Podróże po świecie, prowadzenie najróżniejszych pojazdów: od najszybszych sportowych samochodów po auta klasy super mini, na wszelkich możliwych nawierzchniach: od śniegu i lodu po idealny asfalt na nowym torze wyścigowym – to marzenia wielu miłośników motoryzacji.
Jeżeli zapach benzyny przyprawia ciebie o szybsze bicie serca, praca kierowcy testowego może wydawać się idealna. Vincent Lopes, kierowca testowy Goodyeara, zdradza jednak, że kariera w tej branży wymaga niemal obsesyjnej dyscypliny.
Od stycznia 2005 roku pochodzący z Belgii 32-letni Lopes pracuje w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu.
– Myślałem, że wszyscy kierowcy testowi Goodyeara pracują w USA. Odkryłem jednak, iż firma ma ośrodek innowacji w Luksemburgu, w którym ponad 900 inżynierów, techników i testerów pracuje nad rozwojem opon. Branża motoryzacyjna była mi bliska od dziecka – zawsze podobały mi się sporty samochodowe, szczególnie rajdy. Fascynował mnie również aspekt techniczny, dlatego kształciłem się w kierunku inżynierskim w szkole i na uczelni wyższej. Zacząłem karierę jako inżynier rozwoju produktu u producenta przemysłowego, a potem przeniosłem się do Goodyeara – opowiada Vincent Lopes.
Tysiące kilometrów W tym roku Lopes podczas testów przejechał ponad 20 tys. kilometrów kilkoma różnymi pojazdami, a niektórzy jego koledzy z działu badania zużycia bieżnika pokonali nawet ponad 130 tys. kilometrów. W tym roku zespół ma szczególnie dużo pracy z powodu dodatkowych testów wymaganych w związku z wchodzącym w życie 1 listopada br. nowych obowiązkiem etykietowania opon w krajach Unii Europejskiej. Vincent jest jednym z ponad 270 kierowców, inżynierów i techników zatrudnionych w dziale badania opon Centrum Innowacji Goodyeara. Pracują non stop, badając opony w każdych warunkach, jakie można napotkać na naszej planecie.
– Niektórym może się wydawać, że kierowcy testowi jeżdżą szybkimi samochodami po legendarnych torach wyścigowych. Owszem, czasami się to zdarza, ale to bardzo niewielki fragment naszej pracy. To dyscyplina wymagająca ekstremalnej precyzji, której nauczenie się wymaga wiele czasu. Zaczynamy od testów obiektywnych, których rezultaty są rejestrowane przez komputer, a następnie analizowane. Przestrzegamy ścisłych procedur, których latami uczymy się od bardziej doświadczonych kolegów – niektórzy z nich pracują w firmie od ponad 20 lat. Dopiero gdy wypracujemy odpowiednie doświadczenie techniczne w testach obiektywnych, wolno nam przejść do testów subiektywnych, w których wykorzystujemy doświadczenie i wiedzę do oceny sprawności opony w różnych warunkach. Aby być świetnym kierowcą testowym, potrzeba kilku lat, nawet jeżeli świetnie prowadzisz. Trzeba nauczyć się dyscypliny. Aby poszczególne testy dawały właściwe wyniki, wszystko musi przebiegać w dokładnie ten sam sposób. Człowiek wypracowuje sobie prawdziwą obsesję na punkcie dokładności, precyzji w działaniu – tłumaczy Vincent.
Goniąc zimę po całym świecie Lopes spędza znaczną część roku… goniąc zimę.
