GENEWA 2013: NOWE BMW Z4 GOTOWE DO SPRZEDAŻY

B 0_P90109417

Klasyczne proporcje i najnowocześniejsze technologie – oto najkrótsza definicja BMW Z4, które w zmodyfikowanej odsłonie oferuje dodatkowe silniki oraz innowacyjne elementy wyposażenia.

Nowe BMW Z4 to współczesna interpretacja koncepcji tradycyjnego samochodu typu roadster. Samochód otrzymał nowe elementy nadwozia, zmodyfikowane detale w kabinie pasażerskiej, nowy pakiet wyposażeniowy Design Pure Traction oraz nową podstawową jednostkę napędową pracującą pod maską modelu sDrive18i.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


 

Nowe BMW Z4 wkracza na motoryzacyjną scenę dwadzieścia pięć lat po debiucie legendarnego BMW Z1. Po prezentacji podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie (IAA) w 1987 roku, roadster ten wywołał duże poruszenie w branży, nie tylko ze względu na rewolucyjną koncepcję drzwi, ale również dzięki zwinnym i precyzyjnym właściwościom jezdnym. BMW Z1 rozpoczęło nowy rozdział w historii Roadsterów BMW, która sięga do lat trzydziestych ubiegłego stulecia. Od tego czasu BMW zaprezentowało wiele kultowych modeli, na czele z BMW 328 (zwycięzca Mille Miglia w 1940 roku) czy BMW 507 z 1955 roku. Z kolei w latach dziewięćdziesiątych XX wieku do spotęgowania ekscytacji klasycznymi, dwuosobowymi pojazdami z otwartym dachem przyczyniły się modele BMW Z3 oraz BMW Z8. W oparciu o sukces tych modeli powstało BMW Z4, czyli pierwszy Roadster firmy z otwieranym sztywnym dachem.

 

 

STYLISTYKA

Wyprofilowana maska silnika, długi rozstaw osi, nisko poprowadzona linia boczna oraz nisko zawieszony tył auta tworzą obraz pojazdu o doskonałych proporcjach, których próżno szukać u konkurentów. Kierowca i pasażer docenią również niską pozycję siedzącą tuż przed tylną osią, potęgującą odczuwanie poprzecznych i wzdłużnych sił działających na tylne koła. Taki poczucie „bycia częścią samochodu” pozwala również kierowcy na bardzo precyzyjne dozowanie mocy dostarczanej na kół tylnej osi.

Z sylwetką nadwozia komponuje się sztywny, składany dach. Podczas zamykania, dach tworzy płynną linię, natomiast duże okna zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach oraz poczucie przestrzeni wewnątrz. Po otwarciu dachu, jego dwa składowe elementy umieszczane są w bagażniku jeden na drugim w kompaktowy sposób. Obniżoną sylwetkę nowego BMW Z4 podkreślają również przednie słupki, które przyciągają wzrok szczególnie po otwarciu dachu. Dostępny w opcji sztywny dach BMW Individual oferowany jest w dwóch kontrastujących kolorach: czarnym niemetalicznym oraz srebrnym metalicznym Titanium. Składany sztywny dach można otworzyć poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku nawet wówczas, gdy samochód jest w ruchu (do prędkości 40 km/h). Cały proces trwa 19 sekund.

Charakterystyczne podwójne okrągłe reflektory łączą się z typową dla BMW osłoną chłodnicy w kształcie nerki, tworząc przedni pas. Standardowe biksenonowe reflektory mają wąski kształt i zachodzą daleko ponad przednie nadkola. Obręcze świetlne z diodami LED emitują światło do jazdy dziennej. Źródła światła mają teraz trójwymiarowy kształt. W górnej części kloszy znajduje się pas z diodami LED oraz z wkomponowanym oznaczeniem „BMW”. Zintegrowane kierunkowskazy zostały otoczone chromowanymi obwódkami. Przeprojektowane, zwężające się ku tyłowi nadwozia obramowanie bocznych kierunkowskazów dodaje dynamicznego wyrazu „skrzelom” umieszczonym z przodu w bocznych sekcjach auta.

