GENEWA 2012: FORD B-MAX – PIONIER KONCEPCJI

Nowy Ford B-MAX, zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego Genewa 2012, to kombinacja stylu, oszczędności i najbardziej technologii małych samochodów w Europie. Oferowany w nim system Easy Access Door pozwala na swobodne wsiadanie i wysiadanie poprzez szeroko otwarte przednie drzwi na zawiasach oraz tylne drzwi przesuwne ze zintegrowanym słupkiem środkowym.

Ford B-MAX to pierwszy europejski model marki wyposażony w system SYNC, opracowany przez Forda aktywowany głosem system komunikacji z funkcją Emergency Assistance, umożliwiającą podróżnym wezwanie pomocy w razie wypadku.

To także pierwszy pojazd w tym segmencie oferujący system Active City Stop. Przy niskich prędkościach umożliwia on kierowcom uniknięcie kolizji ze stojącymi lub jadącymi powoli samochodami z przodu.

– Prezentowany na targach motoryzacyjnych Motor Show Ford B-MAX rzuca wyzwanie tradycyjnemu myśleniu o małych samochodach i jest pionierem koncepcji, której nie zaproponował żaden inny producent samochodów. Jego innowacyjna stylistyka otwiera drzwi – w przenośni i dosłownie – przed nowymi, porywającymi pomysłami na to, co jest możliwe w małych samochodach. Jest to jednak więcej niż zmyślny, wszechstronny mały samochód. Najnowsze technologie Forda oznaczają, że Ford B-MAX zapewnia większą przyjemność z jazdy, wyższe bezpieczeństwo i wiodącą w klasie ekonomikę jazdy. Osiąga to, co dla innych samochodów jest po prostu nieosiągalne. Jesteśmy przekonani, że Ford B-MAX będzie miał ogromny wpływ na rynek samochodów kompaktowych – powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor operacyjny Ford of Europe.

 

 

Nowa wizja samochodów kompaktowych

Wykorzystujący globalną płytę podłogową segmentu B – wspólną z Fordem Fiesta – B-MAX jest ucieleśnieniem wizji nowoczesnego pojazdu kompaktowego o wielozadaniowym charakterze (MAV), łączącego w sobie sporą przestrzeń i wszechstronność z przemyślnym wnętrzem i stylowym wykończeniem zewnętrznym.

Ford B-MAX ma nieco ponad 4 metry długości, 11 cm mniej niż pięciodrzwiowy Ford Fiesta i o 32 cm mniej niż nowy Ford C-MAX. Jest więc doskonałą odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie rynku na zmniejszone samochody, dostosowane do zagęszczonego ruchu miejskiego, jednak nie poświęcające przy tym przestrzeni czy komfortu jazdy.

Unikalny system Ford Easy Access Door

Unikalny system Ford Easy Access Door System to nowy poziom wygody, dostępności i elastyczności. Obejmuje on konwencjonalne drzwi przednie na zawiasach oraz tylne drzwi przesuwne, wkomponowane w nową konstrukcję nadwozia. W ramach tej konstrukcji, słupek środkowy zintegrowany jest w przednich i tylnych drzwiach i nie stanowi samodzielnej części nadwozia.

Po otwarciu przednich i tylnych drzwi powstaje ogromy otwór o szerokości ponad 1,5 metra, zapewniający łatwy dostęp do wnętrza. Jest on niemal dwukrotnie szerszy od podobnych rozwiązań oferowanych przez konkurencję i znacząco ułatwia wsiadanie na tylne fotele samochodu lub wysiadanie z niego, opiekę nad dziećmi w fotelikach czy ładowanie zakupów.

 

 

Podwójne tylne drzwi przesuwne Forda B-MAX to także dodatkowa korzyść na zatłoczonych ulicach czy w ciasnych miejscach parkingowych, gdzie trudno wysiąść przez tradycyjne drzwi na zawiasach. Przednie i tylne drzwi otwierają się w pełni niezależnie, umożliwiając wsiadanie do samochodu zgodnie z potrzebami.

Bezpieczeństwo

Inżynierowie Forda opracowali innowacyjne rozwiązania, które zapewniają, że Ford B-MAX jest tak samo bezpieczny w przypadku zderzeń jak inne, bardziej konwencjonalne struktury.

Zarówno przednie, jak i tylne drzwi zostały wzmocnione, aby zapewnić wyjątkową wytrzymałość w kolizjach bocznych. W kluczowych dla przenoszenia obciążenia miejscach zastosowano ultra – wytrzymałą stal borową, dzięki czemu ramy drzwi pochłaniają energię jak klasyczny słupek.

