LAND ROVER: NOWY DISCOVERY SPORT ODKRYTY

Discovery_Sport (1)

Land Rover zaprezentował nowego Discovery Sport – wszechstronnego kompaktowego SUV-a klasy Premium i pierwszego przedstawiciela nowej rodziny modeli Discovery.

Samochód oferuje układ foteli 5+2 oraz spójne rozwiązania stylistyczne i techniczne w kompaktowym nadwoziu. Debiutują w nim liczne innowacje marki.


Zobacz także:

RANGE ROVER: DEBIUT MIDELU SPORT SVR

PORSCHE: ZNAMY CENY NOWEGO CAYENNE


 
Są nimi m.in.: wielowahaczowa tylna oś nowej generacji, zaawansowana poduszka powietrzna chroniąca pieszych, zupełnie nowy system multimedialny z ekranem dotykowym oraz nowoczesna, wykonana z wysokowytrzymałej stali i lekkiego aluminium konstrukcja nadwozia, zapewniająca znakomite osiągi, bezpieczeństwo i wydajność.

Discovery Sport został zaprojektowany jako samochód przyjazny dla środowiska i oszczędny w eksploatacji: emisja CO2 na poziomie zaledwie 119 g/km jest porównywalna z wartościami charakterystycznymi dla mniejszych i mniej uniwersalnych rodzinnych hatchbacków, a klienci mają do wyboru kilka mocnych i oszczędnych czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych, wersje z napędem jedną lub dwie osie oraz zaawansowaną 9 biegową przekładnię automatyczną lub 6 biegową przekładnię manualną.

– Premiera Discovery Sport jest przełomowym momentem w 66 letniej historii marki Land Rover. Podwozie i zawieszenie pojazdu sprawdza się doskonale zarówno na drodze, jak i w terenie – powiedział Phil Popham, dyrektor ds. marketingu w Jaguar Land Rover Group.

Stylistyka

W Discovery Sport wprowadzono nowe rozwiązania stylistyczne służące wyraźniejszemu rozróżnieniu pomiędzy rodzinami modeli w ramach marki Land Rover, reprezentującymi poszczególne segmenty: luksusowy (Range Rover), rekreacyjny (Discovery) i wielozadaniowy (Defender).

Koła wysunięte maksymalnie do narożników nadwozia podkreślają stabilność sylwetki pojazdu. Linia pokrywy silnika kończy się uskokiem, za którym biegnie wznosząca się dolna krawędź szyb. Opływowej sylwetce towarzyszą walory użytkowe: widoczność w każdym kierunku jest doskonała, a zarówno przedział pasażerski, jak i bagażnik są łatwo dostępne i mają optymalny układ.

Uniwersalne wnętrze prezentuje się luksusowo. Środkowa konsola zachodząca na deskę rozdzielczą stanowi wyraźny pionowy akcent. Najważniejsze przyciski i przełączniki są ergonomicznie rozmieszczone i łatwo dostępne z fotela kierowcy. Dominują proste, minimalistyczne powierzchnie i wysokiej jakości materiały.

Discovery_Sport 2

Lekka konstrukcja nadwozia i nowa wielowahaczowa oś

Nadwozie samonośne pojazdu jest zbudowane z wysokowytrzymałej stali i stali borowej oraz lekkich stopów aluminium. Takie zestawienie materiałów zapewnia mocną, sztywną i lekką podstawę dla dynamiki i osiągów oraz sztywności skrętnej. Wielowahaczowa konstrukcja tylnego zawieszenia poprawia zwrotność. Zwiększone wykrzyżowanie osi wraz z lekkimi aluminiowymi elementami zawieszenia i starannie dobraną charakterystyką amortyzatorów gwarantują komfort jazdy niezależnie od nawierzchni. Nowa tylna oś przyczynia się także do obniżenia hałasu we wnętrzu, a oparte na niej kolumny tylnego zawieszenia w minimalnym stopniu wnikają do przestrzeni bagażowej. Dzięki temu samochód dysponuje dużym bagażnikiem i fotelami w układzie 5+2.

Oszczędne zespoły napędowe

Od premiery rynkowej, samochód będzie oferowany z kilkoma czterocylindrowymi turbodoładowanymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Wszystkie są wyposażone w system Start/Stop, wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa i układ odzysku energii. Rozwiązania te, wraz z obniżonym tarciem między ruchomymi elementami silnika, zapewniają znakomite osiągi i oszczędną eksploatację.

Silniki benzynowe są oparte na dwulitrowej jednostce Si4 o mocy 240 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik ten oferuje osiągi na poziomie jednostki sześciocylindrowej, ale dzięki kompaktowym wymiarom jest lżejszy i emituje nawet o 20 procent mniej CO2 w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami o większej pojemności i podobnej mocy.

Turbodiesle o pojemności 2,2 litra rozwijają moc 150 KM (TD4) lub 190 KM (SD4). Zarówno TD4, jak i SD4 generują 420 Nm momentu obrotowego i charakteryzują się zużyciem paliwa na poziomie niespełna 5,7 l/100 km oraz bardzo dobrą elastycznością przy wyprzedzaniu.

