HYUNDAI: ROZWÓJ TECHNOLOGII VEHUCLE-TO-EVERYTHING (V2X)

Hyundai rozszerza swoją ofertę rozwiązań energetycznych, rozwijając technologię Vehicle-to-Everything (V2X).

V2X to innowacja technologiczna, która integruje energię odnawialną i samochody elektryczne z akumulatorami (BEV) ze społeczeństwem.


Zobacz także:

TECHNIKA

ECO


 

Jedną z tych technologii jest Vehicle-to-Grid (V2G). Technologia ta umożliwia dostarczanie energii już przechowywanej w zestawach akumulatorów pojazdów typu BEV do sieci energetycznej. Oprócz stabilizacji sieci, energia zgromadzona w pojazdach typu BEV zasila ją też aby pomóc w zarządzaniu zapotrzebowaniem na energię w godzinach szczytu i w sytuacjach awaryjnych. Hyundai prowadzi obecnie dwa projekty pilotażowe V2X w Holandii i Niemczech, obejmujące floty zmodyfikowanych modeli IONIQ 5, które są wyposażone w dedykowane oprogramowanie obsługujące V2G.

Krajobraz energetyczny ulegnie drastycznej zmianie z powodu integracji pojazdów typu BEV z siecią. Właściciele samochodów elektrycznych nie tylko będą mieli możliwość ingerencji w stabilizację ich lokalnej sieci, ale V2G będzie również w znacznym stopniu przyczyniać się do ustabilizowania dostaw energii odnawialnej. Sieć bezpośrednio dystrybuuje energię odnawialną z energii słonecznej lub wiatrowej do użytkowników. Dzięki zastosowaniu V2G energia odnawialna może być magazynowana w pojazdach typu BEV i przekazywana z powrotem do sieci gdy nie można jej pozyskać, na przykład w nocy, gdy nie ma wiatru lub w godzinach szczytu.

Ponieważ technologie V2G przynoszą korzyści nie tylko właścicielom pojazdów typu BEV, ale także całym społecznościom korzystającym z systemu energetycznego, inicjatywa ta wpisuje się w wizję Hyundaia „Postęp dla ludzkości”.

V2G do lepszego zarządzania zapotrzebowaniem na energię

Aby móc obsługiwać V2G, pojazdy BEV muszą być wyposażone w odpowiednie podzespoły, w tym dwukierunkową ładowarkę pokładową, która umożliwia przepływ energii do i z zestawu akumulatorów oraz odpowiednie oprogramowanie kontrolujące to rozładowanie.

Jako, że tylko pewien procent pojemności akumulatora jest wykorzystywany do celów napędowych, pozostała zmagazynowana energia może zostać zwrócona do sieci do wykorzystania przez lokalne przedsiębiorstwa zajmujące się dystrybucją energii.

Ponieważ kraje zwiększają różnorodności swojego miksu energetycznego, aby uwzględnić więcej odnawialnych źródeł energii, technologia V2G pomoże zmniejszyć wpływ na zmiany klimatu. Zamiast polegać na rezerwowych elektrowniach, które generują większe zanieczyszczenie powietrza, sieć może być zależna od energii zmagazynowanej w zestawach akumulatorów BEV wytwarzanych z energii słonecznej lub wiatrowej.

Korzyści z V2G

Jako wygodny i opłacalny sposób lokalnego przechowywania i udostępniania energii, V2G oferuje liczne korzyści właścicielom pojazdów typu BEV, sieci i środowisku.

Kiedy technologia V2G równoważy sieć, wszyscy odnoszą korzyści. W godzinach szczytu, kiedy z sieci pobierane są duże ilości energii, pojazdy typu BEV mogą zwracać energię do lokalnej infrastruktury i pomagać w wyrównaniu zapotrzebowania. Właściciele mogą następnie ładować swoje pojazdy BEV po niższych kosztach poza godzinami szczytu.

