W EQS-ie nawet ciepło jest poddawane recyklingowi. Pozwala to oszczędzać energię, a tym samym zwiększa dostępny zasięg. Automatyczna klimatyzacja – dwu- lub czterostrefowa – korzysta z rozbudowanych czujników i inteligentnego sterowania obiegiem zamkniętym.
Klimatyzacja postojowa nie tylko zapewnia przyjemną temperaturę w kabinie, ale jest też wyjątkowo efektywna. A opcjonalny filtr HEPA skutecznie zatrzymuje wirusy, zanieczyszczenia oraz nieprzyjemne zapachy z powietrza, które trafiają do wnętrza samochodu – i to nawet przy postępującym zużyciu. Poziom redukcji zanieczyszczeń jest porównywalny do tego w salach operacyjnych. Ponadto podróż EQS-em uprzyjemnia nowy, specjalnie skomponowany zapach z nutami figi i lnu, dostępny w ramach pakietu AIR-BALANCE.
Zobacz także:
Inteligentne zarządzanie temperaturą EQS obejmuje kilka obwodów. Pierwszy z nich – obwód chłodzenia zespołu napędowego – służy do chłodzenia napędu elektrycznego, przetwornicy DC/DC oraz komponentów ładowania. Zaawansowana koncepcja termiczna, zaprojektowana pod kątem znoszenia wysokich obciążeń zapewnienia powtarzalnych wielokrotnych przyspieszeń bez utraty wydajności, obejmuje tzw. lancę wodną wałka wirnika silnika elektrycznego, specjalne żebrowanie stojana i igiełkową strukturę falownika. Efektywność przy niskich temperaturach podnosi chłodnica oleju przekładniowego – olej ten pochłania ciepło z nagrzewającego się zespołu napędowego i w konsekwencji pozwala ograniczyć tarcie.
Drugi obwód – odpowiadający za ogrzewanie kabiny – jest połączony z obwodem chłodzenia zespołu napędowego. Po włączeniu ogrzewania ciepło przepływa przez wymiennik ciepła ogrzewania (mały obieg grzewczy, grzałka elektryczna). Jeśli w zespole napędowym obecne jest ciepło resztkowe, układ przełącza się na duży obwód. Dopiero wtedy, gdy ilość jego ciepła nie jest wystarczająca, np. przy szczególnie niskich temperaturach powietrza, dodatkowe ciepło zapewnia wysokonapięciowa grzałka pomocnicza PTC. Efektywne wykorzystanie ciepła resztkowego sprawia, że w zakresie temperatur otoczenia powyżej 5°C dodatkowe ogrzewanie często nie jest w ogóle potrzebne.
Wysokonapięciowy akumulator dysponuje własnym obwodem chłodzącym, z osobną chłodnicą i agregatem chłodniczym (wymiennik ciepła pomiędzy obwodem chłodzenia a obiegiem chłodniczym). Podczas normalnej pracy, w trosce o wysoką trwałość akumulatora, jest on chłodzony płynem znacznie zimniejszym niż układ napędowy. W czasie upałów temperatura chłodziwa jest obniżana przez równolegle podłączony do chłodnicy agregat, wykorzystujący czynnik chłodniczy z układu klimatyzacji. Ten scenariusz jest jednak wykorzystywany przede wszystkim na postoju – w trakcie bardzo szybkiego ładowania. Z obwodem akumulatora połączono kolejną wysokonapięciową grzałkę pomocniczą PTC, której zadaniem jest albo rozgrzać akumulator do temperatury sprzyjającej pracy (w temperaturach poniżej -25°C), albo podgrzać go w celu ewentualnego szybkiego ładowania (w temperaturach poniżej 10°C).
Za chłodzenie kabiny odpowiada obieg czynnika chłodniczego z elektryczną sprężarką i parownikiem. Do rozpraszania ciepła wykorzystywany jest chłodzony powietrzem skraplacz zamontowany w module chłodzącym.