W chwili uderzenia specjalne blokady i wzmocnione mechanizmy zapadkowe mocują drzwi do konstrukcji podłogi i dachu, a powstała w ten sposób struktura chroni pasażerów. To i inne udoskonalenia konstrukcyjne nadwozia oraz najnowsze technologie zabezpieczające tworzą nadwozie, które oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzeń.

 

 

Kompaktowy, sportowy i stylowy

Ford wykorzystał stylistykę Kinetic Design, aby stworzyć kompaktowy, sportowy i stylowy samochód, który wnosi swój własny charakter do gamy modeli MAV Forda.

Charakterystyczny przód nowego Forda otrzymał nową wersję, trapezoidalnej osłony chłodnicy. Inne elementy stylistyki Kintetic Design to silnie zarysowane reflektory, mocno zarysowana linia pod oknami z wyrazistym podcięciem, charakterystyczna linia okien unosząca się ku tyłowi nadwozia i wyraziste zakończenia błotników.

Śmiałe, trójwymiarowe powierzchnie boczne pomagają uniknąć wrażenia wysokiego, pudełkowatego kształtu, częstego w tej kasie pojazdów, i obejmują nietypowo zaprojektowane progi z charakterystycznym zygzakiem na tylnych drzwiach.

Ford B-MAX zapewnia znaną z innych Fordów przyjemność z jazdy dzięki doskonałej dynamice wykorzystującej system Torque Vectoring Control zapewniający świetną trakcję i zwinność.

 

 

Wnętrze

Ford B-MAX łączy system Easy Access Door z i łatwo adaptowalnymi do potrzeb fotelami. Tylna kanapa dzielona w proporcji 60/40 składa się na płasko jednym ruchem ręki. Oparcie fotela pasażera z przodu można również złożyć, dzięki czemu powstaje płaska podłoga na całej długości samochodu, zdolna pomieścić bardzo długie ładunki mierzące do 2,35 m długości.

Szerokie drzwi boczne ułatwiają załadunek dużych przedmiotów, takich jak płaskie paczki z meblami czy nawet rower. Regulowana podłoga bagażnika tworzy płaską przestrzeń po obniżeniu tylnych foteli. Pod podłogą znajduje się schowek, w którym można ukryć cenne przedmioty.

Kierowców ucieszy z pewnością wyższa pozycja za kierownicą Forda B-MAX, którego wysokość całkowita jest większa o 12 cm niż Forda Fiesta. Dzięki temu zwiększa się również przestrzeń na nogi oraz przestrzeń na wysokości głowy z tyłu.

Śmiała grafika i wielopłaszczyznowe powierzchnie to charakterystyczne elementy wykończenia wnętrz najnowszych małych i średnich modeli Forda. Cechy wyróżniające obejmują wąską, nawiązującą kształtem do skrzydła część górnego panela instrumentów, który rozciąga się aż po boczki drzwi. Wyrazista konsola środkowa opada pomiędzy przednie fotele.

Wysokiej jakości, nowoczesne materiały podkreślają staranność wykonania i dowodzą detalami, że małe, praktyczne samochody również mogą być komfortowe i dobrze wyposażone. Wrażenie przestronności pogłębia opcjonalnie dostępny, panoramiczny szklany dach.

 

 

Silniki

Ford B-MAX określa nowe standardy zużycia paliwa w klasie kompaktowych samochodów MAV za sprawą najnowszych silników benzynowych i Diesel wykorzystujących technologię ECOnetic.

Gamę silników benzynowych otwiera trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,0 litra, Ford EcoBoost. Dostępny jest on z dwoma poziomami mocy – 100 KM i 120 KM. Standardowo wyposażony w system Auto-Start-Stop silnik EcoBoost o mocy 120 KM osiąga wiodący w klasie poziom emisji CO2 wynoszący zaledwie 114 g/km oraz zużycie paliwa na poziomie 4,9 l/100 km.

Inne opcje wśród silników benzynowych obejmują jednostki o pojemności 1.4 litra Duratec i mocy 90 KM oraz 1.6 litra Duratec o mocy 105 KM współpracującą z wydajną, dwusprzęgłową sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów PowerShift.

Ford B-MAX dostępny jest także z dwoma silnikami wysokoprężnymi Duratorq TDCi, a każdy z nich oferuje najniższe w swojej klasie zużycie paliwa. Jednostka 1.6 o mocy 95 KM charakteryzuje się emisją CO2 na poziomie 104 g/km i zużyciem paliwa zaledwie 4,0 l/100 km.

Wersja o pojemności 1.5 litra i mocy 75 KM, bliski krewny silnika 1.6 litra, debiutuje w europejskim modelu Forda. Emisja CO2 tej jednostki to 109 g/km, a zużycie paliwa – 4,1 l/100 km.

