siedzeń, ogrzewaniu tylnych siedzeń oraz zastosowaniu elektrycznie podgrzewanej szyby przedniej i podgrzewanych dysz spryskiwaczy, a także dzięki automatycznie opuszczanym przy cofaniu lusterkom zewnętrznym.

Toy_LandCru2

Oferowany na rynkach Europy Zachodniej i Centralnej nowy Land Cruiser napędzany jest turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 2.8 D-4D o mocy 130 kW/177 KM. Na rynkach Europy Wschodniej dostępne są również modele z silnikami benzynowymi 2.7 VVT-i o mocy 120 kW/161 KM oraz 4.0 VVT-i o mocy 183 kW/249 KM.

Kluczem do możliwości terenowych jest trwała, odporna na odkształcenia konstrukcja nadwozia mocowanego na ramie. Skutecznie izoluje też ona kabinę przed uderzeniami pochodzącymi z zawieszenia kół, dzięki czemu nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych uzyskuje się wyższy komfort jazdy.

Zastosowane systemy wspomagania jazdy w terenie nie tylko pomagają nawet niedoświadczonym kierowcom w maksymalnym wykorzystaniu możliwości pojazdu i łatwym w prowadzeniu nowego auta z napędem na cztery koła.

Nowocześniejsza stylizacja

Auto terenowe musi być praktyczne – temu służą reflektory i wloty powietrza usytuowane tak, by zapewnić zarówno maksymalną ochronę, jak i możliwie największą głębokość brodzenia. Aby samochód był trwały, układ napędowy i wszystkie ważne części funkcjonalne muszą być solidnie zabezpieczone przed uszkodzeniami. Możliwości terenowe wynikają m.in. z małego promienia skrętu i bardzo dużego prześwitu.

Toy_LandCru3

Całkowitą długość nowego Land Cruisera zwiększono o 60 mm do 4840 mm (4565 mm w modelu 3-drzwiowym). Mimo to samochód jest łatwy w manewrowaniu, z minimalnym promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 5,8 metra (5,2 m dla modelu 3-drzwiowego).

Maska silnika została tak ukształtowana, by uzyskać jak najlepszą widoczność obszaru przed samochodem. Dla lepszej ochrony przedziału silnika jest on po bokach osłonięty powierzchniami zderzaka. Światła przeciwmgielne zintegrowano z dolnymi częściami zderzaka. Podniesiono też boczne krawędzie błotników. Krata przedniego wlotu powietrza i reflektory zostały umieszczone wysoko. Otwory w przednim grillu są możliwie jak największe, aby umożliwić optymalne chłodzenie silnika, a soczewki świateł drogowych umieszczono po wewnętrznych stronach reflektorów.

W przednich reflektorach zintegrowano oświetlenie drogowe i mijania oraz kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej (DRL), umieszczając je wszystkie w wyróżniającej się graficznie obudowie. Reflektory i światła do jazdy dziennej wykonane są w technologii LED. Minimalny prześwit podwozia wynosi 215 mm (205 mm w modelach 3-drzwiowych), kąt natarcia 31 stopni, kąt zejścia 25 stopni i kąt rampowy wynoszący 22 stopnie.

Oferowane są sześcioramienne 17-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami nowego typu o niskich oporach toczenia (RRC) bądź obręcze 19-calowe. Trzecia możliwość to nowe, 12-ramienne obręcze o średnicy 19 cali z wykończeniem obróbką mechaniczną.

Toy_LandCru5

Z tyłu nowymi elementami są przeprojektowane tylne lampy zespolone ze światłami hamowania wykonanymi w technice LED, mniejsza tylna kieszeń tablicy rejestracyjnej, a także przestylizowany zderzak z podstawą unoszącą się w kierunku wystających narożników. Nowy Land Cruiser jest dostępny w dziesięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch nowych – Midnight Emerald Blue oraz metalizowanym Avant-Garde Bronze.

Wnętrze

We wnętrzu nowego Land Cruisera znajdziemy odświeżoną deskę rozdzielczą, w tym nowy projekt obudowy zespołu wskaźników i konsoli centralnej. Przełączniki i inne elementy sterowania zostały wyraźnie podzielone na strefy i zoptymalizowane pod kątem ergonomii i łatwości obsługi. Górna krawędź nowej konsoli środkowej została obniżona. W konsoli zainstalowano większy, 8-calowy kolorowy ekran systemu multimedialnego, płaski panel sterowania klimatyzacją i zestaw wskaźników informujących o działaniu układu napędowego.

Za dźwignią zmiany biegów znajdują się elementy kontroli układu napędowego i funkcji zwiększających komfort. W kabinie pojawiło się sterowanie ogrzewaniem i wentylacją przednich siedzeń. Konsola centralna wykończona materiałem o fakturze Silver Hairline.

W przeprojektowanej obudowie czterech wskaźników zegarowych umieszczono precyzyjne zegary Optitron zamocowane na metalowej podstawie, a ich tarcze wykończono ozdobnym szlifem i podniesioną skalą. Sąsiaduje z nimi kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala, który dostarcza kierowcy licznych danych o parametrach pojazdu oraz wskazań systemu informacji i rozrywki. Obsługiwany poprzez regulatory umieszczone na nowej kierownicy (z modelu Land Cruiser V8) wyświetlacz dostarcza informacji na temat jazdy, auta, nawigacji, systemu audio, systemów wspomagania kierowcy, a w razie potrzeby wyświetla ostrzeżenia.

Toy_LandCru4

Nowy schemat oświetlenia wnętrza obejmuje LED-owe przestrzeń pod deską rozdzielczą, lampki w podsufitce, oświetlenie schowka przed pasażerem z przodu oraz podświetlenie paneli drzwiowych. Nowe wnętrze Land Cruisera dostępne jest w trzech kolorach – czarnym, brązowo-czarnym i nowym beżowym (Premium Beige).

Silniki

Silnik 2.8 D-4D ma pojemność skokową 2755 cm³. Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka napędowa DOHC, dysponująca maksymalną mocą 130 kW/177 KM przy 3400 obr./min. Silnik ten połączono z 6-biegową przekładnią automatyczną, zdolną do przenoszenia momentu obrotowego wynoszącego 450 Nm rozwijanego od 1600 do 2400 obr./min. Pozwala to na uzyskiwanie czasu przyspieszania 0–100 km/h wynoszącego 12,7 sekundy i prędkości maksymalnej 175 km/h. Średnie zużycie paliwa osiąga 7,4 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 194 g/km.

W połączeniu z 6-biegową przekładnią manualną Land Cruiser z silnikiem 2.8 D-4D dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 420 Nm pomiędzy 1400 i 2600 obr./min. Czas przyspieszania 0–100 km/h wynosi 12,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h. Średnie zużycie paliwa i emisja CO2 wynoszą odpowiednio 7,4 l/100 km i 194 g/km.

Systemy bezpieczeństwa

Wyższe wersje wyposażenia Land Cruisera z przekładnią automatyczną otrzymują w standardzie zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Dzięki współpracy precyzyjnego radaru fal milimetrowych i kamery, które zapewniają wysoką skuteczność w wykrywaniu przeszkód, auto dysponuje takimi rozwiązaniami jak system ochrony przedzderzeniowej (PCS) z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania (ACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) oraz automatyczne światła drogowe (AHB).

Wśród innych systemów aktywnego bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy pokazywany na targach motoryzacyjnych Motor Show nowy pojazd oferuje system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) i nową wersję systemu kontroli ciśnienia w oponach.