GRAND PRIX JAPONII 2013: JAK ZWYKLE VETTEL

kierowcy_po wyscigu 111

Sebastian Vettel z zespołu Red Bull Racing wygrał wyścig Formuły 1 o Grand Prix Japonii na tiorze Suzuka, ale nie zdobył jeszcze kolejnego tytułu Mistrza Świata.

Jego najgroźniejszy rywal – Fernando Alonso z Ferrari finiszował bowiem na czwartym miejscu, zachowując dzięki temu jeszcze teoretyczne szanse na zwycięstwo w końcowej klasyfikacji sezonu 2013.


Zobacz także:
FORMULA 1


O podwójnym sukcesie Red Bulla (Vettel wyprzedził Marka Webbera) zadecydowała świetna taktyka. Przez większa część wyścigu prowadził bowiem Romain Grosjean z Lotusa. Francuz znakomicie wystartował, przebijając się z czwartego pola na czoło stawki.

Za Grosjeanem jechał Mark Webber, a pomiędzy Sebastianem Vettelem i Lewisem Hamiltonem (Mercedes) doszło do lekkiej kolizji. W efekcie Niemiec jechał z uszkodzonym skrzydłem, a Brytyjczyk musiał wymienić przebitą oponę. Bolid został na tyle uszkodzony, że Hamilton wycofał się po 9 okrążeniu.

Doskonale radził sobie Nico Hulkenberg (Sauber), tymczasem Fernando Alonso długo nie mógł poradzić sobie z wyprzedzeniem swojego kolegi z teamu Ferrari – Felipe Massy.

Najciekawszy pojedynek strategów miał jednak miejsce podczas drugiej serii pit stopów w zespole Red Bulla. Mark Webber już na 26 okrążeniu zaliczył drugi pit stop, podczas gdy Sebastian Vettel pozostał na torze aż do 38 okrążenia.

Po drugiej zmianie opon na czoło awansował Mark Webber, a Sebastian Vettel dzięki lepszej taktyce zmiany – wyprzedził Romaina Grosjeana. Webber, który raz jeszcze udał się do alei serwisowej miał trochę szczęścia – w awansie na drugie miejsce przed Grosjerana pomogli mu nieco dublowani zawodnicy.

Piąte miejsce, a Fernando Alonso zajął Kimi Raikkonen (Sauber), szósty był Nico Hulkenberg, siódmy – Esteban Gutierrez (Sauber), ósmy – Nico Rosberg (Mercedes), dziewiąty – Jenson Button, a dziesiąty – Felipe Massa.

Największą niespodzianką jest oczywiście znakomita postawa kierowców Saubera!

Nagrodę dla zwycięskiego zespołu Red Bulla odebrał tym razem przedstawiciel Renault – był to hołd dla silników marki.

WYNIKI

1. Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault) – 1:26:49.301;
2. Mark Webber (Red Bull Racing-Renault) – strata 7.1 sek.;
3. Romain Grosjean (Lotus-Renault) – 9.9 sek.;
4. Fernando Alonso (Ferrari) – 45.6 sek.;
5. Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) – 47.3 sek.;
6. Nico Hulkenberg (Sauber-Ferrari) – 51.6 sek.;
7. Esteban Gutierrez (Sauber-Ferrari) – 71.6 sek.;
8. Nico Rosberg (Mercedes) – 72.0 sek.;
9. Jenson Button (McLaren-Mercedes) – 80.8 sek.;
10. Felipe Massa (Ferrari) – 89.2 sek.;
11. Paul di Resta (Force India-Mercedes) – 98.5 sek.;
12. Jean-Eric Vergne (STR-Ferrari) – 1 okr.;
13. Daniel Ricciardo (STR-Ferrari) – 1 okr.;
14. Adrian Sutil (Force India-Mercedes) – 1 okr.;
15. Sergio Perez (McLaren-Mercedes) – 1 okr.;
16. Pastor Maldonado (Williams-Renault) – 1 okr.;
17. Valtteri Bottas (Williams-Renault) – 1 okr.;
18. Charles Pic (Caterham-Renault) – 1 okr.;
19. Max Chilton (Marussia-Cosworth) – 1 okr.;
20. Lewis Hamilton (Mercedes) – 46 okr.;
21. Giedo van der Garde (Caterham-Renault) – 53 okr.;
22. Jules Bianchi (Marussia-Cosworth) – 53 okr.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA

Kierowcy
1. Sebastian Vettel – 297 pkt.;
2. Fernando Alonso – 207 pkt.;
3. Kimi Räikkönen – 177 pkt.;
4. Lewis Hamilton – 161 pkt.;
5. Mark Webber – 148 pkt.;
6. Nico Rosberg – 126 pkt.;
7. Felipe Massa – 90 pkt.;
8. Romain Grosjean – 87 pkt.;
9. Jenson Button – 60 pkt.;
10. Nico Hulkenberg – 39 pkt.;
11. Paul di Resta – 36 pkt.;
12. Adrian Sutil – 26 pkt.;
13. Sergio Perez – 23 pkt.;
14. Daniel Ricciardo – 18 pkt.;
15. Jean-Eric Vergne – 13 pkt.;
16. Esteban Gutierrez – 6 pkt.;
17. Pastor Maldonado – 1 pkt.

Konstruktorzy
1. Red Bull Racing-Renault – 445 pkt.;
2. Ferrari – 297 pkt.;
3. Mercedes – 287 pkt.;
4. Lotus-Renault – 264 pkt.;
5. McLaren-Mercedes – 83 pkt.;
6. Force India-Mercedes – 62 pkt.;
7. Sauber-Ferrari – 45 pkt.;
8. STR-Ferrari – 31 pkt.;
9. Williams-Renault – 1 pkt.;
10. Marussia-Cosworth – 0 pkt.;
11. Caterham-Renault – 0 pkt.