Nieco później, w 2015 roku w Discovery Sport zadebiutuje bardzo oszczędny 2-litrowy turbodiesel ED4. Wszystkie odmiany silnikowe można zamówić z zaawansowaną 9 biegową skrzynią automatyczną ZF 9HP48, pojazdy z silnikami Diesla będą dostępne także z 6 biegową skrzynią manualną M66.

Właściwości jezdne w terenie

Wszechstronność zapewniają trzy wersje napędu: na jedną oś, stały napęd na 4 koła oraz napęd Active Driveline. Ostatni system przełącza napęd na jedną lub dwie osie zapewniając połączenie zwrotności na drodze i dzielności w terenie. Samochód ma wysoki prześwit, duże kąty natarcia i zjazdu oraz kąt rampowy, a także zdolność brodzenia do głębokości 600 mm.

System Terrain Response Land Rovera dostępny we wszystkich wersjach z napędem na 4 koła umożliwia kierowcy dostosowanie reakcji Discovery Sport do warunków jazdy. Dostępnych jest pięć ustawień: ogólne (General), trawa/szuter/śnieg (Grass/ Gravel/ Snow), błoto i koleiny (Mud and Ruts) oraz piasek (Sand). Opcjonalny tryb Dynamic poprawia osiągi na drodze.

Pełny zestaw systemów ułatwiających jazdę terenową Discovery Sport obejmuje:
• Hill Descent Control (HDC) – system ułatwiający zjazd ze wzniesienia;
• Gradient Release Control (GRC) – kontrola prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia;
• Wade Sensing – czujnik poziomu lustra wody;
• Roll Stability Control (RSC) – system zapobiegający dachowaniu;
• Dynamic Stability Control (DSC) – elektroniczna stabilizacja toru jazdy;
• Electronic Traction Control (ETC) – elektroniczna kontrola trakcji;
• Engine Drag torque Control (EDC) – kontrola momentu obrotowego silnika.

Discovery_Sport (3)

Pewność i komfort prowadzenia na drodze

Wiele innowacji, dzięki którym Discovery Sport nie ma sobie równych w terenie okazuje się równie przydanych dla zapewnienia dynamicznych właściwości jezdnych i stabilności na utwardzonych nawierzchniach.

Do najważniejszych z nich należą:
• nowa wielowahaczowa tylna oś;
• układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS);
• układ Torque Vectoring (TVB);
• 9 biegowa automatyczna przekładnia z układem adaptacyjnym;
• adaptacyjne amortyzatory MagneRide;
• przednie hamulce tarczowe 325 mm z zaciskami i okładzinami ciernymi nowej generacji.

Zaawansowane technologie

Discovery Sport jest wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne gwarantujące najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Nowością jest na przykład zaawansowany system multimedialny z 8 calowym ekranem dotykowym, a także poduszka powietrzna chroniąca pieszych w razie kolizji z ich udziałem.

Kierowcę wspomagają także między innymi następujące systemy:
• autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB);
• układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS);
• asystent parkowania;
• automatyczny asystent świateł drogowych;
• system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu;
• system rozpoznawania znaków drogowych;
• kontrola stabilności przyczepy;
• asystent holowania i obsługi haka holowniczego;
• monitor martwego pola i system wykrywania zbliżających się pojazdów;
• system wykrywania ruchu za pojazdem;
• system kamer HD wokół pojazdu;
• nawigacja satelitarna z dyskiem twardym;
• automatyczne reflektory;
• Wwycieraczki z sensorem deszczu;
• czujniki parkowania.

Technologie InControl Land Rovera

Pakiet innowacyjnych technologii InControl, opracowany we współpracy z firmą Bosch SoftTec umożliwia podłączenie smartfona do systemu multimedialnego pojazdu w taki sposób, aby na 8 calowym ekranie dotykowym można było wyświetlać i obsługiwać aplikacje zoptymalizowane pod kątem korzystania z nich w samochodzie. Wystarczy pobrać aplikację na smartfon i podłączyć urządzenie do portu USB w pojeździe, aby korzystać z aplikacji na ekranie dotykowym Discovery Sport i uzyskać dostęp do nowych treści przy każdej aktualizacji.

Land Rover InControl Remote umożliwia z kolei wezwanie pomocy drogowej lub służb ratunkowych, natomiast InControl Secure śledzi pojazd w przypadku jego kradzieży.

Wyświetlacz HUD

Wyświetlacz przezierny (Head Up Display – HUD) debiutuje w modelu Land Rover Discovery Sport. Dzięki zaawansowanej technologii laserowej najważniejsze dane dotyczące jazdy – takie jak prędkość, aktualnie włączony bieg i wskazania systemu nawigacji satelitarnej – są wyświetlane na niewielkim fragmencie przedniej szyby, przed oczami kierowcy. Wyświetlacz HUD umożliwia kierowcy bezpieczne zapoznawanie się z tymi informacjami bez odrywania wzroku od drogi.

DANE TECHNICZNE

Poniżej w galerii