Zgodnie z modelami biznesowymi, które są obecnie poddawane analizie, użytkownicy mogą dostarczać energię ze swoich pojazdów elektrycznych do sieci. Ponieważ usługi sieciowe są wykorzystywane bardziej efektywnie, V2G pozwala zaoszczędzić na eksploatacji systemów elektroenergetycznych, które są następnie przekazywane użytkownikowi. Ponadto cały system może czerpać korzyści ekonomiczne z tych obniżonych kosztów systemu zasilania, ponieważ V2G kompensuje koszty kapitałowe i operacyjne.

Wdrożenie technologii V2G przyspiesza również dekarbonizację systemu elektroenergetycznego. W pojazdach typu BEV można przechowywać energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna lub wiatrowa. Pozwoli to zmniejszyć ilość emisji dwutlenku węgla z systemu energetycznego, ponieważ zminimalizuje zależność od paliw kopalnych.

Wykorzystanie mocy V2X

Jednak pojazdy typu BEV nie ograniczają się do przesyłania energii do sieci; mogą również zasilać domy i budynki. V2X to ogólny termin używany do opisania dodatkowej wartości pojazdów typu BEV w okresach nieużywania, w tym V2G, a także w innych przypadkach użycia.

W zamkniętym ekosystemie elektrycznym, oddzielonym od sieci, BEV może zasilać dom, aby nie tylko obniżyć rachunki za energię dla gospodarstw domowych, ale także zmniejszyć zapotrzebowanie z lokalnej sieci. Ten konkretny przypadek jest znany jako Vehicle-to-Home (V2H).

W trybie Vehicle-to-Building (V2B) energia zmagazynowana w pojazdach typu BEV może być wykorzystywana do zasilania budynku, np. biurowego.

Hyundai wkracza do ekosystemu V2X

Na IAA Mobility 2021 Hyundai ogłosił swoje zobowiązanie do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w swoich produktach i globalnych operacjach do 2045 roku. Do 2035 roku firma zamierza oferować w Europie flotę całkowicie bezemisyjnych pojazdów. Jednym z filarów tej strategii jest rozwój rozwiązań i technologii czystszej energii, w tym V2G.

Obecnie Hyundai prowadzi dwa pilotażowe projekty V2X z różnymi interesariuszami z branży: w Holandii i Niemczech. Projekty pilotażowe obejmują dwa przypadki użycia: odpowiednio V2G i V2H.

Hyundai zastosuje swoją technologię V2G u holenderskiego operatora mobilności We Drive Solar. Ta współpraca pozwoli miastu Utrecht stać się pierwszym dwukierunkowym miastem na świecie. W ramach projektu, We Drive Solar m.in. dostarczy 25 sztuk modelu IONIQ 5 do programu wspólnego użytkowania samochodów (tzw. car-sharing), który będzie służył mieszkańcom nowych osiedli mieszkaniowych.

Kolejnym etapem projektu będzie udostępnienie technologii V2G. Ta technologia zostanie przetestowana w połączeniu z rozwiązaniem ładowania publicznego opracowanym przez We Drive Solar.

Pilotażowy projekt V2H w Niemczech jest realizowany przez CRADLE Berlin, innowacyjną firmę należącą do Hyundai Motor Company. Podobnie jak projekt pilotażowy w Utrechcie, również ten obejmuje dedykowaną flotę modeli IONIQ 5. Prototypy są wyposażone w tę samą dwukierunkową ładowarkę pokładową, która znajduje się pojazdach produkowanych seryjnie. Jednak zainstalowano w nich specjalne oprogramowanie, które umożliwi korzystanie z technologii V2G. Ich zdolność do dzielenia się energią z domem jest testowana w zamkniętym domowym systemie energetycznym.

Przyszłość Hyundaia z V2G

Electric Global Modular Platform (E-GMP), pierwsza platforma Hyundai Motor Group dedykowana pojazdom BEV, już wykorzystuje technologię Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia dwukierunkowe ładowanie. Planowane jest zastosowanie dwukierunkowej ładowarki pokładowej, która w przyszłości umożliwi również obsługę V2G.

V2L i V2G działają na zbliżonych zasadach odwróconego przekazywania mocy, wykorzystując jednak inne oprogramowanie. Chociaż projekty rozwojowe dla V2G są obecnie w toku, Hyundai planuje ogłosić nadchodzący model BEV z technologią V2G.