– Jeździmy po całym świecie za śniegiem i lodem. W tym roku byliśmy w Nowej Zelandii, dokąd zawsze jeździmy latem, by znaleźć zimowe warunki. W Europie zimowy sezon testów kończy się w połowie marca i zaczyna znowu w listopadzie. W Nowej Zelandii startuje w sierpniu, co pozwala skrócić cykl rozwojowy nowych opon. W Europie prowadzimy wiele testów w Finlandii i Szwecji, a także w Szwajcarii. Testy zimowe są ekstremalnie złożone – stara opowieść o tym, ilu słów na określenie śniegu znają Eskimosi, wydaje się tutaj prawdziwa, ponieważ śnieg przyjmuje różne formy, w zależności od lokalizacji i warunków meteorologicznych. Trzeba być bardzo doświadczonym kierowcą, aby rozpoznać różnice w zachowaniu poszczególnych opon. Tę część pracy lubię najbardziej, choć często wymaga największego wysiłku. Trzy tygodnie w środku zimy spędzamy w Skandynawii w ciemności, nie widząc słońca. Ekstremalne zimno wymaga przyzwyczajenia. W Nowej Zelandii często pracujemy na nocną zmianę, aby znaleźć lepsze warunki lub synchronizować pracę z kolegami z Europy. To niekiedy bywa obciążeniem dla życia prywatnego. Przez większość roku nie widzę się z dziewczyną, co jest trudne. Wyobrażam sobie, że jest to jeszcze trudniejsze dla tych kolegów, którzy mają dzieci – mówi Vincent.
Podkreśla jednak wspaniałe chwile, jakie towarzyszą jego pracy. Dobrze wspomina np. wprowadzenie na rynek opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 w Sewilli na najlepszych samochodach świata, w obecności dziennikarzy motoryzacyjnych i sprzedawców opon z całej Europy.
– Prowadzenie takich samochodów na oponach wysokiej klasy i fantastycznym torze było naprawdę wspaniałym przeżyciem – dodaje Vincent.
Kluczowe kryteria
Codzienna jazda nie odbywa się oczywiście wyłącznie na lodzie i śniegu, dlatego jeden z przyjemniejszych torów testowych Goodyeara mieści się w Mireval we francuskim Languedoc- Roussillon, słynącym z wina muszkatowego. Goodyear przekształcił zaprojektowany przez byłego francuskiego kierowcę F1 Jean- Pierre’a Beltoise’a tor wyścigowy w najnowocześniejszy obiekt testowy.
Przyjazny śródziemnomorski klimat umożliwia całoroczne testy na szybkim torze o długości 3,3 km i torze mokrym o długości 1,7 km. Na terenie obiektu znajdują się instalacje testowe do badania hamowania, aquaplaningu, poziomu hałasu i wielu innych parametrów niezbędnych do dogłębnego poznania osiągów opony. Goodyear prowadzi również wybrane testy na innych słynnych torach wyścigowych na całym świecie. Praca wykonywana przez zespół testowy Goodyeara staje się coraz bardziej widoczna, zwłaszcza teraz, kiedy wprowadzenie unijnych etykiet na opony oznacza, że trzy parametry zaczną być widoczne dla konsumentów w punkcie sprzedaży.
– Znajomi czy rodzina często pytają mnie, co konkretnie robię w pracy. Czasami bywa to frustrujące, że ludzie nie doceniają znaczenia opony – na przykład gdy testuję oponę, która na mokrej nawierzchni potrafi zatrzymać samochód o całe 18 metrów wcześniej niż inna opona. Wykonujemy wiele pracy za kulisami, czego ludzie spoza branży po prostu nie widzą. Moim zdaniem dzięki etykiecie praca, którą wykonuję z kolegami, znajdzie się nieco bardziej w centrum uwagi. Należy jednak pamiętać, że testuję znacznie więcej niż trzy parametry, które wpływają na sprawność opony – wyjaśnia Lopes.
Dział testów produktów testuje opony, uwzględniając ponad 50 kryteriów. Są wśród nich badania wymagane przepisami, a także wiele innych, specyficznych testów, które stanowią wyzwanie dla kierowcy testowego: na przykład aquaplaning w jeździe na wprost i w zakrętach na okrągłym torze, zachowanie na mokrej nawierzchni przy dużej prędkości czy testy ostrych manewrów.
Nie tylko za kierownicą
Ze względu na ogromną różnorodność zadań Lopesowi trudno opisać typowy dzień pracy.