 

 

EKSKLUZYWNE DODATKI

W nowym BMW Z4 dostępnych jest łącznie 11 kolorów lakieru do wyboru, łącznie z nowymi odcieniami metalicznymi Mineral Grey, Glacier Silver i Valencia Orange, które można zamówić wyłącznie w połączeniu z opcją Design Pure Traction. Wnętrze zostało wykończone kontrastującymi ze sobą kolorami – czarnym i pomarańczowym. Pomarańczowe są również panele drzwiowe pokryte ekskluzywną Alkantarą oraz dolna części deski rozdzielczej. Czarne, skórzane siedzenia zostały przeszyte kontrastującymi nićmi w kolorze Valencia Orange, a przez środek oparć i siedzisk biegnie pas dekoracyjny w pomarańczowym kolorze uzupełnionym dwoma wąskimi białymi liniami.

Tapicerka paneli drzwiowych oraz dolna części deski rozdzielczej dostępne są opcjonalnie w czarnym kolorze. Kolejnym ekskluzywnym elementem pakietu Design Pure Traction jest metaliczny pas wykończeniowy, który może zostać połączony z elementami dekoracyjnymi klamek wewnętrznych drzwi i drążka dźwigni zmiany biegów, dostępnymi w czarnym, błyszczącym kolorze. Nowy pakiet zastępuje oferowany wcześniej pakiet Design Pure Impulse i jest opcjonalnie dostępny w połączeniu z innymi kolorami nadwozia.

Nowością wewnątrz, stanowiącą uzupełnienie wyposażenia standardowego, są czarne, błyszczące obwódki centralnych nawiewów powietrza oraz składanego monitora systemu iDrive, który jest oferowany w połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacji Professional. Wnętrze nowego BMW Z4 może też zostać wykończone m.in. ekskluzywnymi elementami drewnianymi Fineline Anthracite, natomiast modele BMW Z4 sDrive28i, BMW Z4 sDrive35i i BMW Z4 sDrive35is są oferowane w połączeniu ze skórzaną tapicerką Kansas. W przypadku dwóch pozostałych modeli element jest dostępny opcjonalnie.

Na liście oferowanych obręczy aluminiowych również pojawiły się nowe warianty, łącznie z 17- i 18-calowymi kołami z ramionami w kształcie litery „V”, które będą dostępne z różnymi oponami do wyboru.

 

 

Pakiet M Sport, który obejmuje zawieszenie, 18-calowe lekkie obręcze oraz pakiet aerodynamiczny M z dużymi wlotami powietrza z przodu oraz wykończeniem tylnego zderzaka w metalicznym kolorze Anthracite. Z kolei wewnątrz sportową atmosferę potęgują takie elementy, jak sportowe fotele, skórzana kierownica typu M, podnóżek kierowcy, wykończenia progów drzwi oraz podsufitka w ciemnoszarym kolorze. Dopełnianiem całości są: pas wykończeniowy Aluminium Carbon, skórzana dźwignia zmiany biegów typu M oraz szare tarcze w tablicy przyrządów. Nowe BMW Z4 sDrive35is jest standardowo wyposażone w pakiet M Sport typowy dla tego modelu.

SILNIKI

W momencie debiutu rynkowego BMW Z4 będzie oferowane z pięcioma mocnymi silnikami benzynowymi do wyboru – trzema czterocylindrowymi i dwoma sześciocylindrowymi. Wszystkie jednostki napędowe wykorzystują zalety technologii BMW TwinPower Turbo, która zapewnia dynamikę jazdy oraz wysoką wydajność paliwową w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Wszystkie silniki spełniają normy emisji EU6, które wejdą w życie w 2014 roku.

Podstawową wersją w gamie modelowej będzie BMW Z4 sDrive18i. Samochód jest napędzany 2-litrową jednostką benzynową, generującą 115 kW/156 KM przy 5 000 obr./min. oraz 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego w przedziale od 1 250 do 4 400 obr./min. BMW Z4 sDrive18i jest standardowo wyposażone w sześciobiegową przekładnię manualną, natomiast ośmiobiegowa sportowa przekładnia automatyczna jest oferowana w opcji. Nowy model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy (skrzynia automatyczna: 8,1 sekundy) i rozpędza się maksymalnie do 221 km/h (skrzynia automatyczna: 220 km/h). Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 6,8 litra na 100 kilometrów, zarówno w przypadku modeli z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów. Emisja CO2 to 159 gramów na kilometr.

