LEXUS: IS CZYLI MODEL IMPONUJĄCY RÓŻNORODNOŚCIĄ (FOTO)

lexus_is_0

Kompaktowy sedan Lexus IS wyróżnia się spośród innych modeli luksusowej japońskiej marki wyjątkową różnorodnością produkowanych wariantów, zawierających rozwiązania niespotykane w innych Lexusach.

W połowie lat dziewięćdziesiątych producent postanowił zaatakować segment zdominowany przez niemieckich producentów aut klasy premium.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Głównym projektantem został Nobuaki Katayama, były kierowca wyścigowy, który wcześniej pracował nad tylnonapędową Toyotą Corolla AE85/86, a potem działał w zespole zajmującym się samochodami startującymi w wyścigach Le Mans.

Lexus IS pierwszej generacji trafił na rynek japoński w 1998 roku jako Toyota Altezza (do połowy 2005 r. wszystkie Lexusy sprzedawano na rynku krajowym pod marką macierzystego koncernu firmy). Sprzedaż samochodu oznaczonego jako IS 200, wyposażonego w sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, rozpoczęto w Europie w roku 1999. Dwulitrowy silnik o mocy 155 KM rozpędzał auto od 0 do 100 km/h w 9,3 sek. i zapewniał prędkość maksymalną 216 km/h.

Napęd przekazywany był na tylną oś za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej przekładni automatycznej lub manualnej skrzyni o 5 lub 6 przełożeniach. IS był jedynym modelem Lexusa wyposażanym w skrzynie manualne, a 6 biegów było wówczas ewenementem w samochodach kompaktowych. Model spotkał się z dobrym przyjęciem i pochlebnymi opiniami prasy. Chwalono jego dobre własności jezdne i osiągi, określając jako „samochód kierowcy” – doświadczenie Katayamy zrobiło swoje.

 

Dwa lata później ofertę wzbogacono o wersję IS 300 z 215-konną, trzylitrową, rzędową szóstką, a także wariant o nadwoziu kombi nazwany SportCross. Było to jedyne kombi w historii Lexusa…

IS po raz drugi

W marcu 2005 na genewskim salonie samochodowym zaprezentowano drugą generację Lexusa IS. Auto o nadwoziu zaprojektowanym według filozofii L-Finesse było dłuższe i szersze od poprzednika, a w jego konstrukcji zastosowano elementy aluminiowe. Prawdziwa rewolucja dokonała się pod maską – w modelach IS 250 i IS 350 rzędowe szóstki zastąpiono silnikami V6 o pojemnościach odpowiednio 2,5 i 3,5 litra, współpracujące z sześciobiegowymi przekładniami automatycznymi.

Zgodnie z panującym trendem, europejskim kierowcom zaoferowano jedyny w ofercie Lexusa model z silnikiem wysokoprężnym – IS 220d z czterocylindrową jednostką z Toyoty Avensis i manualną skrzynią biegów.

Wyczynowy IS F

W styczniu 2006 podczas North American International Auto Show w Detroit przedstawiono Lexusa IS F – pierwszy z oznaczonej charakterystycznym logo w kształcie stylizowanej litery F rodziny samochodów wyczynowych Lexusa. Auto, będące fabryczną modyfikacją wersji podstawowej, wyposażono w pięciolitrowy, wolnossący silnik V8 o mocy 477 KM, zapewniający przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy i (elektronicznie ograniczoną) prędkość maksymalną 270 km/h.

Kabriolet

W 2008 roku dokonano faceliftingu karoserii, ulepszono zawieszenie i układ kierowniczy. Na paryskim salonie samochodowym miała miejsce premiera Lexusa IS 250 C – dwudrzwiowego coupé- kabrioletu ze składanym dachem, inspirowanego koncepcyjnym modelem LF-C z 2004 r. Auto było również dostępne w mocniejszych wersjach IS 300 C i IS 350 C. Przy okazji drugiego faceliftingu w 2010 r. model IS 220d zastąpiono oszczędniejszym, lecz mniej dynamicznym IS 200d.

 

Jednocześnie ofertę wzbogacono o będący efektem fabrycznego tuningu IS F Sport. Modele IS 250 i IS 350 były dostępne również w wersjach z napędem wszystkich kół – AWD.

Trzecia generacja

Trzecia generacja Lexusa IS, w której wykorzystano pomysły z koncepcyjnych modeli LF-LC i LF-CC, zadebiutowała w roku 2013. Oprócz modeli IS 250, IS 250 AWD i IS 350, klientom zaoferowano napędzanego hybrydową jednostką o mocy 223 KM Lexusa IS 300h. W 2015 roku IS 250 zastąpiono modelem IS 200t, wyposażonym w turbodoładowany, dwulitrowy silnik czterocylindrowy o zmiennym cyklu pracy, rozwijający moc 245 KM.

Na tegorocznej wystawie motoryzacyjnej w Pekinie przedstawiono Lexusa IS model 2017 o odświeżonej stylistyce – to zapewne ostatni facelifting przed wprowadzeniem kolejnej, czwartej generacji.

Solidny jak Lexus

W swojej historii Lexus IS był wielokrotnie wyróżniany i nagradzany. Już w roku debiutu uhonorowano go w Japonii tytułem Samochodu Roku. Firma J.D. Power and Associates kilkakrotnie przyznawała mu tytuł najbardziej niezawodnego auta w swojej kategorii. Silnik V6 modelu IS 350 został w latach 2006- 2009 czterokrotnie zaliczony przez Ward’s Auto do 10 najlepszych silników samochodowych.

W roku 2007 Lexus IS zdobył prestiżową nagrodę „IF product design award”, przyznaną przez International Forum Design w Hannoverze. W tym roku magazyn Auto Express uznał Lexusa IS najbardziej niezawodne auto wśród kompaktowych sedanów, a Autocar przyznał mu tytuł Used Car of the Year, podkreślając godną pozazdroszczenia niezawodność i ekonomiczność eksploatacji auta. To tylko niektóre z wielu wyróżnień, świadczących o klasie samochodu.

Fot.: Lexus