– Zwykle zaczynamy od sprawdzenia warunków pogodowych i drogowych. Czy pada? Czy tor jest suchy, czy mokry? Jaka jest temperatura? Te wszystkie czynniki wpływają na rodzaje testów, jakie możemy danego dnia przeprowadzić. Warto również zauważyć, że na sprawność opony może w dużym stopniu wpływać nieprawidłowe ciśnienie powietrza w ogumieniu. Opony powinny być zawsze prawidłowo napompowane, aby uzyskać najlepsze parametry prowadzenia – tłumaczy kierowca testowy.
Jak te wszystkie analizy wpływają na Lopesa, gdy po pracy wraca samochodem do domu?
– Kiedy prowadzę po godzinach, lubię się zrelaksować. Wyłączam myślenie i nie skupiam się na każdym szczególe jazdy. Mogę też włączyć muzykę, czego oczywiście nie mogę zrobić w pracy – dodaje Vincent.





![RENAULT: TRAFIC VAN E-TECH ELECTRIC — NOWY ELEKTRYCZNY FURGON DLA FLOT Renault Trafic Van E-Tech electric to pierwszy przedstawiciel nowej, w pełni elektrycznej […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/RENAULT-TRAFIC-VAN-E-TECH-ELECTRIC-65x65.jpg)
![MITSUBISHI: PRZEDPREMIEROWE TESTY GRANDISA W POLSKICH SALONACH Mitsubishi rozpoczęło przedsprzedaż modelu Grandis, a klienci mogą już testować kompaktowego SUV-a […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mitsubishi-Grandis-1-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MITSUBISHI Z ELEKTRYCZNYM ELEVANCE I SERIĄ DELICA Podczas Japan Mobility Show 2025 firma Mitsubishi Motors zaprezentowała koncepcyjny model zelektryfikowanego […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Japan-2025-Mitsubishi-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: LESZEK KUZAJ NA STRACIE BARBÓRKI LEGEND W tegorocznej Barbórce Legend rajdowi kibice zobaczą Leszka Kuzaja – jedną z […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-Leszek-Kuzaj-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: OTWARTO LISTY ZGŁOSZEŃ 13 listopada została otwarta lista zgłoszeń do AVIA UNIMOT 63. Rajdu Barbórka. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-listy-zgloszen-65x65.jpg)
![DACIA: AL-ATTIYAH W POLSCE I PLANY ZESPOŁU DACIA SANDRIDERS NA DAKAR 2026 Wizyta pięciokrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Nassera Al-Attiyaha, w Polsce stała się okazją […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/W2RC-Dacia-Sandriders-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![CHERY: WIDOWISKOWY CRASH TEST TIGGO 9 PHEV NA OCZACH WIDOWNI W WUHU Podczas Chery International Summit 2025 w Wuhu w Chinach uczestnicy byli świadkami […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/CHERY-TIGGO-9-PHEV-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![RAM: EUROPEJSKA PREMIERA RAMPAGE NA FIERACAVALLI 2025 RAM zaprezentował model Rampage w europejskiej odsłonie podczas tegorocznych targów Fieracavalli w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/RAM-Rampage-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: SPORTOWE I ZIMOWE OPONY W SUV-IE PORSCHE MACAN Opony Continental w standardowym wyposażeniu Porsche Macan zapewniają wydajność i bezpieczeństwo w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Continental-Porsche-Macan-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![EXLANTIX: INTELIGENTNA TARCZA DLA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH Marka Exlantix wkracza na rynek samochodów elektrycznych z nowym podejściem do bezpieczeństwa, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Exlantix-bezpieczenstwo-65x65.jpg)
![NISSAN: SZTUCZNA INTELIGENCJA PRZYSPIESZA TESTY NOWYCH POJAZDÓW Nissan rozszerza współpracę z firmą Monolith, wykorzystując sztuczną inteligencję do skrócenia procesu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Nissan-i-Monolith-AI-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)

Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.