 

 

Technologia BMW TwinPower Turbo zastosowana w BMW Z4 sDrive18i obejmuje układ turbodoładowania działający w oparciu o zasadę podwójnego doładowania (TwinScroll), bezpośredni wtrysk paliwa High Precision Direct Petrol Injection, układ płynnej regulacji skoku zaworów VALVETRONIC oraz układ zmiennej regulacji faz rozrządu Double-Vanos. Identyczny pakiet technologiczny zastosowano w 2-litrowych silnikach pracujących pod maskami modeli BMW Z4 sDrive20i oraz BMW Z4 sDrive28i. Jednostki te mogą współpracować z ośmiobiegową sportową przekładnią automatyczną z manetkami do zmiany biegów umieszczonymi przy kierownicy, natomiast standardowo moc jest przenoszona na koła za pośrednictwem skrzyni manualnej o sześciu przełożeniach. Przekładnia automatyczna została zoptymalizowana tak, aby zapewnić krótszy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h.

W gamie wciąż oferowane są wersje sDrive20i, sDrive28i, sDrive35i oraz sDrive35is.

WYPOSAŻENIE

Kierowca może skorzystać z przełącznika sterującego oferowanym w standardzie układem Driving Experience Control, aby aktywować odpowiedni tryb jazdy dostosowany do sytuacji na drodze oraz osobistych preferencji prowadzącego. Przełącznik umieszczony w konsoli centralnej pozwala wybrać tryby COMFORT, SPORT i SPORT+. W zależności od dokonanego wyboru system modyfikuje indywidualne ustawienia niektórych parametrów pojazdu, takich jak układów DSC i Servotronic, a także zmienia charakterystykę pracy automatycznej skrzyni biegów i elektronicznie sterowanych amortyzatorów, jeśli pojazd został w nie wyposażony.

Standardem w nowym BMW Z4 są również takie elementy, jak ksenonowe reflektory, klimatyzacja, podgrzewane tylne okno wykonane ze szkła, funkcja automatycznego zamykania pokrywy bagażnika Soft Close Automatic oraz opony typu runflat ze wskaźnikiem run-flat. W wersji Roadster standardem jest radio BMW Business łącznie z odtwarzaczem CD, wejściem AUX-IN oraz sześcioma głośnikami, natomiast klienci mogą dodatkowo wybrać radio BMW Professional oraz system hi-fi Professional z czternastoma głośnikami. Opcjonalny system nawigacyjny Professional wyświetla mapy w wysokiej rozdzielczości na 8,8-calowym monitorze iDrive, a także oferuje widok 3D. Dane systemu nawigacji są przechowywane na pokładowym twardym dysku o pojemności 12 GB, na którym można również gromadzić osobiste pliki muzyczne.

 

 

BMW oferuje również wiele rozwiązań wspomagających kierującego oraz usług mobilnych w ramach BMW ConnectedDrive. Systemy i funkcje obejmują czujnik deszczu, reflektory adaptacyjne, asystenta świateł drogowych, tempomat z funkcją automatycznego hamowania oraz asystenta parkowania z czujnikami umieszczonymi z przodu i z tyłu. Po wybraniu przez klienta nawigacji satelitarnej Professional, opcja ConnectedDrive Services umożliwi korzystanie na pokładzie samochodu z informacji pobieranych z Internetu oraz serwisów rozrywkowych. System daje również dostęp do portali i aplikacji BMW Online przy wykorzystaniu wyświetlacza Control Display oraz kontrolera iDrive.

Z kolei funkcja Real-Time Traffic Information (RTTI) prezentuje kierowcy wiarygodne informacje przesyłane w czasie rzeczywistym, dotyczące utrudnień w ruchu oraz możliwości ich ominięcia poprzez wytyczenie objazdów. Właściciele urządzeń Apple iPhone mogą korzystać z aplikacji BMW i na przykład odbierać internetowe stacje radiowe, wyświetlać na monitorze posty z serwisów Facebook i Twitter oraz odczytywać je na głos za pośrednictwem funkcji przekształcania tekstu w mowę. W gamie systemów BMW ConnectedDrive dostępnych w nowym BMW Z4 znalazły się również funkcje BMW TeleServices, BMW Remote Services, Concierge Services oraz Intelligent Emergency Call z automatycznym lokalizowaniem pojazdu i wykrywaniem stopnia zaawansowania wypadku.

Debiut rynkowy nowego BMW Z4 zaplanowano na marzec 2013 roku. Auto będzie oczywiście obecnie na Salonie Samochodowym Motor Show w Genewie.