 

 

Technologie ECOnetic standardowo oferowane we wszystkich wersjach Forda B-MAX obejmują elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które zużywa mniej energii niż jego odpowiednik hydrauliczny, wskaźnik zmiany biegu, zapewniający najbardziej ekonomiczny styl jazdy i system informacji dla kierowcy Ford Eco Mode, Układ ten uczy kierowcę, jak osiągnąć mniejsze zużycie paliwa przez zmianę sposobu jazdy. W modelach wyposażonych w silniki o pojemności 1.0 litra EcoBoost i 1.5/1.6 litra Duratorq oferowany jest także układ ładowania akumulatora z wykorzystaniem odzyskiwanej energii hamowania,.

System Ford SYNC z Emergency Assistance

Po wejściu do sprzedaży pod koniec 2012 roku Ford B-MAX znajdzie się wśród najbardziej zaawansowanych technologicznie małych samochodów w Europie.

SYNC to zaawansowany system kontroli głosowej, integrujący urządzenia pokładowe z innymi nośnikami informacji. Umożliwia on użytkownikom podłączenie telefonu komórkowego i odtwarzacza muzyki przez łącze Bluetooth lub USB, korzystanie z telefonu bez odrywania rąk od kierownicy oraz sterowanie muzyką komendami głosowymi. Automatycznie przenosi on kontakty zapisane w urządzeniu podłączonym przez Bluetooth do samochodu, umożliwia wywoływanie kontaktów prostymi komendami głosowymi i głośno odczytuje wiadomości SMS z telefonów podłączonych przez Bluetooth MAP.

System ten jest już bardzo popularny w USA i oczekuje się, że do 2015 roku będzie obecny w ponad 3,5 miliona nowych samochodów w Europie. System SYNC umożliwia ponadto zastosowanie w Fordzie B-MAX innowacyjnej funkcji Emergency Assistance, która pomaga podróżnym wezwać pomoc w razie wypadku.

System Emergency Assistance to najbardziej zaawansowany system tego rodzaju, który może łączyć się z odpowiednimi służbami w ponad 30 krajach. Klienci mogą z niego korzystać bezpłatnie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Urządzenie lokalizujące GPS zamontowane w pojeździe zapewnia komunikację z operatorem służb ratunkowych w odpowiednim języku w całej Europie, zapewniając podróżnym Forda B-MAX spokój, a nawet rozwiązania, które mogą przyczynić się do uratowania życia.

 

 

Technologie i systemy

Ford B-MAX oferuje zaawansowane technologie, jakich oczekują użytkownicy, którzy chcą, aby ich nowy samochód był mniejszy. Oczekuje się, że około 40 procent nabywców Forda B-MAX to kierowcy, którzy wcześniej użytkowali większy pojazd.

Komfortowe rozwiązania, których celem jest zadowolenie takich klientów, obejmują system audio Sony z ośmioma głośnikami, system otwierania drzwi bez kluczyka Ford KeyFree, system uruchamiania silnika Ford Power, kamerę cofania i skórzaną tapicerkę z przetłoczeniami.

Szczególnie dużo uwagi przywiązano do tego, by Ford B-MAX zapewniał zwinność i zwrotność, które będą wyjątkowo cenne w ciasnym i gęstym ruchu miejskim.

To także pierwszy pojazd w tym segmencie, który zapewnia kierowcom dodatkowe zabezpieczenie w postaci systemu Active City Stop, który pomaga kierowcom uniknąć kosztów napraw po kolizjach przy niskich prędkościach ze stojącymi lub wolno jadącymi pojazdami z przodu.

 

 

PORÓWNANIE FORDA B-MAX Z KONKURENTAMI

Modele benzynowe
(emisja cO2 w g/km- zużycie paliwa w l/100 km)

– Ford B-MAX 1.0 EcoBoost S/S (120 KM): 114 – 4,9;
– Opel Meriva 1.4 ecoFLEX S/S (120 KM): 134 – 5,7;
– Citroen C3 Picasso 1.6 VTi 120 (120 KM): 149 – 6,4;
– Renault Grand Modus 1.2 TCe 100 (103 KM): 139 – 6,0.

Modele diesla

– Ford B-MAX 1.6 TDCi (95 KM): 104 – 4.0;
– Opel Meriva 1.3 CDTi ecoFLEX S/S (95 KM): 109 – 4,1;
– Citroen C3 Picasso 1.6 HDi 90 (92 KM): 119 – 4,6;
– Renault Grand Modus 1.5 dCi 90 eco2 (88 KM): 107 – 4,1.

Dostęp przez drzwi
(szerokość w mm)

– Ford B-MAX (przednie i tylne drzwi): 1550;
– Opel Meriva (tylne drzwi): 685;
– Citroen C3 Picasso (tylne drzwi): 770;
– Renault Grand Modus (tylne drzwi): 780.