Klimatyzacja postojowa: przyjemna temperatura od samego początku
Czas odjazdu i pożądaną temperaturę w kabinie można z wyprzedzeniem ustawić za pośrednictwem Mercedes me – czyli również zdalnie, za pomocą aplikacji – lub za pomocą centralnego wyświetlacza w samochodzie. W idealnych warunkach wnętrze EQS-a jest ogrzewane lub chłodzone podczas ładowania, tak aby potrzebna do tego energia pochodziła z sieci i nie rzutowała na zasięg.
W trakcie ogrzewania kabiny przez klimatyzację postojową uruchamiana jest nie tylko wentylacja, ale także podgrzewanie foteli (w zależności od wyposażenia). Z kolei podczas postojowego chłodzenia wnętrza aktywowana może być wentylacja foteli (również w zależności od wyposażenia).
Klimatyzacja: osobiste ustawienia zapisane w profilu użytkownika
Indywidualny komfort termiczny podróżującym z przodu zapewnia standardowo montowany dwustrefowy układ klimatyzacji automatycznej THERMATIC. Kierowca i pasażer z przodu mogą osobno ustawiać temperaturę dla swojej strony i zapisywać ją w profilach użytkownika. Dzięki czułemu systemowi sensorów temperatura w kabinie jest automatycznie utrzymywana na stałym poziomie nawet w zmiennych warunkach pogodowych i przy zmieniającym się nasłonecznieniu.
Zintegrowany filtr powietrza z węglem aktywnym jest w stanie skutecznie „wyłapywać” z powietrza trafiającego do wnętrza pyłki, zanieczyszczenia (w tym cząsteczki kurzu i sadzy) oraz nieprzyjemne zapachy. EQS automatycznie przełącza się w tryb recyrkulacji (obiegu zamkniętego), gdy system – na bazie sygnału GPS – wykryje przejazd przez tunel.
Automatyczna klimatyzacja oferuje również tryby pracy ECO i ECO+. W programie ECO praca klimatyzacji nadal odbywa się bez ograniczeń, ale przy zmniejszonej mocy ogrzewania i chłodzenia. W ECO+ wykorzystywana jest tylko dmuchawa oraz, jeśli to konieczne, ciepło resztkowe z napędu elektrycznego. Sprężarka i nagrzewnica komponentów wysokiego napięcia pozostają wyłączone. Tryby ECO i ECO+ zmniejszają zużycie energii, ograniczając straty w zakresie zasięgu.
Na życzenie EQS jest oferowany z czterostrefową automatyczną klimatyzacją THERMOTRONIC, która także podróżującym z tyłu pozwala na indywidualną regulację temperatury powietrza. Dodatkową różnicą w stosunku do klimatyzacji THERMATIC jest jeszcze bardziej inteligentny tryb recyrkulacji: czujnik jakości powietrza i szkodliwych gazów stale monitoruje jakość powietrza z zewnątrz i automatycznie uruchamia obieg zamknięty w przypadku podwyższonego poziomu zanieczyszczeń.
Do opcjonalnego pakietu ENERGIZING AIR CONTROL Plus należy filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air), cechujący się bardzo wysokim poziomem filtracji powietrza. Przyznano mu certyfikat „OFI CERT” ZG 250-1w zakresie wirusów i bakterii. Filtr HEPA uzupełnia standardowy filtr przeciwpyłkowy i pozwala na wychwytywanie z powietrza dochodzącego z zewnątrz drobnych cząstek, mikrocząstek, pyłków, a także innych substancji. Powłoka z węgla aktywnego redukuje dwutlenek siarki i tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy.
Charakterystyczny design sprawia, że EQS jest w stanie zmieścić duży układ filtrów pod swoją przednią pokrywą. Filtr HEPA ma wymiary 596 na 412 na 40 mm, co oznacza, że zajmuje niemal powierzchnię arkusza A2 (420 na 594 mm), czyli jest około czterokrotnie większy od arkusza A4. Jego objętość wynosi prawie 10 l (9,82 dm³). Filtracja odbywa się w trzech etapach. Filtr wstępny zatrzymuje liście, śnieg i piasek oraz wyłapuje większe cząstki. Kolejny etap to separacja za pomocą syntetycznej membrany – warstwa mikrowłókien zatrzymuje drobny pył tzw. klasy PM 2,5 do PM 0,3 (cząstki mniejsze niż 2,5 μm). Skuteczność filtra, certyfikowana zgodnie z normą DIN EN 1822, pozwala na usunięcie ponad 99,65% cząsteczek wszystkich rozmiarów. Poziom redukcji zanieczyszczeń jest porównywalny do tego w salach operacyjnych.
W trzecim i ostatnim etapie odfiltrowywane są kolejne drobne cząstki, a także dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz nieprzyjemne zapachy. Filtracja dwutlenku siarki i tlenków azotu odbywa się za pomocą specjalnych węgli aktywowanych w filtrze HEPA oraz kabinowym filtrze powietrza. Ze względu swoją porowatą strukturę mają one bardzo dużą powierzchnię. W przypadku filtra HEPA w EQS-ie masa zastosowanego węgla aktywnego wynosi około 600 g, a powierzchnia adsorpcji odpowiada około 150 boiskom piłkarskim. Węgiel aktywny jest wytwarzany z łupin orzecha kokosowego, które stanowią produkt uboczny przemysłu kosmetycznego.
Mercedes-Benz był pierwszym producentem samochodów, który otrzymał certyfikat „OFI CERT” ZG 250-1 od Austriackiego Instytutu Badawczo-Testowego (OFI). Filtry powietrza z tym certyfikatem redukują bakterie i wirusy bezpośrednio na filtrze. Aby udowodnić swoją jakość, filtry takie muszą przejść znormalizowane testy, są też sprawdzane w ramach dodatkowych analiz naukowych. Wyniki testów potwierdzają, że pakiet ENERGIZING AIR CONTROL Plus ma:
– zdolność do wychwytywania wirusów przekraczająca 86% jako nowy;
– zdolność do wychwytywania ponad 80% wirusów w stanie używanym (po teście zmiany warunków klimatycznych, z wykorzystaniem różnych temperatur i poziomów wilgotności);
– zdolność do wychwytywania bakterii przekraczająca 90% jako nowy;
– zdolność do wychwytywania bakterii ponad 88% jako używany (po teście zmiany warunków klimatycznych);
– bardzo niski poziom ponownego wydalania przefiltrowanych wirusów z tyłu filtra – poniżej progu infekcji.
W połączeniu z automatycznym trybem świeżego powietrza/obiegu zamkniętego (recyrkulacji) pakiet ENERGIZING AIR CONTROL Plus zapewnia dobrą jakość powietrza wewnątrz pojazdu. Klimatyzowane, recyrkulowane powietrze jest kilkakrotnie i w regularnych odstępach czasu uzupełniane o świeże powietrze z zewnątrz. A wykorzystanie klimatyzacji postojowej pozwala na oczyszczenie powietrza w kabinie jeszcze przed rozpoczęciem podróży.
Poziomy cząstek stałych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu są prezentowane na ekranie systemu MBUX,w specjalnym menu „Jakość powietrza”. Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może również zalecić zamknięcie bocznych szyb lub odsuwanego dachu.
Specjalny zapach „No.6 MOOD Linen”
Na zmysł węchu wpływa również system rozpylania zapachu w kabinie EQS-a – element pakietu AIR-BALANCE. Dla nowej elektrycznej limuzyny skomponowano specjalny, świeży zapach o nazwie „No.6 MOOD Linen”, z nutami figi i lnu. Na nową nomenklaturę zapachów Mercedesa składa się numer odpowiedniej marki, oznaczenie „MOOD” oraz główny składnik zapachu. Zapachy Mercedes-EQ noszą numer 6, ponieważ pierwsze pojazdy elektryczne w gamie Mercedesa – z zasilanymi z akumulatora silnikami elektrycznymi w piastach kół – pojawiły się w 1906 r. (Mercédès Electrique). Były one dostępne jako osobowe, ciężarowe, autobusy, karetki pogotowia oraz wozy strażackie.











![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
